2016-11-27, 20:28
Medlem
Saknar ett recept på något jag fick hemma hos mor o farföräldrar.

Sockerkaksform fylld med fin fisk typ nått slags ädelfisk. Små fina ärtor, tunnt tunna skivor morot, dill och gele. När allt stelnat så vände man upp o ner på formen och hade en vacker bordsdekoration som var god att äta. Lite majonnäs och små färskpotatisar till.

Vad kallas denna maträtt och hur hitta recept?
Citera
2016-11-27, 20:42
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Vad kallas denna maträtt och hur hitta recept?
Fiskaladåb. Här var en underligt översatt sida men med en fin bild och några recept du säkert kan titta på. Finns förstås många andra om du bara söker efter namnet.

http://wmfits.com/sv/pages/1226179
Citera
2016-11-27, 20:51
Medlem
Bonniers kokbok.
Citera
2016-11-28, 18:10
Medlem
jajahars avatar
Du kan ju göra inkokt lax på detta sätt. Se bara till att du har rätt fasthet på buljongen om du ska göra det i en á lá daube form. Den här rätten brukar vi ha till påsk (eller midsommar) men jag serverar den i en djup glasform, inga konstigheter här
Citera
2016-11-30, 10:54
Medlem
Nemjungs avatar
Aldrig testat att äta aladåb, men det är praktiskt taget bara geléad buljong med lite grönsaker å fisk i eller? Antar att det finns köttvarianter med.
Citera
2016-11-30, 11:45
Medlem
christerys avatar
Iduns kokbok är en källa till inspiration, kolla bara portionerna - det kan vara för 12 personer ibland.

Blodkorv,blodplättar,blodpalt och sånt saknar jag som var stapelvara till hösten efter slakten. En maträtt som faktiskt bara blir bättre av att stekas på dagen efter tycker jag.

Riktig köttsoppa, med benen rostade i ugn före koket och kokt i evighet. Gjord mest på kärlek både till maten och dessa som får äta den var åxå en höjdare.
Citera
2016-11-30, 14:54
Medlem
Vad roligt att någon efterfrågar alladåb.

Det är verkligen en konsistens som inte är populär för tillfället.

Sist jag upplevde det var när jag åt kycklingfötter på en kinakrog i London. Gelékonsistens och ben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in