Citat:
Ursprungligen postat av
hejhejpoalla
Har gjort. Tagit bort sgs allt i livet som orsakat min depression. Men man blir inte bra på en dag måste jag tyvärr säga, trots mediciner och terapi.
Att hitta motivation då man inte har nån, är ganska mycket lika kravet att komma på en innovation på given order.
Kan förklara det på annat sätt.
Motivation - "nu Vill jag göra X" - kan inte komma från behovet "nu MÅSTE jag göra X".
Tror jag. Men lyssnar gärna på råd.
Nä, "bra på en dag" blir nog ingen som inte föds bra, liksom... liknelsen mellan motivation och innovation kanske passar i en del sammanhang, men jag tänker att innovation har med utsidan att göra, medan motivation har med insidan att göra, så de berör olika domäner liksom... om omständigheterna t.ex. ställer kravet att man måste komma på nå't nytt d.v.s. en innovation för att hantera en situation så har man ju inget val annat än att lösa problemet eller inte s.a.s.... medan motivation IMO inte är ett problem eller en lösning på ett problem i sig, utan motivation = livsgnista...
Motivation är alltså IMO inte att betrakta som; "nu VILL jag göra detta", utan snarare som att;"mitt inre behov är att göra detta", d.v.s. jag behöver göra detta för att...tja...må bra?...trivas?...vara konsekvent inför mig själv?... sluta vara kissnödig?... lösa en inre mental knut?...
Behoven är alltså åtskiljda från vad man MÅSTE, där alla "måsten" påläggs människan utifrån av t.ex. samhälle, skola,polis,familj, syskon etc., medan behoven uppstår inifrån... att "hitta motivation" kan alltså infinna sig om man sitter still tillräckligt länge, d.v.s. tills motivationen att röra på sig infinner sig därför att man till slut antingen får ont nånstans eller att man behöver gå på toaletten eller man blir hungrig o.s.v.... medan man kan sitta still hur länge som helst utan att därför nödvändigtvis kunna komma fram till en innovation av något slag... innovationer = nya tankar och idéer kommer snarare från en aktiv livsstil där oväntade situationer måste hanteras...