Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-11-25, 12:44
Medlem
rainbowias avatar
Vad är ROI för något? Ja, tidigare har man mest spelat och sett glad ut och hoppats på en extra hacka fast under senare år har detta uttryck blivit allt vanligare. Förvirrande kan tyckas, fast ska försöka reda ut begreppet.

ROI står för Return on investment = Pengar tillbaka på satsade pengar på en investering. Så satsar jag en mille och får tillbaks 2 millar så är ROI´en 200%.

Gör ett par exempel med en total insats på 1000kr.

Exempel 1:

10 spel á 100:- samtliga med oddset 1,80. 7 spel går in medan 3 går åt skogen =
7x180:- =1260:- i vinst på din satsade tusenlapp = 126% i ROI

Exempel 2:

1 spel á 500:- med oddset 1,50 som turligt och skickligt nog går in = 750:- i vinst
2 spel á 200:- med oddset 2,00 en vinst, en förlust = 400:- i vinst
2 spel á 50:- med oddset 5,00 en vinst, en förlust = 250:- i vinst

Total vinst 750+400+250 = 1400:- i vinst = 140% i ROI

Finns det något att tillägga ang ROI´en?
Citera
2016-11-25, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Jepp, man väntar spänt på h2h. Tror att Hanna Falk blir grymt övervärderad.
Falk 1.45 - Jacobsen 2.55

Tycker du man skall spela på Jacobsen i detta läge?
Citera
2016-11-25, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubwa
74 H2Hs förra vintersäsongen. Uteslutande längdskidor. Ingen möjlighet att spela annat än H2Hs. 124,2 % ROI. Hade 121,1 % två säsonger tidigare med betydligt fler spel, inte minst mtp OS. Slarvat bort siffrorna från säsongen däremellan men var 110-115 % ROI. Förväntar mig att ROIn ska vara hög (betydligt högre än andra sporter) men i slutändan är det SEK-kolumnen man kollar på.

Var lite väl defensiv förra säsongen, så blev hög ROI. Räknar den här säsongen med klart över 100 stycken H2Hs, lite lägre ROI, på betydligt högre omsättning. Större vinst mao. Vill förresten minnas att en viss MacReady hade flera hundra spel med typ halva säsongen kvar. Inte sant? Visserligen med många olika sporter men ändå.

Vet inte varför bettingen på vintersport inte tagit fart. Obefintlig aktivitet på börserna. Tycker själv att längdskidor är svårslaget om man ser till själva bettingupplevelsen, även om det också är min favoritsport rent sportsligt. Gissar att den typiske Vinterstudio-tittaren är äldre än jag, men visst bettas det även bland den mindre unga generationen? Kanske är det för att folk gillar vintersport en helgmorgon så mycket att det inte behövs betting för att man ska vara nöjd?

Hehe, ja nåt sånt. Landade på precis över 1000 h2h-spel. Alpint, längd, skidskytte. Runt 800 av dem på alpint och längd. Volymen byggs ju på bekostnad av roien som låg på ca 107 på h2h, drygt 109 i roi totalt på knappt 1300 spel. Klonkade några fina vinnarspel där man tajmade insatserna bra. Typ Sundby vinna final climb (sträcktid) 10 ggr. Blev ett fint netto men ser ändå på det med viss ödmjukhet. Lite "tur" att man kan en sport vars marknad är så spretig med ibland sjuka värden. Samtidigt är den ju det för att den är liten.

Skulle ju gärna slänga ut sheets men det kan bara missgynna mig :/
Citera
2016-11-25, 15:58
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Falk 1.45 - Jacobsen 2.55

Tycker du man skall spela på Jacobsen i detta läge?

Oj, det blev som jag befarade, sådan stor skillnad ska det inte vara i värdering. Jag satte tidigare idag minipeng på Jacobsen och dubbel minipeng på Östberg också det mot Falk till 1,72. Så, ja visst är det spelläge. Vad tycker du, är det spelläge mot Falken?
Senast redigerad av rainbowia 2016-11-25 kl. 16:02.
Citera
2016-11-25, 16:25
Medlem
Citat:
Oj, det blev som jag befarade, sådan stor skillnad ska det inte vara i värdering. Jag satte tidigare idag minipeng på Jacobsen och dubbel minipeng på Östberg också det mot Falk till 1,72. Så, ja visst är det spelläge. Vad tycker du, är det spelläge mot Falken?
Falken såg skitstark ut senast, så är lite tveksam. Men 2.55 är det värde i så spelade. Banan skall passa Jacobsen lite bättre, mjölksyran riskerar sätta sig i Falkens kraftiga lår där i sista backen.
Citera
2016-11-25, 16:32
Medlem
Det finns startlistor till i morgon på http://data.fis-ski.com/dynamic/event-details.html?event_id=39360&cal_suchsector=CC

Strandvall och Sömskar har båda dragit nitlotten att starta först i snöfallet. Har också spelat på de båda (mot Newell respektive VdG)

Förhoppningsvis skall snöfallet inte bli deras fall.
Citera
2016-11-25, 17:34
Medlem
Holgersons avatar
11.00 på Poltoranin (1-3) Unibet. Lågt? Ingen koll alls på hur hans form ser ut, han var ju visserligen trea i Oberstorf förra säsongen men brukar vara rätt klappkass i sprint oavsett teknik. Hade kanske smygit in med en sunkig summa om han låg uppåt 20 pinnar.
Citera
2016-11-25, 17:43
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holgerson
11.00 på Poltoranin (1-3) Unibet. Lågt? Ingen koll alls på hur hans form ser ut, han var ju visserligen trea i Oberstorf förra säsongen men brukar vara rätt klappkass i sprint oavsett teknik. Hade kanske smygit in med en sunkig summa om han låg uppåt 20 pinnar.
Tog upp nån säsong att han har obegripligt usla resultat i Kuusamo sprinten.
Pellegrino har för övrigt aldrig stått på pallen i Finland
Citera
2016-11-25, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holgerson
Han finns inte på startlistan till sprinten så du slipper fundera på det där.
Citera
2016-11-25, 19:35
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Falken såg skitstark ut senast, så är lite tveksam. Men 2.55 är det värde i så spelade. Banan skall passa Jacobsen lite bättre, mjölksyran riskerar sätta sig i Falkens kraftiga lår där i sista backen.

Håller med om att Falken såg grym ut senast. Fast undrar om man inte lurades lite av att Stina var trött för dagen. Får nog utnämna Astrid som bästa h2h hittills. Dessutom har Falk bara lyckats ta sig till semi en gång i Ruka, 12:e plats den gången.

Vad tror ni om Bjornsen - Ringwald 1,60 - 2,20?
Ringwald förvisso usel för ett år sedan, men avslutade fint i Canada bl a. Bjornsen till semi för ett år sedan, dock billigt dit med Settlin som främsta utmanare.

Pål Golberg snabbast i kvalet för ett år sedan innan det blev Bambi Golberg i kvarten. 1,85-1,85 mot Panzhinskiy känns väl gjutet?

Kläbu numera favorit på Unibet
Citera
2016-11-25, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
Om man enbart vill spela på en sida, vilken rekommenderar ni då?
Det beror lite på vad ditt syfte med spelandet är. Men jag gillar åländska Paf bäst, (de har samma odds som Unibet).
Citera
2016-11-25, 23:09
Medlem
Hzjs avatar
Citat:

Haha...jävla flugjävel som ställer till det

För vad det kan vara värt: "Flugjävelns" utveckling på distans genom karriären.

http://i.imgur.com/wFK1ZTM.jpg

Det gröna fältets lägsta nivå markerar mediannivå för vad som krävts för pallplats avseende hela perioden. Med TJ borta torde den vara lägre nu. Trenden pekar på ytterligare förbättring. (Norska landslagsåkare tycks vara synnerligen tåliga mot överträning och brukar förbättra sig säsong för säsong.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in