2018-01-27, 22:37
Medlem
Maltsevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
@AlNecal är upprörd över att det uppmärksammas att han gång på gång RT:as och applåderas av medlemmar i #jagärhär trots att han beter sig uttalat otrevligt och spottar förolämpningar och invektiv kring sig.

https://twitter.com/AlNecal/status/957345570754088961

Hyckleri?

#jagärhär är en grupp som ständigt predikar att de står för "god ton" på nätet. Som gång på gång intygar att de vill ha ett samtal fritt från trakasserier och personangrepp. Att medlemmar i #jagärhär RT:ar och lyfter fram @AlNecal som knappt kan skriva ett inlägg utan personangrepp och invektiv är därför anmärkningsvärt och något de förtjänar att kritiseras för då detta strider mot vad de officiellt står för.

Alexander Bard och Hanif Bali har ALDRIG gjort några sådana utfästelser - tvärtom de står för att de inte skräder orden i sin kritik av olika företeelser.

Så @AlNecal kan tala om hycklare, men bör inse att han hittar dem bland sina egna följare såsom Leena Johansson, Jeanette och andra medlemmar i #jagärhär som mer än gärna drar nytta av @AlNecal i sin roll som #jagärhär:s tama näthatarapa.
Representanter för Non-smoking Generation kan inte feströka. Representanter för BRIS kan inte daska till sina ungar i röven. Representanter för Miljöpartiet kan inte ha båtar som sprider ut förbjudet gift i sjöarna. Representanter för #jagärhär kan inte vara otrevliga på nätet - inte ens utanför gruppen. Bara för att ta några exempel.

Alla personer som är medlemmar i #jagärhär reepresenterar gruppen i kommentarsfält oavsett om de gör detta under hashtagen eller utan. Så enkelt är det.
Senast redigerad av Maltsev 2018-01-27 kl. 22:48.
Citera
2018-01-28, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maltsev
Representanter för Non-smoking Generation kan inte feströka. Representanter för BRIS kan inte daska till sina ungar i röven. Representanter för Miljöpartiet kan inte ha båtar som sprider ut förbjudet gift i sjöarna. Representanter för #jagärhär kan inte vara otrevliga på nätet - inte ens utanför gruppen. Bara för att ta några exempel.

Alla personer som är medlemmar i #jagärhär reepresenterar gruppen i kommentarsfält oavsett om de gör detta under hashtagen eller utan. Så enkelt är det.

Jo det är exakt den typen av liknelser jag också gjort ett otal gånger tidigare i tråden (som exemplet med non fighting-representanten som på fritiden går ut och knackar skalle), men JÄH-människorna här i tråden har antingen totalt ignorerat det eller avskrivit det som "irrelevant".
Citera
2018-01-28, 08:13
Medlem
#jagärhär visade sig från sin allra mest motbjudande sida igår när Sten Magnusson spydde ur sig följande efter att Katerina Janouch lagt upp bilder på släktingar som mördades under förintelsen.

Citat:
Jag instämmer fullkomligt i detta. Det finns 364 dygn till om året utan att man ska behöva skymfa denna dag då Auschwitz befriades av den sovjetiska Röda Armén. Tyvärr kommer väl historien att upprepa sig så länge folk inte har det goda omdömet att låta bli att skända minnesdagar
https://twitter.com/StenVedhuggaren/status/957339065233354752

Lägg märke till att idioten lyckas få in en hyllning till den kommunistiska massmördarideologin också. Alla de miljoner som fallit offer för den ägnar Magnusson inte en tanke.

Det Sten Magnusson instämmer i är alltså denna tweet av signaturen Maxima Gnosspelius:

Citat:
PS Kan man tänka sig att du, @katjanouch , kan ta en paus, den första på länge, i din invandringskritiska mission i dag, på Förintelsens minnesdag? Av respekt för historiens offer för aggressioner mot folkgrupper?
https://twitter.com/ouaizade/status/957233525115314176

#jagärhäraktivisten Kent Karlsson fyller i:

Citat:
Ja det vore ju en nåd att stilla bedja om! Tyvärr lär hon inte göra det, det där med respekt och och gränsdragningar för hur man beter sig har hon övergivet för ett bra tag sedan.
https://twitter.com/KentKarlsson59/status/957244611394666496

Någon borde vrida auschwitzvapnet ut händerna på dessa samvetslösa människor. Det är historiemissbruk de ägnar sig åt. Det är INTE Auschwitz att skicka tillbaka vuxna män utan asylskäl, det är INTE Auschwitz att kritisera islam, det är INTE Auschwitz att uppmärksamma religiöst och kulturellt betingat kvinnoförtryck, det är INTE Auschwitz att diskutera brottslighet, det är INTE Auschwitz att hävda att välfärdsstaten inte klarar obegränsad invandring o.s.v.

Dessutom, i tråden efter Janouchs inlägg härjar ett gäng tvättäkta nazister och förintelseförnekare runt. Tror ni att #jagärhär gör några insatser mot dem? (Retorisk fråga - det gör de naturligtvis inte. Lyckligtvis säger andra ifrån.)

https://twitter.com/katjanouch/status/957204758443552768
Citera
2018-01-28, 12:15
Medlem
Totiuss avatar
Något som skiljer Sverige från andra länder är Värdegrunden™:
Värdegrund är ett svenskt och i viss mån norskt begrepp som började användas under 1990-talet i diskussioner kring framför allt ett kollektivs gemensamma etiska grundvalar eller värderingar; exempel på kollektiv är en nation, institution, förening eller folkrörelse. Begreppet kan även ha den vidgade innebörden att syfta på de mest grundläggande principerna inom en politisk ideologi eller religion.

Det svenska begreppet värdegrundsarbete har inte förbindelse till den internationella diskursen. Varken värdegrund eller värdegrundsarbete används som termer utanför Sverige [...]
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rdegrund

Jag vågar påstå att det är ett närmast debilt användande av godtyckliga ”värdegrunder” som skapat de problem som nu finns i Sverige. Komplicerade verksamheter förenklas in absurdum till några floskler på ett papper – Den Heliga Värdegrunden™ - som sedan är Svaret På Allting. Värdegrunden™ leds och skyddas med mer eller mindre fascistoida metoder.

Erik Hörstadius har uttryckt det här mycket tydligt i en krönika i Affärsvärlden:
2017-11-08: Förgiftad värdegrund
https://www.affarsvarlden.se/kronikor/erik-horstadius/forgiftad-vardegrund-6881988
Resultatet – att dårarna nu styr på allt fler avdelningar i mentalsjukhuset Sverige – hade kunnat undvikas. Om det inte vore för att samhällets ledande skikt varit upptaget med att springa på värdegrundsseminarier och bekräftelseslicka varandra på sköna ställen.

Samtidigt som deras nyttiga idioter i media dragit i gång skolgårdsmobbar så fort vi med avvikande uppfattningar försökt höja vår röst.
#Jagärhär är utan tvekan en utveckling av ”deras nyttiga idioter i media” som drar ”i gång skolgårdsmobbar så fort vi med avvikande uppfattningar” försöker höja våra röster.

Samtidigt skyddar Mina Dennert bilden av #jagärhär med det Värdegrundsriktiga (läs floskler, halvsanningar och lögner) blogginlägget ”Viskaleken” 2018-01-26:
https://www.jagarhar.se/kolumnen/viskleken/

”Viskaleken” visar verkligen hur ord används för att skapa en beskrivning som inte alls stämmer med verkligheten men som sedan används som verklighetsbeskrivning. Värdegrunden™ ÄR meningslösa ord som godtyckligt ersätter verkligheten.

Värdegrundsfascism är (enligt min definition) en auktoritär ideologi där individen är underställd Värdegrundens behov. Så har det varit ganska länge i Sverige. Och nu är #jagärhär värdegrundsfascisternas lydiga åsiktspolis.
Citera
2018-01-28, 23:51
Medlem
AliAchmeds avatar
Jag kan rekommendera dokumäntären "Going Clear" om Scientologi-rörelsen. Jag skulle inte säga att #jagärhär är en sekt, men det det finns många likheter.

Det mest utmärkande är att toppskiktet skriver regler och drar in stålar på personliga konton medan fotsoldaterna sköter sociala medier.

Fotsoldaterna ser aldrig röken av pengarna som kommer in. Och de vågar aldrig ifrågasätta ledningen. När jag tänker efter så är det en jävla sekt.
Citera
2018-01-29, 00:21
Medlem
Jeanette soffcoachar #jagärhärkollegan Annika Strandhäll under Agenda-debatten med Jimmie Åkesson.

Citat:
Strandhäll kunde lika gärna haft en tweetdiskussion med ett troll🤭. Skrek in i tv - rutan ”mata inte ! Mata inte! ” men hon hörde inte 🤷🏽‍♀️ fast vad kan hon göra - blir ingen bra tv om hon mute’ar honom 🤣🤣🤣
https://twitter.com/migmodig/status/957719435577610242

Mer än så blev det inte av de högtflygande idealen om det goda samtalet. Meningsmotståndare stämplas som "troll" som inte ska "matas". Oliktänkande ska tystas med alla till buds stående metoder. Samtalsklimatet är aggressivare än någonsin sedan #jagärhär invaderat. Fattar de inte att de bara skapar ännu mer hat och polarisering?

Undrar hur det går för deras beskyddarverksamhet förresten. Hittills har väl Leena Johansson, Jeanette, Lotta Lundbäck, Maria Karnis och några till erbjudit sina tjänster. Hur skulle de skulle reagera om de blev inpingade av meningsmotståndare som ansattes av Al Necal, Lena Hansson, Catarina Brown, Maria eller någon annan frifräsare?

Citat:
Alla har lagstadgad rätt till #åsiktsfrihet. Ingen behöver stå ut med #näthat, #misogyni eller #rasism. Hör av dig genom att tagga mig @MariaKarnis eller skicka DM om du behöver stöd, sans och balans. #jagärhär.
https://twitter.com/MariaKarnis/status/957230154333474816
Citat:
Alla har lagstadgad rätt till #åsiktsfrihet. Ingen behöver stå ut med #näthat , #misogyni eller #rasism. Hör av dig genom att tagga mig @aurian76 eller skicka DM om du behöver stöd, sans och balans. #jagärhär.
https://twitter.com/aurian76/status/957182337883701248
Citat:
Alla har lagstadgad rätt till #åsiktsfrihet. Ingen behöver stå ut med #näthat , #misogyni eller #rasism. Hör av dig genom att tagga mig @migmodig eller skicka DM #jagärhär om du behöver stöd, sans och balans.
https://twitter.com/migmodig/status/957178702592462848
Citat:
Alla har lagstadgad rätt till #åsiktsfrihet. Ingen behöver stå ut med #näthat , #misogyni eller #rasism. Hör av dig genom att tagga mig @LeenaJohansson eller skicka DM om du behöver stöd, sans och balans. #jagärhär.
https://twitter.com/LeenaJohansson/status/957177563771822081
Citera
2018-01-29, 00:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Kan du ge exempel på sådant som du brukar anmäla? Det skulle vara intressant att höra en #jagärhäraktivist själv berätta.

Sedan är det ingen som påstått att ni får "order" att anmäla. Däremot uppmuntras ni att göra det av Mina själv. I tråden har det också tagits upp flera exempel på hur medlemmar hetsar varandra till att anmäla sådant de inte gillar och försöker få sidor nedstängda. Det finns det helt klart en anmälningskultur inom gruppen.
Nej, vi uppmanas inte på något sätt att anmäla något alls. Jag har aldrig sett det. Vad medlemmar gör privat är deras sak och samma är det med det jag anmält och sajter jag har lyckats fått bort, det är min sak.

#jagärhär har bara uppgiften att deltaga i diskussioner och försöka visa på goda exempel och hur man kan diskutera med varandra utan att gå över gränsen. Allt annat är bara påhitt eller förvanskade sanningar för att alla som bär sig illa åt på nätet är rädda för att #jagärhär skall ta deras lekstuga från dem och det har de ju rätt i.
Citera
2018-01-29, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kosto
Nej, vi uppmanas inte på något sätt att anmäla något alls. Jag har aldrig sett det. Vad medlemmar gör privat är deras sak och samma är det med det jag anmält och sajter jag har lyckats fått bort, det är min sak.

#jagärhär har bara uppgiften att deltaga i diskussioner och försöka visa på goda exempel och hur man kan diskutera med varandra utan att gå över gränsen. Allt annat är bara påhitt eller förvanskade sanningar för att alla som bär sig illa åt på nätet är rädda för att #jagärhär skall ta deras lekstuga från dem och det har de ju rätt i.
Varför finns det då en massa instruktioner om hur man anmäler? Varför understryker Mina hela tiden vikten av att anmäla?

Se t.ex. intervju med Dennert i en universitetsuppsats om #jagärhär:

(FB) Grupp mot näthat - #jagärhär (Facebook, Twitter etc)

Om hur man anmäler i #jagärhärs FAQ:

Citat:
Anmäla

För att anmäla sida/grupp: Tryck på länken för att komma till sidan/gruppen. Väl inne
på deras sida trycker du antingen på de 3 prickarna längst upp till höger som leder till
anmäl osv. Eller på "information om gruppen" el "visa gruppinfo" och sedan Anmäl
längst ner.

För att anmäla ett inlägg: Tryck på den lilla pilen som pekar nedåt i högra hörnet av
inlägget så kommer alternativet anmäl upp.

För att anmäla en kommentar på mobilen: Där trycker man på kommentaren och så
kommer alternativet anmäl upp. Via datorn: Trycker man på krysset till höger i
hörnet. (heter "dölj") Och väl efter att ha tryckt där kommer alternativ anmäl upp.
Om du sedan får avslag av FB (det kan dröja några timmar) så tryck på den suraste
gubben för att överklaga. Då kommer en liten textruta upp där du kan argumentera för varför du visst anser att inlägget/kommentaren/bilden bör tas bort.
Citat:
Överklaga

Om du får avslag när du anmäler en sida, ett inlägg eller en kommentar till FB är det bra om du överklagar. Det gör du genom att trycka på den suraste gubben Då kommer en liten textruta upp där det är bra om du skriver på engelska. En vän uttrycker sig så här i en överklagan, kopiera eller använd gärna den här texten för inspiration:

The page in question (which is entirely in Swedish, including comments) is in violation with Swedish law as the admins allows hate speech and death threats in the comments sections and does nothing to erase them. According to Swedish law, if a website, web page, digital bulletin board, web forum or anything similar to that allows comments and/or posts that breach the law the owner of the site is to be held liable. In this and other similar cases the owner should be assumed to be Facebook as a company, as it has implemented a system for its users to report illegal content.
https://docs.google.com/document/d/1pZRhHrNSVdF_bC7Zf2kDKTDDTvQTBqaPRvliZ7AwQZs/edit
Citera
2018-01-29, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Varför finns det då en massa instruktioner om hur man anmäler? Varför understryker Mina hela tiden vikten av att anmäla?

Se t.ex. intervju med Dennert i en universitetsuppsats om #jagärhär:

Om hur man anmäler i #jagärhärs FAQ:

https://docs.google.com/document/d/1pZRhHrNSVdF_bC7Zf2kDKTDDTvQTBqaPRvliZ7AwQZs/edit
Det är fantastiskt bra att de instruktionerna finns. Men det handlar inte om att vi uppmanas att anmäla något. Jag hade dock gärna sett att #jagärhär hade börjat bli mycket hårdare mot buset på nätet för det är ju ingen annan som gör något. Jag hade också gärna sett att de tog sig an Flashback för här finns de absolut värsta avarterna i ämnet.
Citera
2018-01-29, 00:51
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det är fantastiskt bra att de instruktionerna finns. Men det handlar inte om att vi uppmanas att anmäla något. Jag hade dock gärna sett att #jagärhär hade börjat bli mycket hårdare mot buset på nätet för det är ju ingen annan som gör något. Jag hade också gärna sett att de tog sig an Flashback för här finns de absolut värsta avarterna i ämnet.
Ja, #jagärhär har ju redan visat att det är saklig kritik och fakta som i många fall betraktas som ”hat” och ”hot”. Så det är klart att ni tycker Flashback med all fakta och saklighet har de ”värsta avarterna”.
Citera
2018-01-29, 01:00
Medlem
Citat:
Men nu säger du ju emot dig själv. Mina Dennert beskriver själv gruppen såhär: "Jag är här är en grupp för aktion på nätet. Om du ser hat när du surfar på nätet så dela länken i gruppen. I ditt inlägg skriver du vad du vill att vi ska göra till exempel hjälpa till att kommentera eller anmäla."

http://www.landetsfria.se/artikel/125705

Gruppens aktivister uppmuntrar ständigt varandra att anmäla. Se några samlade exempel här:

Citera
2018-01-29, 01:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja, #jagärhär har ju redan visat att det är saklig kritik och fakta som i många fall betraktas som ”hat” och ”hot”. Så det är klart att ni tycker Flashback med all fakta och saklighet har de ”värsta avarterna”.

Eftersom jag tror du inte är totalt pantad får jag erkänna att du har humor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in