2016-11-23, 00:52
Medlem
Vilket är de codecs som drar minst Cpu kraft för H.264/MPEG-4 AVC och som dessutom kan läggas till i Vlc player? Jag är inte något vidare bra på de här med codecs.
Citera
2016-11-23, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexReality
Vilket är de codecs som drar minst Cpu kraft för H.264/MPEG-4 AVC och som dessutom kan läggas till i Vlc player? Jag är inte något vidare bra på de här med codecs.

Inte ett direkt/konkret svar, men: "Utvecklingen har sprungit ifrån dig."

Codec-prestanda var ett större och mer besvärande problem när video och streaming började ta märkbar plats "på marknaden".
  • Modern hårdvara har ett bättre codec-stöd i både CPUer och/eller grafikkort.
  • Använda ENcoders har blivit effektivare och gör färre variationer och direkta fel i resultatet.

Det i sin tur gjör att modern mjukvara/uppdateringar fokuserar mer på att utnyttja hårdvaran bättre, än att prestandaoptimera för generella CPUer.

Och i slutändan har ju på så sätt intresset/behovet av VLC minskat rejält.

Om du vill eller är hänvisad till att använda ett äldre system, så är bästa tipset att köra "så clean som möjligt", då även utbyte/uppdateringar av codecs kan skapa prestandproblem.
  1. Dvs (om möjligt) "nyinstallera" den senaste version av det operativsystem vi vill använda.
  2. Uppdatera OSet så långt det går.
  3. Nyinstallera direkt till den senaste VLC du kan/vill köra.

Efter detta så har du nog nått den bästa prestanda du kan få, pga att det sannolikt inte finns ett "code-pack" som både är nyare och optimerat för en äldre rigg. Men känner du till ett sådant som du tror på, så installera före/efter VLC baserat på när det publicerades - Äldst först.
Citera
2016-11-23, 09:10
Medlem
Tack för ett mycket bra svar. Ja det är nog så att utvecklingen har sprungit i från mig. Jag har nog inte den bästa datorn längre när 1280*720 alltid hackar lite.
Citera
2016-11-23, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexReality
Tack för ett mycket bra svar. Ja det är nog så att utvecklingen har sprungit i från mig. Jag har nog inte den bästa datorn längre när 1280*720 alltid hackar lite.

Om du vill labba en aning så rekomenderar jag dig att prova Windows 8(.0) på din nuvarande dator/grafikkort:
  1. Anslut en HDD(SSD) som du inte har nåt viktigt på, Det räcker med 48GB. (Koppla ur ALLA övriga diskar!)
  2. Koppla ur Ethernet
  3. Boota från DVD, i diskhanteringen så ta bort ALLA partitioner och låt Win skapa nytt.
  4. Skapa LOKAL användare när Install föreslår
  5. Efter en ststa ombootning så ansluter du till Ethernet och internet.
  6. Kör uppdateringar (CMD> wuapp ), men avstå W8.1
  7. Ladda hem Firefox/VLC/Chrome och provkör video/streaming
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in