• 1
  • 2
2016-11-25, 17:07
Medlem
Lämnar Norge pga nedbemanning och återvänder till Sverige nu i slutet på månaden. Kanske en dum fråga men.. hur gör jag med mina intjänade pengar som finns på mitt norska konto? Ligger på runt 150k. Göra en direkt banköverföring eller ska man sätta in dom på något mellanhands konto? Låta dom ligga? Aktier? Fonder?

Är allt jag äger, så råd välkomnas.
Citera
2016-11-25, 17:11
Medlem
Byks avatar
Western Union brukar vara bra på sånt.
Citera
2016-11-25, 17:14
Bannlyst
Kanske vänta till oliepriset stiger igen, då brukar norska kronan följa med
Citera
2016-11-25, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drogo
Lämnar Norge pga nedbemanning och återvänder till Sverige nu i slutet på månaden. Kanske en dum fråga men.. hur gör jag med mina intjänade pengar som finns på mitt norska konto? Ligger på runt 150k. Göra en direkt banköverföring eller ska man sätta in dom på något mellanhands konto? Låta dom ligga? Aktier? Fonder?

Är allt jag äger, så råd välkomnas.

När jag bodde in England gjorde jag banköverföringar varje kvartal. Var inga problem alls.
Citera
2016-11-27, 02:46
Medlem
CarlXIIs avatar
Ha ha det gjorde jag för något år sedan.. Hade ca 40 k nok. Skrev ett vanligt email till norska Swedbank och sa att jag vill stänga konto xxxx hur gör jag? De bad om mina svenska kontouppgifter (Iban och Swift) och gjorde överföringen utan att jag behövde logga in!!
Citera
2016-11-27, 10:09
Medlem
Ta ut dem i kontanter och ha dom i ditt bagage. Svenska myndigheter kommer att jaga dig och fråga var pengarna kommer ifrån och ju mindre svenska myndigheter vet desto bättre. Själv hade jag köpt guld. Guldpriset kommer att stiga snabbt enligt min kristallkula. Investera INTE i bostad. Priserna är fantasipriser idag. Bostadspriserna har artificiellt stigit i 20 år tack vare politiska åtgärder, inget annat. - Det kan bara rasa.
Citera
2016-11-27, 10:42
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Ta ut dem i kontanter och ha dom i ditt bagage. Svenska myndigheter kommer att jaga dig och fråga var pengarna kommer ifrån och ju mindre svenska myndigheter vet desto bättre. Själv hade jag köpt guld. Guldpriset kommer att stiga snabbt enligt min kristallkula. Investera INTE i bostad. Priserna är fantasipriser idag. Bostadspriserna har artificiellt stigit i 20 år tack vare politiska åtgärder, inget annat. - Det kan bara rasa.
Alla INVESTERAR inte, utan en del köper i brist på alternativ i staden där de har jobb pcj familj.
Citera
2016-11-27, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Alla INVESTERAR inte, utan en del köper i brist på alternativ i staden där de har jobb pcj familj.

jaha. - Men mitt tips är att ha det som kontanter ändå. Banker är ett gissel.
Citera
2016-12-28, 21:51
Medlem
CardinalSins avatar
Jag kan rekommendera konton både på nordnet.no och nordnet.se som en smidig lösning. Om du för närvarande är skriven i Norge kan du lätt öppna ett konto hos nordnet.no, och är du svensk medborgare kan du lätt öppna ett hos nordnet.se. Du kan öppna ett hos nordnet.no som svensk medborgare bosatt i Sverige också men det är lite mer omständigt.

Sedan är det bara att aktivera valutakonto och därefter kan du när du vill logga in och växla valutan. Vill jag t.ex. ha ut lite pengar från mitt norska konto så skickar jag ett meddelande till norrmännen att de ska överföra det till mitt svenska konto. Det görs oftast samma dag. Där får jag in det på valutakontot som NOK och växlar det till SEK. Ska jag sätta in pengar växlar jag till NOK och ber svenskarna göra överföringen till mitt norska konto. Valutakontot är alltså aktiverat på mitt svenska konto.
Citera
2016-12-29, 01:25
Medlem
Är pengarna skattade för i norge?
Om ja... för över pengarna till ditt svenska konto,

IBAN
SWIFT
CLEARING
KONTONUMMER
Citera
2016-12-29, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
man får ju ha max 10 tusen i kontanter i handbagage. och att checka in en väska med resterande summa, med en slight risk att den kommer bort är osäkert
Citera
2016-12-29, 09:05
Medlem
mikaelss avatar
Inom EU får du resa med hur mycket pengar du vill, men in eller ut ur EU gäller 10 000 EUR (inte kr), http://www.tullverket.se/innehallao/...280001065.html

Men som sagt, är de skattade funkar en banköverföring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in