2016-11-22, 20:52
Medlem
420FourTwenty420s avatar
Hej

Min fråga är om ni har något tips på jäskärl som rymmer ca 75-100 liter.. Får gärna ha lock, men inget krav då detta går att lösa på annat sätt..

Jag har ett kärl som jag överväger, detta http://www.jula.se/catalog/tradgard/...ntunna-795998/

Men jag vet inte om den svarta färgen missfärgar på något sätt?

Tips emottages tacksamt
Citera
2016-11-23, 02:37
Medlem
Frater_Frags avatar
Finns det lock till tunnan? I annat fall så skippa inköpet.
Citera
2016-11-23, 11:59
Medlem
Här har du 2: http://www.denios.se/shop/plastfat-m...liter-bla.html , http://webbshop.carapax.se/betestunn...120-liter.html
Citera
2016-11-23, 14:13
Moderator
Falukropps avatar
Tror på lockringsfaten SamVimes föreslår. De är stabila, tar inte så mycket golvutrymme, och har stor mynning, vilket gör dem lätta att rengöra. Med "polyetylen" antar jag att de menar etenplast, PE, som ju är välbeprövat tillsammans med livsmedel.
Citera
2016-11-23, 18:34
Medlem
Det du söker är en IBC-behållare, välj bara en som inte innehållit något giftigt
Citera
2016-11-24, 14:11
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Tror på lockringsfaten SamVimes föreslår. De är stabila, tar inte så mycket golvutrymme, och har stor mynning, vilket gör dem lätta att rengöra. Med "polyetylen" antar jag att de menar etenplast, PE, som ju är välbeprövat tillsammans med livsmedel.

PolyEtylen står för PE, vilket egentligen bara är engelska för PolyEten. Och som du säger är PE fantastiskt fint för livsmedel. Det har ett naturligt kemiskt motstånd, vilket gör att det inte bryts ner eller reagerar med råvaror och oljor, så det behöver inte några potentiellt skadliga additiv för att klara av såna miljöer som kan riskera att fällas ut. Dessutom är det ohyggligt billigt. En 25kg säck från en distributör kostar i runda slängar 12-15 kronor.
Citera
2016-11-25, 17:17
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
PolyEtylen står för PE, vilket egentligen bara är engelska för PolyEten. Och som du säger är PE fantastiskt fint för livsmedel. Det har ett naturligt kemiskt motstånd, vilket gör att det inte bryts ner eller reagerar med råvaror och oljor, så det behöver inte några potentiellt skadliga additiv för att klara av såna miljöer som kan riskera att fällas ut. Dessutom är det ohyggligt billigt. En 25kg säck från en distributör kostar i runda slängar 12-15 kronor.

PE-överkurs
Citera
2016-11-25, 17:28
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgans
Det du söker är en IBC-behållare, välj bara en som inte innehållit något giftigt

Känns som de är mer lämpade för den färdiga produkten än att jäsa i
Citera
2016-11-26, 05:03
Medlem
420FourTwenty420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Här har du 2: http://www.denios.se/shop/plastfat-m...liter-bla.html , http://webbshop.carapax.se/betestunn...120-liter.html

Dessa tunnor är exakt vad jag skulle behöva! Tack så mycket! Men nu är det så att jag försöker hålla min hobby så billig som möjligt och därmed har jag inga planer på att lägga ut ca 800 spänn på ett sådant kärl..
Det följer med ett lock till dessa tunnor, 49 :- Så ni menar att om den är PE och locket är någolunda tätslutande så är det värt en investering? haha, skulle det släppa färg från den så är jag inte rädd att fräckt lämna tillbaka den!

Jag hade ideer om att köpa en vanlig soptunna, då en sådan dels har ett lock, den är transportabel och den är prisvärd, av 240 liters-modell om jag kommer ihåg rätt, så man kan bulka upp rätt bra innan koket.. kostar en fyrahundring..
En sådan måste väl vara PE och med andra ord inte reagera när det jäser?

Tack för så många svar!
Citera
2016-11-26, 05:12
Medlem
StigAllans avatar
Snodde soptunnor när jag höll på.
Nackdelen med dessa är att de spricker efter ett tags användande.
Landade i begagnade badkar.
Senast redigerad av StigAllan 2016-11-26 kl. 05:20.
Citera
2016-11-26, 06:46
Medlem
420FourTwenty420s avatar
Okej, hur många mäskningar tror du att man får ut av en soptunna då? Blir mest troligt den svarta jag länkade på, just pga priset.. Det räcker dessutom med ca 100 liter, mer än så behöver jag inte..
Visst är rengöringsmedlet starkt, men får du verkligen bort sop-lukten? Klorin är en självklarhet antar jag?
Citera
2016-11-26, 07:24
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420FourTwenty420
Okej, hur många mäskningar tror du att man får ut av en soptunna då? Blir mest troligt den svarta jag länkade på, just pga priset.. Det räcker dessutom med ca 100 liter, mer än så behöver jag inte..
Visst är rengöringsmedlet starkt, men får du verkligen bort sop-lukten? Klorin är en självklarhet antar jag?
Går att kolla efter nya tunnor efter vägen så man slipper att känna någon sopstank.
Nuförtiden så är det sopsortering så tunnorna för brännbart borde vara OK efter en omgång klorin.
Tunnorna höll såpass att jag blev less när en spricka med läckande mäsk infann sig, höll kanske max 5 fyllningar med doppvärmare i.
Räddade innehållet med att byta jästank, ett jävla strul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in