Citat:
Ursprungligen postat av
Puggen
Förr hade Polisen en reservplats för LKC i ett bergrum i anslutning till Mälarhöjdens t-bana. Borta sen ett antal år tillbaka dock.
Detta vill jag ha källa på. Jag tror nämligen att det som du beskriver är ett gravt missförstånd.
För det första är utrymmet benämnt som Noshörningen. Detta är ett regelrätt skyddsrum anlagt i direkt anslutning till tunnelbanan, dvs ett skyddsrum för trafikanter som det så fint heter. Stationen stod klar i mitten av maj 1965 och är förlagd 33 m under marknivå. Anslutande skyddsrum sprängdes ut under exakt samma tid, inkl tillfartstunneln med högersväng. Det råder inga tvivel om vad och vem som låtit bygga detta skyddsrum. Till följd av att en mast även anlades på toppen av berget nyttjades de teknikutrymmen som finns i skyddsrummets inre delar i den högra flygeln av diverse aktörer, däribland Stockholms stad, Stokab och SL själva. Hur kommer då Polismyndigheten och SÄPO in i bilden kan man fråga sig? Det har spekulerats på forum att anläggningen har varit en superhemlig övervakningsstation för SÄPO... Suck! Min teori är som följande: i början av millennieskiftet huserade Stockholm WPFG, ett idrottsevenemang för poliser, brandmän och akutsjukvårdare. Den tekniska utrustningen som nyttjades i samband med detta stora spektakel placerades vart, jo i ovan nämnda skyddsrum! Hör och häpna hur en skröna snabbt kan ta form. En LKC skulle behöva rigorösa säkerhetsparametrar. Det har aldrig varit installerat på denna plats. Ingång från plattform och från tillfartstunneln. Larmat så in i helvete av andra anledningar! Fullständigt separerat från allt som har med UE att göra.