Citat:
Ursprungligen postat av
aabesee
Oj, låter fantastiskt med en behandling som verkligen fungerar. Kanske borde ta upp det med min nuvarande psykolog. Härligt att höra att du blivit så hjälpt av den! Hur mår du idag, om du vill berätta? Känner du dig "färdigbehandlad"?
Ego-State har jag aldrig hört talas om, får ta och kolla upp det. I terapi har det hänt att jag upplevt mig ha "flera personligheter" eller vara väldigt splittrad, hört inre, aggressiva röster som sagt åt mig att hålla käften, etc. Men det har endast skett i terapi som sagt, i vardagen, hemma, så känner jag mig relativt normal.
Okej, det sista du skriver låter väldigt typiskt för dissociation..
Jag börjar väl närma mig slutet. Tror jag. Men då har jag trott det många gånger och fått äta upp det när nytt dyker upp och ska processas..

Jag fortsätter tills jag inte märker av något mer. Men jag mår bättre än jag gjort kanske någonsin. Var mkt dålig innan jag började för ca 1 år sedan. När jag inte var helt sjukskriven läste jag i 25% takt, stundtals 50. Idag studerar jag i 150% takt och det har jag aldrig kunnat innan. Hjärnan har börjat fungera. Mycket mindre ångest. Mindre ilska. Det enda som ökat är just att mina delar blivit lite... surare och mer högljudda. Vet inte riktigt varför. Kanske pga allt som kommer upp i terapin och retar upp dem. Men å andra sidan lyssnar de bättre idag när jag säger att det inte är någon fara etc (arga delar är egentligen beskyddare, även om det inte verkar så).
Kolla gärna upp Ego State-terapi. Det kan vara svårt att hitta behandlare inom det och ENDR dock, lättast är att ta det privat tyvärr. Kan leta fram lite länkar imorgon om du vill. Finns mkt bra skrivet om allt det här, dissociation, trauma, anknytning och behandling. Tror du är något på spåret.