Citat:
Ursprungligen postat av
Nakkvarr
Detta är elementär trigonometri, men jag vill börja med att påpeka att "cm" är en meningslös enhet i sammanhanget om man inte också anger på vilket avstånd från ögat "strecket" ritas. Vad du egentligen söker är en vinkel. Om vi använder dina siffror (avståndet till stjärnan = 4,6 ljusår, systemets radie = 1 ljusår) erhåller vi α =2* arctan (1/4,6) eller 24,5°. Detta är ungefär jämförbart med den vinkel som upptas av avståndet mellan tummens och lillfingrets spetsar då du håller upp handen med utsträckt arm och fingrarna maximalt utspärrade.
Som en annan jämförelse upptar månens skiva 0,5°.
Jag kan såklart inte utala mig om det du skriver stämmer eller inte ...
Men jag utgår från att du har rätt.
Det jag tänker på är vilken praktisk betydelse det hade kunnat få för tex en utveckling astronomi-"appar", som - med tex Pokemon Go som förebild - hade låtit den astronomiintresserade rikta mobilen på respektive grannstjärna, och då på skärmen fått se en virtuell avbildning av stj'rnans planetsystem.
Och allt i "verklig återgivning/storlek".
Ännu bättre hade det såklart kunnat vara med "Google Glasses/iGlasses" - då hade astronomifantasten bara kunnat titta upp och få hela perspektivet, hela djupet, klart och tydligt för sina ögon.
Det finns ju inte så särskilt många stjärnor som är tillräckligt nära för att ha en omkrets som blir åskådliggjord på det sättet, men det finns ett antal iaf.
Alpha är bara nrämast, men Sirius är kanske mer känd för folket.
Och den är bara dubbelt så långt borta, vilket kanske hade inneburit en cirkel som var hälften av ACs?
En sån "app" borde finnas, helt klart.
Det finns kanske redan nu som tex ritar ut planeternas banor, med streckad väg tex.
Tyvärr är ju vbåra grannstjärnor ett närmast bortglömt kapital.
Det borde inte vara så tycker jag.
Och jag tror verkligen att om man bara hade kunnat Visa för folk hur "nära" de är, genom att illustrera med deras planetsystems totala utbredning, så hade folk ändra uppfattning ...
Dvs det är omöjligt att ignorera Månen, eller hur?
Det beror ju på hur synlig den är.
Men den "illusionen" av storlek hade man kunnat ge grannplanetsystemen också, bara genom att praktiskt visa.