Citat:

Ursprungligen postat av Tippi Hedren

jo, men poängen är varför det är en sån stor jävla fråga? Ikea-katalogen har ungefär lika stor upplaga som telefonkatalogen. Det är ju inte så att det är någon brist på kataloger eller skulle vara svåra att få tag på. 
Ur en brandingsynpunkt så är fenomenet ett bevis på hur stort fenomenet Ikea är i Sverige, och hur djupt rotat i det svenska kynnet det ligger.
Fråga dig själv, vilket företag, i vilket annat land i världen, skulle få en halv miljon medborgare att frivilligt klistra upp sitt brandname på sina ytterdörrar? Och detta i en icke-kommunistisk demokrati?
Folk är grundlurade och hjärntvättade, är min teori.

Ikeakatalogen har en aningens högre upplaga än telefonkatalogen, den trycks och distribueras i 160.000.000 ex. Större än the fuck´n bible

Katalogen har gått från att vara ett redskap för att möblera det som i Sverige kallas Peoplehomes och är nu The Ikon för hur trender och tendenser utvecklar sig. Över hela världen. Ikeakatalogen är inte reklam i reklamig mening, den är ett fenomen. Huruvida reklamarna sitter och garvar eller ej kan jag inte ta gift på, men min kvalificerade gissning är att de glädjs riktigt innerligt åt det som de gör. 
Var du fått siffran en halvmiljon ifrån vet jag inte, men stämmer gör det nog inte riktigt

Folk är varken grundlurade eller hjärntvättade, de vill helt enkelt bara ha katalogen, svårare än så är det inte. För The Katalog är den största trendbarometern in the world. Såväl designmässigt som språkmässigt. Ta dig tid att verkligen LÄSA en IKEA-katalog, and you know what I mean.