2016-11-20, 20:48
Medlem
Tjena!

Beger mig utomlands inom kort & tänker att jag ska skaffa mig lite extra pengar.
Tänker mig då att jag ska ta ut pengar från en bankomat eller gå bananas på en shoppingrunda sen spärra kortet & polisanmäla.
Nu till min fråga, vad är det för risker? Skulle det ställas mycket frågor om jag tar ut 10000kr sen nekar att det är jag som gjort uttaget? Är det ens möjligt att göra detta?
Aldrig myglat med något förut eller något försäkringsbedrägeri.
Citera
2016-11-20, 21:13
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsmunken12
Tjena!

Beger mig utomlands inom kort & tänker att jag ska skaffa mig lite extra pengar.
Tänker mig då att jag ska ta ut pengar från en bankomat eller gå bananas på en shoppingrunda sen spärra kortet & polisanmäla.
Nu till min fråga, vad är det för risker? Skulle det ställas mycket frågor om jag tar ut 10000kr sen nekar att det är jag som gjort uttaget? Är det ens möjligt att göra detta?

Både bankomater och butiker har ju kameror som dokumenterar kunderna...
Citera
2016-11-20, 21:27
Medlem
Ja självklart, men frågan är fall dom är så pass seriösa att dom tar fram sånt. Det går ju åt massor med resurser.
Citera
2016-11-20, 21:27
Medlem
3487s avatar
Som sagt så finns det kameror vid bankomater så du kan åka dit om de startar en undersökning.
Citera
2016-11-20, 22:24
Medlem
Endast en teoretiskt tanke är ju att någon "stjäl" ditt kort och han råkar ha hört dig säga koden. Som tar ut maximalt belopp och sedan återlämnar pengarna till dig och får en hittelön på en viss %.
Det skulle nog fungera. Däremot är min personliga åsikt att det är jävligt dåligt att göra ett bedrägeri för de småsummorna. Men jag antar att du inte bad om eller vill höra någon moralkaka.
Citera
2016-11-21, 22:03
Medlem
Madiskens avatar
Används din pin-kod är det du som får stå för kostnaden, oavsett om du försöker begå bedrägeri eller om någon stulit ditt kort på riktigt. De flesta kreditutgivare har en självrisk på 12000 i dessa fall, så allt upp till denna summa får du stå för själv.

Läs på om "grov oaksamhet" för mer info.
Citera
2016-11-22, 11:52
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsmunken12
Tjena!

Bedrägeri kan få väldigt allvarliga konsekvenser. Så du ska vara jävligt säker på att du kommer klara det innan du försöker dig på något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in