• 1
  • 2
2005-12-15, 01:20
Medlem
Tippi Hedrens avatar
På väldigt många dörrar och brevlådor kan man se skyltar med uppmaningen "ingen reklam" för dom som vill slippa dylikt skräp i brevlådan. Emellertid finns det en annan variant, "Ingen reklam, men gärna IKEA-katalogen". Jag har sett den i en uppsjö olika varianter, vissa färdigtryckta, andra skrivna på små papperslappar. Nu kommer frågan: Hur tänker man när man sätter upp en sån skylt? Och är detta ett påfund från IKEA för att göra varumärket ännu mer känt?

1. Finns det någon i behov av en IKEA-katalog som inte skulle kunna få tillgång till en, kanske till och med genom att besöka ett IKEA varuhus minst en gång per år?

2. Är denna kampanj världens mest framgångsrika anti-kampanj, och är den uppfunnen av nån smart reklambyrånisse och sanktionerad av IKEA?

För tänk efter. Vilka människor är svårast att nå med reklam? Dom som är uttalat emot reklam överhuvudtaget. Dom som gör sig möda att ringa NIX-registret eller sätta upp små lappar på dörren. Hur mycket kan det vara värt för IKEA att dessa människor är så grundlurade att dom till och med har varuhusets brandname på sin dörr?
Citera
2005-12-15, 01:26
Det är till för att människor som vill ha katalogen ifråga ska få den i och med att IKEAkatalogen inte är adresserad (vilket de flesta andra kataloger är, utom telefonkatalogen, vilken dumpas i trappuppgångarna i rikliga mängder för att jag ska kunna glömma bort att ta en innan de försvinner). Troligast är faktiskt att konsumenterna själva har efterfrågat skylten- jag har haft många kunder som frågat efter en färdig IKEAreklamskylt.
Citera
2005-12-15, 01:47
Medlem
onemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
är den uppfunnen av nån smart reklambyrånisse och sanktionerad av IKEA?
Man kan hämta sådana klisterlappar hos IKEA, så det är med allra största sannolikhet sanktionerat av IKEA.
Citera
2005-12-15, 01:57
Moderator
impieteers avatar
Jo, det är väl en reklamkampanj från Ikea. Att de ser lite olika ut beror nog på att Ikea själva ändrat utseendet på dne några gånger.

Många tänker antagligen att de skulle vilja slippa reklam, men orkar inte ta tag i att skriva en egen lapp och klistra på. Då är det smidigt att de hux flux får en med Ikea-reklamen.
Citera
2005-12-15, 07:18
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Jo, det är väl en reklamkampanj från Ikea. Att de ser lite olika ut beror nog på att Ikea själva ändrat utseendet på dne några gånger.

Många tänker antagligen att de skulle vilja slippa reklam, men orkar inte ta tag i att skriva en egen lapp och klistra på. Då är det smidigt att de hux flux får en med Ikea-reklamen.

Men fattar dom inte hur grundlurade dom är?

Jag kan se cheferna på Ikeas marknadsföringsenhet sitta och glögga tillsammans med sina likar i andra stora internationella företag på nån eventmarketingfest nånstans:

"Fattar ni, vi har fått dom dumma jävlarna att klistra upp vårt brandname på en halv miljon ytterdörrar. Vi äger så jävla stenhårt!"
Citera
2005-12-15, 16:20
Medlem
onemans avatar
Citat:

Jag kan se cheferna på Ikeas marknadsföringsenhet sitta och glögga tillsammans med sina likar i andra stora internationella företag på nån eventmarketingfest nånstans:

"Fattar ni, vi har fått dom dumma jävlarna att klistra upp vårt brandname på en halv miljon ytterdörrar. Vi äger så jävla stenhårt!"
IKEA-katalogen är ju ett ganska stort fenomen. De skriver ju till och med om den i tidningarna när den kommer. Många ser den som en översikt av trender och liknande, och sparar den säkert för att sitta och bläddra i decenniegamla kataloger så småningom.
Lurade? Det är ju lätt att riva av den sista biten där det står "men gärna IKEA-katalogen". Men många tycker att det är ett nöje att gå omkring i varuhusen, så de tycker antagligen om att bläddra i katalogen också.
Själv skulle jag vilja att svenska kyrkan gav fan i att dela ut deras jävla församlingsblad till oss med "Ingen reklam"-skylt. De är oadresserade de med.
Citera
2005-12-15, 17:19
Moderator
impieteers avatar
Citat:

Lurade och lurade. Jag tror att de gärna vill ha Ikeakatalogen. Skulle de kunna filtrera bland sin övriga reklam så skulle de säkert göra det också. "Ingen reklam, men gärna, öh...reklam från El-giganten" kanske det skulle stå på någon dörr.

Ikeakatalogen stör ju inte så mycket som annan reklam eftersom den bara kommer någon gång om året.
Citera
2005-12-15, 17:34
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Lurade och lurade. Jag tror att de gärna vill ha Ikeakatalogen. Skulle de kunna filtrera bland sin övriga reklam så skulle de säkert göra det också. "Ingen reklam, men gärna, öh...reklam från El-giganten" kanske det skulle stå på någon dörr.

Ikeakatalogen stör ju inte så mycket som annan reklam eftersom den bara kommer någon gång om året.

jo, men poängen är varför det är en sån stor jävla fråga? Ikea-katalogen har ungefär lika stor upplaga som telefonkatalogen. Det är ju inte så att det är någon brist på kataloger eller skulle vara svåra att få tag på.

Ur en brandingsynpunkt så är fenomenet ett bevis på hur stort fenomenet Ikea är i Sverige, och hur djupt rotat i det svenska kynnet det ligger.

Fråga dig själv, vilket företag, i vilket annat land i världen, skulle få en halv miljon medborgare att frivilligt klistra upp sitt brandname på sina ytterdörrar? Och detta i en icke-kommunistisk demokrati?

Folk är grundlurade och hjärntvättade, är min teori.
Citera
2005-12-15, 17:47
Medlem
amfolyts avatar
Citat:
jo, men poängen är varför det är en sån stor jävla fråga? Ikea-katalogen har ungefär lika stor upplaga som telefonkatalogen. Det är ju inte så att det är någon brist på kataloger eller skulle vara svåra att få tag på.

Ur en brandingsynpunkt så är fenomenet ett bevis på hur stort fenomenet Ikea är i Sverige, och hur djupt rotat i det svenska kynnet det ligger.

Fråga dig själv, vilket företag, i vilket annat land i världen, skulle få en halv miljon medborgare att frivilligt klistra upp sitt brandname på sina ytterdörrar? Och detta i en icke-kommunistisk demokrati?

Tja, larmföretag har ju fått folk att sätta klisterlappar på alla fönster å dörrar
Citera
2005-12-15, 19:19
Medlem
Citat:

Lurade och lurade. Folk är konsumenter. Du kanske själv äger ett klädesplagg med en synlig logotyp på framsidan? Eller använder matbutikens reklamkasse istället för att ha med dig din egen helvita kasse varje gång du handlar? Du kanske inte ens har plockat bort bilföretagets symbol från bakluckan på din bil?

Massor av människor handlar på IKEA och tycker troligtvis att IKEA är ett bra företag vars namn de gärna använder för att skapa sin egen identitet. Man må vara lurad om man gör så men då handlar resonemanget inte om IKEA utan om konsumtionssamhället och identitetsskapande i stort.
Citera
2005-12-15, 20:29
Medlem
Webbes avatar
När folk märkte att de inte fick IKEA-katalogen och ringde till varhusen och fick reda på att den inte delades ut till hushåll där det stod ej reklam på postlådan, började vanliga människor göra egna små lappar med texten "EJ REKLAM - MEN GÄRNA IKEA-KATALOGEN".
Någon smart marknadsförare uppmärksammade detta och inför 2004-års katalog fanns det klistermärken på varuhusen. Sen har det rullat på.

Som det sagts tidigare är IKEA-katlogen ett fenomen i Sverige, absolut inte bara en produktkatalog. Människor vill ha den och betraktar den inte som reklam. Folk blir förbannade när de inte fått den, fast grannen fick den förra veckan.
Söndagsbilagorna skriver om den, morgontidningarna låter några inredare i ropet recensera katalogen, morgonsofforna talar om den i samband med att den kommer i slutet av augusti varje år.

IKEA har lyckats bättre än något annat företag. Man får bara beundra!
Citera
2005-12-15, 21:59
Medlem
Mesharrys avatar
Citat:

Ikeakatalogen har en aningens högre upplaga än telefonkatalogen, den trycks och distribueras i 160.000.000 ex. Större än the fuck´n bible Katalogen har gått från att vara ett redskap för att möblera det som i Sverige kallas Peoplehomes och är nu The Ikon för hur trender och tendenser utvecklar sig. Över hela världen. Ikeakatalogen är inte reklam i reklamig mening, den är ett fenomen. Huruvida reklamarna sitter och garvar eller ej kan jag inte ta gift på, men min kvalificerade gissning är att de glädjs riktigt innerligt åt det som de gör.

Var du fått siffran en halvmiljon ifrån vet jag inte, men stämmer gör det nog inte riktigt Folk är varken grundlurade eller hjärntvättade, de vill helt enkelt bara ha katalogen, svårare än så är det inte. För The Katalog är den största trendbarometern in the world. Såväl designmässigt som språkmässigt. Ta dig tid att verkligen LÄSA en IKEA-katalog, and you know what I mean.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in