Citat:
Ursprungligen postat av
Belavia
Uppskattar dina inlägg. Du är skarp i dina analyser. Men samtidigt tycker jag du är väldigt naiv.
Visst är det väl ingen hemlighet att världen drivs av viljan till makt och pengar. Alla typer av påverkans-aktioner är politiska, undantaget individuella insatser som kommer ur något slags inre patos.
Men alla grupper är alltid politiska och har ALLTID egenintressen som första prioritet.
Ibland känns det som att flashback-medlemmar tenderar att vara idealister. Ni(liksom jag) älskar förnuft, logik och rättvisa. Och vi vill gärna projicera det på omgivningen, kräva det av andra. Men det är väl en hopplös kamp?
Alla grupperingar som vill åstadkomma något och som hänvisar till blott goda intentioner i oskyldigt syfte hycklar per definition.
Nu påvisar vi ju detta hyckleri på ett väldigt pricksäkert sätt i den här tråden, men leder det någon vart egentligen?
Känns som att vi måste spela samma spel om vi vill vara en motkraft som gör skillnad. Det borde räcka att konstatera att det är en hyckleriverksamhet, vilket vi förstod från dag 1. Men vi har ägnat över ett år och över 600 sidor till att konfirmera det vi redan vet.
Vi borde gå i klinch med dem på något sätt, konfrontera dem direkt. Hur funkar den där organisationen "JÄH under lupp"? Är de lite mer konfrontativa.
Känns lite som vi beskriver verkligheten samtidigt som den rinner ifrån oss. Idag tar ingen notis om sanningen, den passerar obemärkt förbi. Och det som funkar är att ge sig in i det smutsiga spelet eller ställa sig utanför helt och inte låta det bekomma en.
Känns som bortkastad energi att beskriva hyckleriet om och om igen, blir lite av en "circlejerk" av alltihopa, där bara vi som skriver läser i tråden. Det har liksom ingen traktion på samhällsdiskursen, eller har jag fel?
Tro mig, jag har varit övertygad från början att syftet är politiskt och är väl medveten om att det snarare är regeln än undantaget i sådana här fall.
Men jag ser det som väl investerad energi. Kanske inte idag eller i morgon, men en dag kommer förhoppningsvis revisionen, och då tänker jag att alla dessa tusentals inlägg kommer tjäna åtminstone ett par syften:
-Att visa hur folket själva kan - och bör - kämpa mot korruption eftersom vår media är en del av korruptionen, och hur kampen om sanning sker bäst på ett fritt och anonymt forum som Flashback.
-Att vara en mall för hur shills likt sotnosens, greeder och de andra opererar och bäst bemöts.
-Att bjuda dessa avlönade eller fanatiska shills och troll motstånd, och demoralisera dem. Det tär på en att ljuga, särskilt om ens lögner blir ifrågasatta gång på gång på gång. Vilket affektnivån hos våra vänner i JÄH vittnar om. För att inte tala om de panikartade utspelen som gjort dem ovänner med tidigare -och förhållandevis mäktiga- opinionsbildande bundsförvanter.
Även om det är meningslöst och Internet inom kort blir till den strikt övervakade och begränsade tjänst EU och Barcelonafördraget bestämt sedan länge (och vi ser ju hur snaran dras åt allt hårdare bara senaste veckorna), så säger jag som Mina Dennert: Jag har gjort det jag kunnat

Och Flashback är bara ett av ställena jag är aktiv i den här frågan.
Skillnaden är att jag är i gott sällskap med intelligenta, pålästa och sanningsälskande individer från samhällets alla skikt, med olika bakgrunder, åsikter och syn på livet. Mina har visserligen makten på sin sida, men hennes gäng är bakbundna av sin homogenitet och indoktrinering. De är kanonmat, inte framtiden.
Ungefär så jag tänker. Huruvida det tjänat något annat syfte än min heder och känsla av att gjort rätt i ett samhälle som drar åt fel håll får framtiden utvisa.