Jag tror att jag nu för första gången fått läsa en officiell definition av uttrycken "hat och hot". Jag syftar inte på det som i lagboken är beskrivet som "olaga hot" utan det där som vi i denna tråd skulle kalla extremt godtyckligt och rättsosäkert.
Förordning (2018:32) om statsbidrag för insatser som motverkar hot och hat i det offentliga samtalet2 § Med hot och hat i det offentliga samtalet avses i denna förordning hot, våld och andra kränkningar mot en enskild person eller en grupp som en reaktion mot att personen eller gruppen har använt sin yttrandefrihet genom att uttrycka sig i en samhällsfråga, bilda opinion eller på annat sätt kommentera samhället och samtiden, i medier, på internet, i sociala medier, i något annat forum som är allmänt tillgängligt eller annars där yttrandet får stor spridning.
Förordningen som utfärdades 25/1-18 ger myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor(MUCF) möjlighet, och beslutsförhet, att pröva frågor om statsbidrag som ska lämnas i form av projektbidrag till ideella föreningar
(eller vissa stiftelser) som arbetar med att minska förekomsten av hat och hot inom det offentliga samtalet m.m.
För att statsbidrag i form av projektbidrag ska kunna lämnas till en sådan ideell förening är förutsättningarna följande. 6 § Statsbidrag får lämnas till en ideell förening som
1. är självständig och demokratiskt uppbyggd,
2. bedriver verksamhet i Sverige utan vinstsyfte, och
3. i sin verksamhet respekterar demokratins idéer, inklusive principerna om jämställdhet och förbud mot diskriminering.
.......
8 § Statsbidrag i form av projektbidrag får lämnas för att
1. förebygga och motverka hot och hat i det offentliga samtalet,
2. öka kunskapen om omfattning och konsekvenser av hot och hat i det offentliga samtalet, eller
3. stödja individer eller grupper som är opinionsbildare eller som på annat sätt deltar i det offentliga samtalet och som därför kan utsättas för hot, våld eller andra kränkningar.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-201832-om-statsbidrag-for-insatser_sfs-2018-32
Jag tycker, utan att bry mig för mycket om den faktamässiga korrekthet i vad som nu följer, att det ta mig fan är löjligt, förolämpande, helt åt helevete hur en förordning så gott som skräddarsytts till att helt eliminera byråkratiskt krångel med syfte att pumpa in mina skattemedel till grupper som jagärhär.
Det kanske inte såg så bra ut när granskningen av gruppen med lätthet visade dess kopplingar på regeringsnivå, nu delegerar man helt enkelt ner beslutsförheten till tjänstemän på lägre nivå. Nice, ryggen fri.
Jag är numer helt upprorisk och har inte något förtroende för den lagstiftande makten.
Förordningen är alltså ett bemyndigande från regeringen till MUFC som ger MUFC beslutsförhet i frågor som handlar om ansökningar om statsbidrag från ideella föreningar med dess huvudsakliga syfte att motverkar hat och hot i det offentliga samtalet.