Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-21, 19:47
  #1
Medlem
Hjälp mig, vad tror ni dessa meningar betyder? Och ingen direktöversättning här, det kan jag också. Men kommer inte fram till vad dessa meningar betyder eller syftar på.

Evil to some is always good to others

Twice I would die for a little more once with you


Thanks!
Citera
2016-11-21, 20:27
  #2
Medlem
Moramannens avatar
1. Vad jag eller du upplever som ont tycker någon annan är gott. Ex: Många tycker att Hitler var ond, själv tyckte han med största sannolikhet att han var god, hård men rättvis, och endast gjorde vad som var nödvändigt. Meningen syftar alltså på att det alltid finns minst två olika perspektiv på saker.

2. Den som säger så till någon gillar uppenbarligen dennes sällskap så mycket att den bildligt talat skulle kunna genomlida smärtan av att dö två gånger om det innebar att den fick återse sin älskade en endaste gång till. Ett mer poetiskt sätt att säga "Jag är jättejättejättejättekär i dig!!!"
Citera
2016-11-21, 21:03
  #3
Medlem
Varifrån är meningarna hämtade?
Citera
2016-11-21, 21:23
  #4
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Litteratur --> Filosofi
/Moderator
Citera
2016-11-21, 21:30
  #5
Medlem
Swedensmokers avatar
Världen är hjärntvättad till att vara ovetande om vad bra/dåligt är, även om alla är skapade till att innerst inne förstå. Världen är under kontroll av Satan som förvirrar & vilseleder. Sanningen är att alla är fördärvade, alla syndar men säger sig vara goda eftersom deras synder/ondska blandas ut med goda gärningar OCKSÅ. Men detta är hyckleri. Sedan pekar vi finger på andra som i våra ögon är värre, för att självrättfärdiga våran personliga moralgräns, som är rutten & falsk.

Vem är oskyldig? **points at Jesus**
Citera
2016-11-21, 21:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Varifrån är meningarna hämtade?

"Evil to some is always good to others" är från Jane Austens bok, Emma

"Twice I would die for a little more once with you" är från Atticus, en person som skriver fin poesi
Citera
2016-11-22, 05:20
  #7
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmafelicia
Evil to some is always good to others

Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
1. Vad jag eller du upplever som ont tycker någon annan är gott. Ex: Många tycker att Hitler var ond, själv tyckte han med största sannolikhet att han var god, hård men rättvis, och endast gjorde vad som var nödvändigt. Meningen syftar alltså på att det alltid finns minst två olika perspektiv på saker.
Jag tycker meningen är rätt korkad. Den förmedlar ingenting vidare tänkvärt anser jag. Kollar man på grammatiken ser man att evil och good kan ersättas av vilka två antonymer som helst. Självklart är något som är A för somliga (some) INTE A för resten.
__________________
Senast redigerad av plastgubben 2016-11-22 kl. 05:22.
Citera
2016-11-22, 06:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
1. Vad jag eller du upplever som ont tycker någon annan är gott. Ex: Många tycker att Hitler var ond, själv tyckte han med största sannolikhet att han var god, hård men rättvis, och endast gjorde vad som var nödvändigt. Meningen syftar alltså på att det alltid finns minst två olika perspektiv på saker.

2. Den som säger så till någon gillar uppenbarligen dennes sällskap så mycket att den bildligt talat skulle kunna genomlida smärtan av att dö två gånger om det innebar att den fick återse sin älskade en endaste gång till. Ett mer poetiskt sätt att säga "Jag är jättejättejättejättekär i dig!!!"
Håller med till 100%.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback