2016-11-21, 14:32
Avstängd
Jag är en kille på 20 år som för tillfället bor hemma och jag har snart möjlighet att påbörja en yrkesutbildning, men jag saknar liksom, innerligen vilja? Jag har goda förutsättningar och möjligheter men något i mig skulle inte bry mindre om världen gick under.

Gym är ett annat exempel. Jag vill verkligen ha min drömkropp som inte är alltför omöjlig, men jag slutför inte någonting. Jag sköter allting exemplariskt i 3 veckor, känner mig nöjd, sedan bara tappar jag allting. Jag blir likgiltig på så sätt att jag är som jag är. Dagarna förgylls med att kanske glo sport, spela spel, umgås med en och annan vän och vi har gemensamt att vi tröttnat på uteliv och sprit..

Får hela tiden höra varför inte jag, likt "alla andra" gör någonting kreativt eller tar tag i saker. Jag har inget bra svar på den frågan.

Har hört en del gånger att jag sett bra ut men detta är inte tillräckligt för att min självbild skall bli annorlunda. Istället tror jag inte på mig själv och bryr mig därefter inte om klädstil på en period tills att jag får drivet tillbaka, fixar frillan, klär mig snyggt, men så händer det igen - drivet.

Jag har gjort och tagit del utav mycket i livet. Resor, nöjen, sett saker, ätit, druckit. Är ingen annars tråkig jävel.

Allting kommer tillbaka som en ond cirkel. Jag inser själv att jag för fan snart måste hitta någonting jag dör för. Viljan och hungern man ser i en dels framtidsplaner, varför är man inte kapabel att själv se dessa?
Senast redigerad av JagdenGoda 2016-11-21 kl. 15:07.
Citera
2016-11-21, 14:45
Medlem
Jag känner verkligen igen mig. Saknar motivation och känns som jag vill ge upp allt. Jag vet inte varför det blivit såhär..
Citera
2016-11-21, 14:46
Medlem
Har samma problem.

Nån sa att man bara ska börja även om det tar emot, att motivationen följer efter.

Action -> motivation -> action osv

Vete fan alltså. Svårt då man är gravt deprimerad.
Citera
2016-11-21, 14:56
Medlem
studentrolands avatar
Verför inte bara resignera inför övermakten och undersöka undergrunderna för vanmakt och depression då kanske?
Citera
2016-11-21, 14:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Verför inte bara resignera inför övermakten och undersöka undergrunderna för vanmakt och depression då kanske?

Jag personligen har ingen depression tho.
Citera
2016-11-21, 15:20
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagdenGoda
Jag personligen har ingen depression tho.
Grattis... ...återstår att undersöka undergrunderna för vanmakten då, kanske... ty vilket ord kan bättre sammanfatta dessa citat?
"Istället tror jag inte på mig själv", "Allting kommer tillbaka som en ond cirkel."
Citera
2016-11-21, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland

Har gjort. Tagit bort sgs allt i livet som orsakat min depression. Men man blir inte bra på en dag måste jag tyvärr säga, trots mediciner och terapi.

Att hitta motivation då man inte har nån, är ganska mycket lika kravet att komma på en innovation på given order.

Kan förklara det på annat sätt.

Motivation - "nu Vill jag göra X" - kan inte komma från behovet "nu MÅSTE jag göra X".

Tror jag. Men lyssnar gärna på råd.
Citera
2016-11-21, 17:59
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejpoalla
Har gjort. Tagit bort sgs allt i livet som orsakat min depression. Men man blir inte bra på en dag måste jag tyvärr säga, trots mediciner och terapi.

Att hitta motivation då man inte har nån, är ganska mycket lika kravet att komma på en innovation på given order.

Kan förklara det på annat sätt.

Motivation - "nu Vill jag göra X" - kan inte komma från behovet "nu MÅSTE jag göra X".

Tror jag. Men lyssnar gärna på råd.
Nä, "bra på en dag" blir nog ingen som inte föds bra, liksom... liknelsen mellan motivation och innovation kanske passar i en del sammanhang, men jag tänker att innovation har med utsidan att göra, medan motivation har med insidan att göra, så de berör olika domäner liksom... om omständigheterna t.ex. ställer kravet att man måste komma på nå't nytt d.v.s. en innovation för att hantera en situation så har man ju inget val annat än att lösa problemet eller inte s.a.s.... medan motivation IMO inte är ett problem eller en lösning på ett problem i sig, utan motivation = livsgnista...

Motivation är alltså IMO inte att betrakta som; "nu VILL jag göra detta", utan snarare som att;"mitt inre behov är att göra detta", d.v.s. jag behöver göra detta för att...tja...må bra?...trivas?...vara konsekvent inför mig själv?... sluta vara kissnödig?... lösa en inre mental knut?...

Behoven är alltså åtskiljda från vad man MÅSTE, där alla "måsten" påläggs människan utifrån av t.ex. samhälle, skola,polis,familj, syskon etc., medan behoven uppstår inifrån... att "hitta motivation" kan alltså infinna sig om man sitter still tillräckligt länge, d.v.s. tills motivationen att röra på sig infinner sig därför att man till slut antingen får ont nånstans eller att man behöver gå på toaletten eller man blir hungrig o.s.v.... medan man kan sitta still hur länge som helst utan att därför nödvändigtvis kunna komma fram till en innovation av något slag... innovationer = nya tankar och idéer kommer snarare från en aktiv livsstil där oväntade situationer måste hanteras...
Senast redigerad av studentroland 2016-11-21 kl. 18:09.
Citera
2016-11-22, 00:36
Medlem
smellyproofs avatar
Samma här. Först när riktiga konsekvenser kommer mot min lathet får jag driv att bättra mig. Vi unga idag får mycket säkerhet av föräldrar när vi egentligen inte borde. Skaffa egen lägenhet osv, då måste du sköta dig. Antigen det eller gå under.

1. Tänk på vad du vill åstadkomma
2. Tänk på nästa konkreta grej du ska göra för att komma ett steg närmare det
3. Och slutligen tänk på vad som händer om du inte lyckas uppnå det du vill

Steg 2,3 borde kanske byta plats. whatever du fattar nog poängen vi människor behöver tydliga markeringar för vad som händer om vi gör och inte gör saker. Annars skulle man ju aldrig få driv liksom.
Senast redigerad av smellyproof 2016-11-22 kl. 00:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in