Citat:
Ursprungligen postat av
hihahiha
Bättre än att se den död, eller hur?
Vad bör jag säga då jag ringer?
Tyvärr ja. En kille i min bekantskapskrets som hittades död för några månader sedan, senaste konstaterades överdos av Subutex.
Säg bara när du ringer växeln (antagligen, om du inte ringer en pytteliten kommun) att du vill bli kopplad till mottagningsenheten för vuxna, eller vuxenenheten (säg att det gäller missbruk om dom inte fattar). När du får någon på rätt enhet i luren, så säger du att du vill göra en orosanmälan, för en vän, och att du vill vara anonym(om du vill det - annars säger du såklart vad du heter, obs, om du säger ditt namn när du presenterar dig så är det inte säkert att dom kommer låta dig vara anonym, så va obs på det om du nu vill vara anonym). Sen säger du bara exakt det du sagt här typ. Eller alltså, exakt varför du är orolig, och att du är orolig just för att personen inte är i stånd att själv vilja ta emot hjälp..
Du behöver bara egentligen säga "hej, jag är rädd för att min kompis kommer ta en överdos".
Sen kommer dom ställa dom följdfrågor som de vill ha svar på. Dvs dom kommer behöva hans kontaktuppgifter, och dom kommer vilja veta vad din oro grundar sig på, och hur "allvarligt" dom ska ta denna oro. Dvs lite mer konkret, ungefär hur hans beteende är, i stora drag: är han psykiskt stabil, har han någon historik av farligt drogbruk, är han riktigt illa däran...
Du kan ju t o m skriva ett brev om du inte vill ringa. Dom är skyldiga att utreda allt som kommer in ändå.
Lycka till. Det är (givetvis) alltid bättre med en anmälan för mycket än en för lite, och du känner vad du känner, det är det man får gå på, för att du aldrig ska behöva leva med skuld sen att du inte gjorde det du kunde.