2016-11-27, 23:19
Medlem
Vad är det som gör en film värd att se?
Vad är det man måste komma ihåg för att någon skulle vilja göra ett manus till en film?

En enkel nybörjarfråga....men nått att spinna vidare på.
Citera
2016-11-27, 23:37
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pe4r
Vad är det man måste komma ihåg för att någon skulle vilja göra ett manus till en film?

Bra story (man ska inte veta hur filmen slutar efter 5 min), undvika floskler och klichéer, (t.ex. dum chef som inte fattar). Få en bra och verklighetstrogen dialog, där man undviker omotiverade förklaringar då man tror att publiken inte fattar annars. Verklighetstrogna scenarier, tex. 'normala' poliser kör inte sportbilar i 2-mille-klassen, är kampsportsexperter, talar kinesiska, och är bästis och bundis med alla stans småfifflare. Låta bli att väva in ovidkommande familjeproblem bara för att försöka göra karaktärerna mer levande. Rätt skådis i rätt roll, (i amerikanska filmer är de skitkass på detta, 30-åringar spelar college-studenter, 10 års skillnad på mor och dotter, den 'store' välkände grymt erfarna experten på vad-som-helst spelas av en 22 årig fotomodell). Och framför allt: Ge f-n i slutscener där hjälten ensam utan vapen beger sig in i den övergivna industribyggnaden där 'skurken' gömmer sig, har ett 20 minuter långt slagsmål med flertalet blyrörsslag i huvudet och fall från 25 meter i betonggolv utan synbara skador.
Citera
2016-11-28, 00:04
Medlem
BigFatCones avatar
Alltså. Det som gör en science fiction-film bra är ju inte nödvändigtvis samma sak som gör ett hårdkokt snutdrama bra.
Citera
2016-11-28, 02:15
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Jag skrev ihop ett facit åt dig. Variera de olika delarna efter tycke och smak och förmåga.

En intressant Premiss. En stark Konflikt, och många pågående små. Ett intressant och välbalanserat Hinder. Bra Plantering, genom hela filmen. Vettiga/trovärdiga Situationer, i relation till din films universum och dess karaktärer och i övrigt. Trovärdiga Karaktärer. En konkret Identifikation, med Hjälten, Skurken eller Stackaren och kanske fler bikaraktärer. Flera Stereotyper, i relation till din film och den förväntade tittaren avseende både människor, platser och händelser. Möjlighet till flera olika Tolkningar av enskilda delar eller hela filmen.

Väl avvägda Akter.
Första akten - Anslag, presentation och premiss. (25% av total tid.)
Andra akten – Fördjupning och upptrappning av konflikten. (50 % av total tid.)
Tredje akten - Konfliktlösning och avtoning. (25 % av total tid.)

Hänger man upp ett gevär på väggen i första akten, så måste det ha blivit avfyrat innan slutet på tredje akten.

Googla dig vidare genom att skriva in något av de fetade orden tillsammans med exempelvis ordet Dramaturgi eller Manus.
Senast redigerad av Shamdon 2016-11-28 kl. 02:28.
Citera
2016-11-28, 14:38
Medlem
BigFatCones avatar
tvtropes.org är en bra sida om man vill lära sig vad olika "saker" och karaktärsdrag är. Utifrån det kan man bygga sina stories och karaktärer.
Citera
2016-12-01, 14:33
Medlem
Ett väldigt bra upplägg att börja med, kan tänka mig att en bra författare
gör en plan i skallen innan han eller hon börjar skriva, har provat att skriva
där ideérna kommer någon sekund innan dom skrivs ner och det känns inte rätt.

Det bästa av allt är ju att brainstorma lite, ni vet då man ritade moln på ett papper och
varje moln måste innehålla en viktig punkt som skall användas i arbetet med manusbearbetningen.

Lite som man gjorde då man diskuterade egenföretagande......
-vilka ideér har man och hur utvecklar man dessa.

En annan sak, jag har ingen uthållighet så jag funderar på om man ska försöka
skriva manus på en serie med 20 minuters episoder, lite Youtube film eller liknande.
För varje film så finns det en konflikt eller ett problem som måste lösas, kanske en bra början.
Istället för att satsa på 90 minuters filmer som kräver - 90 sidor skrivna.......
Citera
2016-12-01, 14:37
Medlem
Nurjenfs avatar
om du lyckas få med småsaker man inte tänker på och gör det till en del av huvudrollen. det och atmosfär. är f.ö generellt trött på alla trådar och all film för den delen så är väl knappast att betrakta som konsument. tarantino är väl rätt duktig på att få in en gnutta av det där men tror man kan gå en bra bit ytterligare åt det hållet utan att det blir alldeles för slött som det blir när man svt gett nån "nyskapare i världssämst' chansen som resulterar i nån fransk klyscha med lite konstnärlig touch.. tydligen. spelar hellre fia med knuff.

alltså skit i slutet och starten lite och bre/snurra till på mitten. många serier gör väl detta tills dom iofs tappar bort sig själva och slutar i totalt fiasko. det är rätt underhållande isig. hade varit bättre att panga på lite snabbare med slutet och sen istället hitta på nått nytt och med lite påhittade tillbakablickar. men icke, dom fortsätter att bygga upp karaktärer tills morfinet är slut.

// Jan
Senast redigerad av Nurjenf 2016-12-01 kl. 15:18.
Citera
2016-12-01, 16:17
Medlem
Nurjenfs avatar
lite offtopic, men förövrigt intressant med det här youtubandet som börjar etablera sig mer när man mer bara gör mer i flödet. kan nog få bra grejer om 10-15 år tror jag, rent filmkvalitativt. men bästa är väl att hålla sig borta så länge som möjligt så slipper man sålla själv med väntprocess och allt vad det heter.
Senast redigerad av Nurjenf 2016-12-01 kl. 16:31.
Citera
2016-12-02, 15:59
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Här har du ytterligare lite teori sammanfattat på femton minuter i en film av Will Schoder. Alla historier oavsett medie bygger enligt honom på samma strukturdelar;

• YOU
• NEED
• GO
• SEARCH
• FIND
• TAKE
• RETURN
• CHANGE

Every story is the same - http://kottke.org/16/11/every-story-is-the-same

Exemplifierat med den första Star Wars-filmen.

Länkar till Kottke därför han också har ytterligare inlägg där han tagit upp detta tidigare som säkert kan vara intressanta.
Citera
2016-12-02, 16:02
Medlem
Ravenboxs avatar
Att filmupplevelsen i sig får en att uppleva ens tillvaro på ett nyanserat och utmanande sätt.

Exempelvis kultfilmer är riktigt bra på detta.
Citera
2016-12-05, 03:41
Medlem
Ett projekt jag gärna vill jobba på är att göra en svensk version
av långköraren Tillbaka till Aidensfield - 60-talets YorkshirePolis om vi säger så.

Men man får ju inte kopiera nått, man kan ha nått liknande.
-Huvudingredienserna:

1. Poliser.
2. Svenskt XX-tal.

Jag behöver hitta ett samhälle, gärna i gammal stil med inte så mycket nytt,
men sen måste jag gå min egen väg så mycket som möjligt, kanske en kvinnlig
lite äldre Polis som leder gruppen på 4 poliser i varierande åldrar.

Skulle jag nu börja skriva på ett seriemanus likt detta, då skulle jag börja
skriva och låta händelserna komma allteftersom, men med lite planering gör man
en tidslinjal med olika händelser.

Vad hände i Aidensfield?- Dödsfall, stökiga ungdomar, en bypub.
-Hur kan jag vända på detta till att bli en icke kopia?
Jag slänger in hockey som är en stor grej i byn men även dans.
Puben byts ut till ett fik som drivs av kyrkan och är byns mötesplats.
Dom stökiga ungdomarna byts ut mot ett härbärge för A-lagare som
lever om och sprider skräck främst bland kvinnor och barn - nån vill ta itu med problemen.
-Kyrkan kan spela en stor roll, likaså relationer, man får följa många olika människors liv.

Den där Greengrass i Aidensfield som kom undan skattmasen och jobba svart.
-Han byts ut mot en humoristisk bonde med glimten i ögat, vars dräng har snöat in
på nått särskilt specialintresse typ motorcykel.

Så på den där listan där över, jag vill slänga in kyrkan där också,
det är en viktig del, kanske istället för pub och öldrickande.

Tänker mig en serie, varför inte 30 minuters avsnitt?
Men vem lever med vem? En Bypolis som har stadigt förhållande med garageägaren?

Jag ska som sagt gå igenom det ni skrivit och ta till mig det mer men detta är ett koncept
att vidareutveckla, men hur var det nu - en serie - flera avsnitt - måste hända nått i varje avsnitt.
För mig är risken att det blir som den där medicinen du nämnde, den håller serien vid liv och
i enstaka fall blir det större händelser som sker.

Någon ung människa ramlar mellan stolarna och ovanligt nog är det en polis
som blir mentor för denna och tar några goda samtal med personen i fråga
för uppmuntring - kanske händelser som jag själv varit med om i livet.

Ska börja skriva på det nu.....så får vi se var detta landar.

EDIT:

Jag minns någon som skrev ett manus, men han krävde att få regissera filmen också,
alternativt ta huvudrollen, ofta delar man upp allt detta, men jag tänkte vara både
manusförfattare - och regissör, men kanske också hoppa in och ta någon roll.

Jag tänker dessutom skriva manuset på mitt sätt....mitt upplägg....o sen får vi se
vad fortsättningen blir...man bifogar bilagor typ listor på karaktärer.
Nånting jag gjorde förut var att jag plockade ut personer från filmcafé ´s arkiv
så jag kunde få ett ansikte på de olika karaktärerna då var det lättare att jobba med manus för mig.

Om man gör ett manus, börjar bli 3-siffrigt antal sidor, sen hoppar man på en folkhögskolekurs
som handlar om film och foto, då kanske man är på god väg att kunna skapa om inte annat
en amatörproduktion...eller nått för youtube.....eller o manuset ser tillräckligt bra ut så kanske
det kan slå väl ut och bli nått. Jag ska inte ha stora förhoppningar, det bästa jag gör är att försöka
författa en bok parallelt med manuset, och om jag lyckas få till en bok....så är det ett arbete jag kan göra till stor del på egen hand - och så finns det ett seriemanus.....liggande också.
Senast redigerad av Pe4r 2016-12-05 kl. 04:01.
Citera
2016-12-05, 04:52
Medlem
Har lyckats skriva 4-5 sidor och lyckats skapa en mindre konflikt.

Så det är en bra början, hoppas jag har tålamod att jobba på detta lite varje dag.
I snitt 4 sidor per dag kan ju vara en bra början.

Jag har en kvinnlig bypolis, en verkstadsmekaniker, en behandlingsassistent på
ett härbärge och några fyllskallar i mitt manus.

Så vad har jag skapat.

1. En kvinnlig bypolis runt 40.
2. En verkstadsmek runt 40.
3. En behandlingsassistent på 50+.
4. En konflikt.
5. Nånstans finns det en diakon också helt plötsligt.
...men hon finns bara omnämnd tills jag fortsätter skriva.

Erfarenheter av serier sen tidigare säger mig att konflikter måste uppstå hela tiden,
ibland har det varit lite väl extremt med detta - typ Rederiet.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in