2016-11-24, 20:28
Medlem
Hejsan allihopa!

Söker er hjälp då jag tröstlöst har testat alla mina idéer för att lösa mitt problem.

Jag har nyligen formaterat om min dator då jag hade ljudproblem, inga konstigheter alls och det problemet löste sig. Men nu istället så går min laptop i viloläge, och den gör det bara när jag spelar Dota 2 efter kanske 30 min i spelet.

Jag har installerat de senaste drivrutiner för bios, grafikkort och diverse HP drivrutiner.

Det enda jag kan tänka mig är att datorn blir för varm och den går då in i viloläge. Det enda lustiga med det är att när jag startar upp den igen så fungerar spelet som vanligt i kanske 30 min till. Känns som att den skulle gå ner i viloläge direkt efter uppstart igen då jag inte gett den chansen att kyla ner sig.

Jag har en HP Envy Touchsmart 15-j002eo Notebook.
Operativ: Windows 10 64Bitars.
Processor: Intel Core i7-470MQ 2.20 GHz
Grafikkort: NVIDIA GeForce GT 750M/Intel HD Graphics 4600

Alla tips och tricks är välkomna! Nästa steg blir att köpa "luft på burk" och rensa fläktarna. Testar även just nu att installera om Dota 2....

Jag bjuder på diverse felstavningar.

Väl mött!
Citera
2016-11-24, 20:39
Medlem
Jag har en surfplatta, som blev överhettad varje gång jag försökte uppdatera en stor uppdatering av w10. Och den stängde ned förtidigt varje gång.
Tillslut lade jag en kylklabb i en plastpåse under, där plattan blev överhettad. Då lyckades jag uppdatera plattan, den blev inte överhettad länge.
Att blåsa rent fläkten låter helt rätt.
Citera
2016-11-24, 20:48
Medlem
Mia-Rovys avatar
Att installera om program hjälper nog inte så mycket mot överhettning.

Oftast så räcker det att damma av fläktarna.
Citera
2016-11-24, 20:55
Medlem
Jag är redo att testa allt! Jag är inte tvärsäker att det är överhettning som gör det nämligen. Det är mest en teori, då datorn känns förbannat varm...
Citera
2016-11-24, 21:00
Medlem
Falafelns avatar
Jag har aldrig upplevt att en dator skulle ta sig tid att gå ner i vänteläge när den blir överhettad, utan snarare att den tvärdör. Kan sensorn som berättar för datorn när du stängt locket flippat ur? Så den säger till datorn att du stängt locket, och dina energiinställningar säger åt den att gå ner i viloläge.

Prova ändra dina energiinställningar så att stängt lock inte gör någonting. Default är ju att den sätter datorn i viloläge/vänteläge.
Citera
2016-11-24, 21:03
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuiBobo
Jag är redo att testa allt! Jag är inte tvärsäker att det är överhettning som gör det nämligen. Det är mest en teori, då datorn känns förbannat varm...
Om du kollar i några systemloggar så kan du säkert utröna någonting.

Det brukar också finnas program som rapporterar temperaturen till dig
Citera
2016-11-24, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falafeln
Jag har aldrig upplevt att en dator skulle ta sig tid att gå ner i vänteläge när den blir överhettad, utan snarare att den tvärdör. Kan sensorn som berättar för datorn när du stängt locket flippat ur? Så den säger till datorn att du stängt locket, och dina energiinställningar säger åt den att gå ner i viloläge.

Prova ändra dina energiinställningar så att stängt lock inte gör någonting. Default är ju att den sätter datorn i viloläge/vänteläge.

Har testat detta med. Men då känns det som att den skulle gå ner i viloläge hela tiden. Det händer endast under spel. Den gick dessutom aldrig ner i viloläge innan jag formaterade om den. Tänkte att det kanske fanns en specifik inställning att den ska gå ner i viloläge om den blir för varm.
Citera
2016-11-24, 21:24
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuiBobo
Har testat detta med. Men då känns det som att den skulle gå ner i viloläge hela tiden. Det händer endast under spel. Den gick dessutom aldrig ner i viloläge innan jag formaterade om den. Tänkte att det kanske fanns en specifik inställning att den ska gå ner i viloläge om den blir för varm.
Ladda ner ett program som mäter temperaturen hos dina komponenter. I vilket fall så tror jag att trycklyft i fläkten är en bra idé
Citera
2016-11-24, 22:02
Medlem
Har du testat att göra rent den? Hade en dator som slocknade efter cirka 5min varje gång och den hade 1cm tjockt lager dam för fläkten, tog bort det så va den så gott som ny
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in