• 1
  • 2
2016-11-22, 22:48
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Nu har vi snart en befolkning som inte klarar sig utan läkemedel och sociala skyddsnät. Det är ett tecken på att evolutionen fortgår, det är bara andra drivkrafter i ett välfärdssamhälle. Är du frisk och högutbildad så får du få barn, står du utanför arbetsmarknaden så får du många barn. Snart är vi fattiga och får återigen tio barn per familj här hemma. Och kanske är det människans öde att plågsamt förfinas under tusentals generationer, för att sedan snabbt förfalla till svältande skräp, innan förfiningen återupptas i naturens eviga ekorrhjul.
Det du beskriver är raka motsatsen till "survival of the fittest" och själv betvivlar jag att det hinner gå så långt då världen redan nu verkar gå åt helvete.
Är det inte växthuseffekten så är det islamistiska terrorister eller en maktgalen Putin men oavsett vilket så tror jag att människorna på vår planet kommer att få kraftigt försämrade livsvillkor inom en inte så avlägsen framtid men jag hinner nog dö innan dess så det kan kvitta om homo sapiens dör ut.

Citat:
Hade du förväntat dig något annat av evolutionen än att den skulle maximera barnafödandet, så kommer den att göra dig besviken.
Jag hade hoppats på en Zombieapokalyps men det verkar tyvärr inte inträffa...
Citera
2016-11-23, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Är det bra eller dåliga nyheter?

Kan du även se lördagens lottorad i din spåkula?
Det är inte alls samma sak! Jag konstaterar att det är möjligt att byta ut gener i vilka celler som helst. Det har ingenting med "spådomar" som om de fanns skulle bryta mot kausaliteten att göra!
Citera
2016-11-23, 14:23
Medlem
Ovanstående många inlägg av WbZW och Koljarov är bara typexempel på den sorts eugenism som florerar bland de som förnekar att genteknik kan och bör användas som ett icke-utslagande alternativ till naturligt urval.
Citera
2016-11-23, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppgraderadapa
Det är inte alls samma sak! Jag konstaterar att det är möjligt att byta ut gener i vilka celler som helst. Det har ingenting med "spådomar" som om de fanns skulle bryta mot kausaliteten att göra!

Men herre gud du skriver ju en massa bullshit om framtiden som om det vore fakta, ser du kanske lite för mycket på science fiction filmer?

Citat:
Det kommer att gå att ta ett piller som permanent förändrar både somaceller OCH könsceller. Alltså att både ens egna egenskaper och all ens framtida avkommas egenskaper förändras med ett enda piller. Idag krävs det ofta experthjälp vid många medicinska behandlingar (alltså inget unikt dyrt med just genförändring), i framtiden kommer många av de experterna att ersättas av datorer, av datorappar som går att ladda ner och kanske att fildela

Vilket år in i framtiden pratar du egentligen om?
Hur gick försöken till som ledde fram till detta piller?
Hur många missbildade barn föddes innan pillret fungerade helt perfekt?
Vilket land var första med att godkänna denna typ av försök på människor?
Har alla människor även en egen rymdfarkost och åker till andra solsystem på semester?
Senast redigerad av Xuno 2016-11-23 kl. 15:58.
Citera
2016-11-23, 16:10
Medlem
Citat:
Men herre gud du skriver ju en massa bullshit om framtiden som om det vore fakta, ser du kanske lite för mycket på science fiction filmer?

Jag läser många vetenskapliga sidor om modern spetsforskning, och jag tänker på vad det kan användas till i framtiden.

Citat:
Vilket år in i framtiden pratar du egentligen om?
Hur gick försöken till som ledde fram till detta piller?
Hur många missbildade barn föddes innan pillret fungerade helt perfekt?
Vilket land var första med att godkänna denna typ av försök på människor?
Har alla människor även en egen rymdfarkost och åker till andra solsystem på semester?
Försöken med att ändra gener allt effektivare är i full gång. Vilka missbildningar som skulle kunna uppstå är beroende av vilka gener som sätts in eller plockas ut, det finns ingen generell risk med all genförändring. Länder som sätter sig på tvären och vägrar godkänna är ett problem, jag vet inte vilka som kommer att vara värst för forskningen. Och frågan om rymdfarkoster har inget med tråden att göra.
Citera
2016-11-23, 17:50
Medlem
Citat:
Det påstås ofta att genteknik använd på människor skulle leda till upprepning av forna tiders eugenik.
Kan du länka till några artiklar i ämnet så att man lättare kan sätta sig in i ämnet.
Citera
2016-11-23, 17:53
Medlem
Citat:
Kan du länka till några artiklar i ämnet så att man lättare kan sätta sig in i ämnet.
Du kan börja med att läsa artikeln Transhumanism på engelskspråkiga Wikipedia.
Citera
2016-11-23, 18:07
Medlem
Citat:
Du kan börja med att läsa artikeln Transhumanism på engelskspråkiga Wikipedia.

Jag hittade ingenting där som bekräftar och handlar om det du skriver i din första mening i trådstarten.

Citat:
Det påstås ofta att genteknik använd på människor skulle leda till upprepning av forna tiders eugenik.

Så ge mig några länkar.
(Det var då helvete att man aldrig kan få ett riktigt och rakt svar från dig)
Citera
2016-11-23, 18:09
Medlem
Citat:
Jag hittade ingenting där som bekräftar och handlar om det du skriver i din första mening i trådstarten.

Så ge mig några länkar.
(Det var då helvete att man aldrig kan få ett riktigt rakt svar från dig)
Det står på flera ställen i artikeln att det finns folk som anser att transhumanism skulle vara farlig och besläktad med eugenik.
Citera
2016-11-23, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Det du beskriver är raka motsatsen till "survival of the fittest" och själv betvivlar jag att det hinner gå så långt då världen redan nu verkar gå åt helvete.
Det var före Dawkins. Nu betraktas varje gen som en egen individ och det är bara den enskilda genens spridningsförmåga som räknas. Om sedan det sammansatta slutresultatet faller på läppen är sekundärt.

Det är helt naturligt att vägen uppför är lång och mödosam medan fallet utför går rasande fort, då det optimala genomet är ett lågentropitillstånd. I det ena fallet skall naturen lägga ett pussel och i det andra fallet förstöra det. Vilket går fortast?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in