• 1
  • 2
2016-11-24, 14:32
Medlem
Hej
Vet någon när 2016års inkomst ersätter 2014 års inkomst när man kollar sig själv eller bankerna kollar en?
Blir det vid årsskiftet redan? Blir det när man får första skatten? Eller blir det när det blir den slutgiltiga skattedeklarationen som är någon gång i augusti?

Har googlat som en galning men hittar inte ett datum när exakt 2016års inkomst blir den som syns hos UC och kreditinstituten.
Citera
2016-11-24, 14:36
Medlem
The-Korvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Hej
Vet någon när 2016års inkomst ersätter 2014 års inkomst när man kollar sig själv eller bankerna kollar en?
Blir det vid årsskiftet redan? Blir det när man får första skatten? Eller blir det när det blir den slutgiltiga skattedeklarationen som är någon gång i augusti?

Har googlat som en galning men hittar inte ett datum när exakt 2016års inkomst blir den som syns hos UC och kreditinstituten.

i slutet av juni, början av juli 2017 syns 2016 inkomst
Citera
2016-11-24, 15:26
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Korven
i slutet av juni, början av juli 2017 syns 2016 inkomst

Nu vet jag ingenting om hur kreditkontrollsföretagen köper in sina uppgifter från Skatteverket men min gissning är att de gör det när slutskatten är officiellt klara och det är mycket senare på året. Det finns massor av människor som får sin slutskatt på hösten p.g.a. komplicerade deklarationer, granskningar etc.

Jag skulle gissa i slutet av 2017.
Citera
2016-11-24, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Nu vet jag ingenting om hur kreditkontrollsföretagen köper in sina uppgifter från Skatteverket men min gissning är att de gör det när slutskatten är officiellt klara och det är mycket senare på året. Det finns massor av människor som får sin slutskatt på hösten p.g.a. komplicerade deklarationer, granskningar etc.

Deklarerar man elektroniskt så är det nånstans i juni, de andra poppar upp när deras slutskatt kommer.
Citera
2016-11-24, 18:53
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av booja
Deklarerar man elektroniskt så är det nånstans i juni, de andra poppar upp när deras slutskatt kommer.

Fast inte på UC? Skilj UC från Skatteverket, dom köper in uppgifterna och det görs i vill vid vissa tillfällen på året
Citera
2016-11-24, 22:17
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Fast inte på UC? Skilj UC från Skatteverket, dom köper in uppgifterna och det görs i vill vid vissa tillfällen på året

Min arbetsplats kreditinformationsleverantör hade 2015 års siffror tillgängliga i början av juni. Så det går nog ganska fort.
Citera
2016-11-24, 22:59
Medlem
Så senast juni? Eller tidigast?
Citera
2016-11-25, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Ja precis, UC uppdateras ungefär en gång i månaden. Men under deklarationstid har de nog koll på när slutskatten kommer för majoriteten i Sverige. Och då uppdaterar de, och detta sker ungefär i mitten av juni.
Citera
2016-11-25, 01:41
Medlem
Har alla i Sverige med ett lån underskott av kapital?
Citera
2016-11-25, 09:23
Medlem
Gladiuxs avatar
Det varierar, somligas visas i slutet på Juni, andra inte färdiga förens slutet på Augusti.
Citera
2016-11-25, 13:18
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Har alla i Sverige med ett lån underskott av kapital?

Nej. Man kan ju samtidigt ha investerat kapital som genererar intäkter.
Citera
2016-11-26, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow

Jag håller med om att det bör kunna dröja till slutet av 2017 innan alla finns på UC. För de allra flesta så finns det under sommaren men för de som blir utsatta för extra granskning så får man nog räkna med att det granskning pågår under hela hösten. Jag vill minnas att sista dagen för skattebesked är 15 december därefter blir uppgiften offentlig och tillgänglig för kriditkontrollföretagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in