2018-03-26, 22:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Efter att man följt denna tråden så länge som vissa av oss har gjort så vet vi att det bara handlar om pengar.
Hade det inte handlat om det så hade det aldrig sökts bidrag och liknande.
Så är det. Tiden när aktivister tog städjobb på posten för att finansiera sina stenciltidningar är sedan länge förbi. Nu skall man direkt ha en ordentlig lön från Vinnova & Allmänna arvsfonden för att orka låtsas göra uppror.
Citera
2018-03-26, 22:45
Medlem
En grupp som kallar sig "JÄH under lupp" har grävt fram bevis för att Dennerts skapelse inte alls är så opolitisk som den utger sig för att vara. Syftet med #jagärhär är (föga förvånande) att stoppa SD. Bland annat presenteras skärmdumpar där Dennert skriver så här:

Citat:
Om jag står där i september 2018 och SD är mitt nya regeringsparti då vill jag kunna säga att jag gjorde vad jag kunde. Det är mitt mål! (eller ett av dem : )
https://www.facebook.com/J%C3%84H-under-lupp-II-197961250807666/

Det finns flera andra intressanta avslöjanden på sidan (bl.a. om massanmälningar), så gå in och läs! #jagärhäraktivister lyckades tidigare få gruppen nedstängd, så det vi ser nu är "JÄH under lupp II". Fler lär det nog bli...

Bra sammanfattande kommentar av Katerina Janouch:

Citat:
Frågorna om gruppens inflytande behöver ställas och besvaras av socialdemokraterna – som bland annat belönat Mina Dennert med Anna Lindh-priset i augusti 2017. “Mina Dennert har genom sitt arbete i facebookgruppen #Jagärhär inspirerat till att fler börjat ta plats i kommentarsfälten och börjat säga emot i de trådar som vi annars undviker,” sa Anna Lindhs Minnesfonds ordförande Lena Hjelm-Wallén i en kommentar till beslutet. “Facebookgruppen går in trådar där rasister och nättroll härjar och ger motargument och debatterar för att inte mörka krafter ska ta över och skrämma folk från att uttrycka sin åsikter”, hette det också då.

Vilken roll spelar åsiktsnätverket egentligen inför valet 2018? Mina Dennert och hennes man Magnus Dennert har även nära kopplingar till bland annat SVT och en rad andra mediala aktörer med stor makt. Innebär detta att deras påverkan och inflytande är att aktivt motarbeta ett av landets största politiska partier? Bland annat socialminister Annika Strandhäll är medlem i organisationen, som är en sluten grupp på Facebook i vilken allmänheten inte har någon insyn.
http://katerinamagasin.se/asiktsnatverket-jagarhar-sager-sig-vara-opolitiskt-men-arbetar-aktivt-att-motarbeta-sd/
Senast redigerad av Nebeltag 2018-03-26 kl. 22:56.
Citera
2018-03-26, 22:52
Medlem
TransitGlorias avatar
Och där dök en screenshot upp där Mina Dennert klart och tydligt säger att hon tänker använda #jagärhär för att motarbeta SD genom trollning och mass-spamming, vilket de utkommenderade trollen i den här tråden förnekat sedan dag 1.

https://twitter.com/MXCartoons/status/978360435262066688

Citat:
Ursprungligen postat av Mina Dennert 160520
Vi är så rädda för att möta hatet. Vill inte det ska finnas. Vill bara att det ska försvinna. Tiga ihjäl det. Men det är så oerhört tydligt hur starka de har blivit av tystnaden. Hur viktigt det är att säga emot så gott vi kan, även om vi inte har alla argumenten.

Och om jag står där i september 2018 och SD är mitt nya regeringsparti då vill jag säga att jag gjorde vad jag kunde. Det är mitt mål! (eller ett av dem)

Är nyfiken på era! På vilket sätt kommer ni använda er av gruppen?

Detta är vad Socialdemokraterna betalar för. Detta är orsaken varför ingen medlem velat definiera "hat." Och detta är orsaken till att #JÄH själva näthatar så friskt - medlemskap har enbart med rätt politiska åsikter att göra.

Men tack Frau Dennert, äntligen kom ordlistan.

Edit: Fan, du hann före, Nebeltag
Senast redigerad av TransitGloria 2018-03-26 kl. 22:54. Anledning: Pucktvåa
Citera
2018-03-26, 23:11
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Och där dök en screenshot upp där Mina Dennert klart och tydligt säger att hon tänker använda #jagärhär för att motarbeta SD genom trollning och mass-spamming, vilket de utkommenderade trollen i den här tråden förnekat sedan dag 1.

https://twitter.com/MXCartoons/status/978360435262066688

Detta är vad Socialdemokraterna betalar för. Detta är orsaken varför ingen medlem velat definiera "hat." Och detta är orsaken till att #JÄH själva näthatar så friskt - medlemskap har enbart med rätt politiska åsikter att göra.

Men tack Frau Dennert, äntligen kom ordlistan.

Edit: Fan, du hann före, Nebeltag

Uppskattar dina inlägg. Du är skarp i dina analyser. Men samtidigt tycker jag du är väldigt naiv.

Visst är det väl ingen hemlighet att världen drivs av viljan till makt och pengar. Alla typer av påverkans-aktioner är politiska, undantaget individuella insatser som kommer ur något slags inre patos.

Men alla grupper är alltid politiska och har ALLTID egenintressen som första prioritet.

Ibland känns det som att flashback-medlemmar tenderar att vara idealister. Ni(liksom jag) älskar förnuft, logik och rättvisa. Och vi vill gärna projicera det på omgivningen, kräva det av andra. Men det är väl en hopplös kamp?

Alla grupperingar som vill åstadkomma något och som hänvisar till blott goda intentioner i oskyldigt syfte hycklar per definition.

Nu påvisar vi ju detta hyckleri på ett väldigt pricksäkert sätt i den här tråden, men leder det någon vart egentligen?

Känns som att vi måste spela samma spel om vi vill vara en motkraft som gör skillnad. Det borde räcka att konstatera att det är en hyckleriverksamhet, vilket vi förstod från dag 1. Men vi har ägnat över ett år och över 600 sidor till att konfirmera det vi redan vet.

Vi borde gå i klinch med dem på något sätt, konfrontera dem direkt. Hur funkar den där organisationen "JÄH under lupp"? Är de lite mer konfrontativa.

Känns lite som vi beskriver verkligheten samtidigt som den rinner ifrån oss. Idag tar ingen notis om sanningen, den passerar obemärkt förbi. Och det som funkar är att ge sig in i det smutsiga spelet eller ställa sig utanför helt och inte låta det bekomma en.

Känns som bortkastad energi att beskriva hyckleriet om och om igen, blir lite av en "circlejerk" av alltihopa, där bara vi som skriver läser i tråden. Det har liksom ingen traktion på samhällsdiskursen, eller har jag fel?
Senast redigerad av Belavia 2018-03-26 kl. 23:17.
Citera
2018-03-26, 23:31
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Tack för ditt svar.

Det kan säkert ligga en hel del i dina spekulationer. Men jag tror nog att hon nog skulle kunna övertalas att fortsätta som ledare för #jagärhär om det skulle komma en ny stor donation eller om rörelsen skulle lyckas säkra kontinuerliga bidrag. Att få 40 000 i grundlön från #jagärhär samtidigt som hon tar talaruppdrag på "privat bas" vars arvoden går direkt in i hennes privata bolag lär säkra en inkomst hon kommer att få svårt att uppnå igen, speciellt i kombination med en arbetsinsats som sannolikt i relation till inkomsterna är relativt liten.

Sedan håller jag med om att detta verkar vara mer av ett generellt mönster. De gånger hon fått kritik så följer onekligen den mall du beskriver. Därmed är det nog så att det här inte är riktat mot IRM så mycket som en allmän oförmåga att hantera kritik.

På sätt och vis är det så #jagärhär är uppbyggt - ledningen är skyddad från en kritisk granskning. Det finns en stor mängd människor som utan intern diskussion eller medinflytande ska följa den mall en liten, sannolikt relativt åsiktshomogen grupp bestämmer.
Jag tror förklaringen till hennes agerande är enklare. Hon (och IRM m.fl.) är vana vid att alltid kunna skrika rasist till den som kommer med kritik - och då få medhåll. Nu fungerar det rätt dåligt mot IRM och då drar hon även kvinnokortet. Men jag tror Mina Dennert är slut som artist före valet. Jag hoppas verkligen det eftersom hon är en hycklare.
Citera
2018-03-26, 23:44
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Uppskattar dina inlägg. Du är skarp i dina analyser. Men samtidigt tycker jag du är väldigt naiv.

Visst är det väl ingen hemlighet att världen drivs av viljan till makt och pengar. Alla typer av påverkans-aktioner är politiska, undantaget individuella insatser som kommer ur något slags inre patos.

Men alla grupper är alltid politiska och har ALLTID egenintressen som första prioritet.

Ibland känns det som att flashback-medlemmar tenderar att vara idealister. Ni(liksom jag) älskar förnuft, logik och rättvisa. Och vi vill gärna projicera det på omgivningen, kräva det av andra. Men det är väl en hopplös kamp?

Alla grupperingar som vill åstadkomma något och som hänvisar till blott goda intentioner i oskyldigt syfte hycklar per definition.

Nu påvisar vi ju detta hyckleri på ett väldigt pricksäkert sätt i den här tråden, men leder det någon vart egentligen?

Känns som att vi måste spela samma spel om vi vill vara en motkraft som gör skillnad. Det borde räcka att konstatera att det är en hyckleriverksamhet, vilket vi förstod från dag 1. Men vi har ägnat över ett år och över 600 sidor till att konfirmera det vi redan vet.

Vi borde gå i klinch med dem på något sätt, konfrontera dem direkt. Hur funkar den där organisationen "JÄH under lupp"? Är de lite mer konfrontativa.

Känns lite som vi beskriver verkligheten samtidigt som den rinner ifrån oss. Idag tar ingen notis om sanningen, den passerar obemärkt förbi. Och det som funkar är att ge sig in i det smutsiga spelet eller ställa sig utanför helt och inte låta det bekomma en.

Känns som bortkastad energi att beskriva hyckleriet om och om igen, blir lite av en "circlejerk" av alltihopa, där bara vi som skriver läser i tråden. Det har liksom ingen traktion på samhällsdiskursen, eller har jag fel?

Tror vi alla har olika anledningar och ambitioner i var o ens granskande.

Det positiva är att även på sociala medier finns det tappert folk som upplyser om #jagärhär. Det är mycket klassisk liberalism som flyter in i världen, som försöker starta igång en upplysningsprocess där individer slutar hämta sina åsikter från andra istället bilda sina egna utifrån vad man själv vet och förstår.

#jagärhär är ett grupptryck, de begär sina följare att tänka rätt och man kanske får ta del av det oändligt rinnande vinet som flödar. Men när detta grupptryck påverkar politik och journalistik, framförallt sittande regering och MSM så har det framkommit totalitära framsteg som vi individer utanför ledet måste tacka och ta emot den stora lögnen "för att rädda demokratin".

Ideologier hit och dit spelar ingen roll, seriöst det har ingen betydelse längre för antingen är man en rasist-nazist eller en sund god demokratisk kärleksfull människa.
Citera
2018-03-27, 01:27
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:

Tro mig, jag har varit övertygad från början att syftet är politiskt och är väl medveten om att det snarare är regeln än undantaget i sådana här fall.

Men jag ser det som väl investerad energi. Kanske inte idag eller i morgon, men en dag kommer förhoppningsvis revisionen, och då tänker jag att alla dessa tusentals inlägg kommer tjäna åtminstone ett par syften:

-Att visa hur folket själva kan - och bör - kämpa mot korruption eftersom vår media är en del av korruptionen, och hur kampen om sanning sker bäst på ett fritt och anonymt forum som Flashback.

-Att vara en mall för hur shills likt sotnosens, greeder och de andra opererar och bäst bemöts.

-Att bjuda dessa avlönade eller fanatiska shills och troll motstånd, och demoralisera dem. Det tär på en att ljuga, särskilt om ens lögner blir ifrågasatta gång på gång på gång. Vilket affektnivån hos våra vänner i JÄH vittnar om. För att inte tala om de panikartade utspelen som gjort dem ovänner med tidigare -och förhållandevis mäktiga- opinionsbildande bundsförvanter.

Även om det är meningslöst och Internet inom kort blir till den strikt övervakade och begränsade tjänst EU och Barcelonafördraget bestämt sedan länge (och vi ser ju hur snaran dras åt allt hårdare bara senaste veckorna), så säger jag som Mina Dennert: Jag har gjort det jag kunnat Och Flashback är bara ett av ställena jag är aktiv i den här frågan.

Skillnaden är att jag är i gott sällskap med intelligenta, pålästa och sanningsälskande individer från samhällets alla skikt, med olika bakgrunder, åsikter och syn på livet. Mina har visserligen makten på sin sida, men hennes gäng är bakbundna av sin homogenitet och indoktrinering. De är kanonmat, inte framtiden.

Ungefär så jag tänker. Huruvida det tjänat något annat syfte än min heder och känsla av att gjort rätt i ett samhälle som drar åt fel håll får framtiden utvisa.
Senast redigerad av TransitGloria 2018-03-27 kl. 01:38.
Citera
2018-03-27, 09:31
Medlem
Michael Levandi kommenterar avslöjandena om #jagärhär som ren anti-SD lobbyingverksamhet.

Citat:
Knappast förvånande. #jagärhär är regeringspartiernas motsvarighet till fascistiska rörelsers frikårer. Är till för att trakassera och störa politiska motståndare under förespegling att skydda vanligt folk från busar.
https://twitter.com/mikelevandi/status/978507310661324800

Det där med frikårer är en riktigt bra bild, och många av aktivisterna tänker uppenbarligen själva i de banorna. Favorit i repris:

Citat:
#jagärhär Den bästa av skyddskårer!
https://twitter.com/GunnelLindh/status/952624827189334022

Sedan lite lyteskomik. En #jagärhärmedlem har tydligen i källkritiskt nit efterfrågat det statistiska underlaget till ett av Jens Ganmans tårtdiagram.

Citat:
En #jagärhär are frågade efter statistiskt underlag till Jens Ganmans tårtdiagram 😁😂🤣😃😄
https://twitter.com/sjunnedotcom/status/978525037522190337

(Med reservation för att detta kan vara ett skämt - hoppas på fler detaljer.)
Citera
2018-03-27, 11:45
Medlem
Riksdagsledamoten Sven-Olof Sällström (SD) är mycket kritisk till hur regeringen använder #jagärhär för att bekämpa politiska motståndare. Dags att ta upp saken i konstitutionsutskottet?

Citat:
JÄH finansieras av regeringen. Är inlägget äkta borde ansvarig minister få bikta sig i KU. Samt statsstödet dras in. Sverige behöver en konstitutionsdomstol nu! Den här regeringen har spårat fullständigt.
https://twitter.com/SvenSallstrom/status/978479768831131648
Senast redigerad av Nebeltag 2018-03-27 kl. 11:49.
Citera
2018-03-27, 14:40
Medlem
Lian.Vendls avatar
En skandal utan dess like men även detta lyckas väl MSM och våra politiker tysta ned.
Så länge maktmissbruket är så slående kommer politikerföraktet vara totalt.
Skåne till DK!!!!
Citera
2018-03-27, 17:14
Bannlyst
Uppdatering från Katla:

Citat:
Den 31 maj 2016 la Magnus Dennert upp en belåten statusuppdatering om att SD backar över 2% i mätningarna. “Kan vi ta cred för det?” frågar han sig. Han svarar sig själv: “Jag tycker vi ska göra det. Lite iaf”

“Vi” syftar förstås på censurnätverket. Bra jobbat.

http://katerinamagasin.se/asiktsnatverket-jagarhar-sager-sig-vara-opolitiskt-men-arbetar-aktivt-att-motarbeta-sd/
Citera
2018-03-27, 17:15
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Det handlar nog inte så mycket om att kräva något av någon annan. Som Vem0th säger ovan så är det svarare klassiskt liberal logik, dvs folk får vara hur idiotiska de så önskar och ha vilka åsikter de vill och dessutom uttrycka dem fritt. Men när man tar sina egna åsikter och sin egen moral och vill tvinga andra att leva efter den, vilket är det som är #jagärhärs kärnverksamhet. Det är då det blir helt fel.

Jag kräver inte att någon inom #jagärhär ska ändra åsikt på något sätt. Deras åsikt är lika mycket värd som min. Men de ska inte sabotera för mig eller någon annan att uttrycka sin åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in