2016-11-20, 19:14
Medlem
SoWasteds avatar
Jag lyssnar mycket på debatter på youtube.
Debatter mellan olika apologeter, men även ateister.
Tyvärr hittar jag ingen islamapologet som är riktigt bra.
Någon som känner till någon riktigt bra muslimsk apologet?

Vi kan även diskutera olika apologeter här från de tre abrahamitiska religionerna.
Citera
2016-11-20, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoWasted

Vi kan även diskutera olika apologeter här från de tre abrahamitiska religionerna.
Nej eftersom de försöker försvara det oförsvarbara.
Citera
2016-11-21, 08:18
Medlem
SoWasteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Nej eftersom de försöker försvara det oförsvarbara.

Jo, jag håller med dig i sak, men det finns apologeter som bättre på att försvara det oförsvarbara, än andra.
Det är de jag är ute efter.
Citera
2016-11-21, 08:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:

Själv har jag ännu inte hittad nån muslimsk apologet, som jag anser vara "bra" enligt mina värde-kritierier (som i första hand är verklighets-relation).
Citera
2016-11-21, 08:47
Medlem
Citat:
Jo, jag håller med dig i sak, men det finns apologeter som bättre på att försvara det oförsvarbara, än andra.
Det är de jag är ute efter.
Det finns säkert sådana på youtube men jag personligen har aldrig stött på några, vad beträffar
här i Sverige har vid AuschwitzÅsa som beskriver i tvsändning att attacken på World trade center
var en olycka, uppenbarligen finns det inom MP en stark proslamistisk fraktion som hon inte
vågade reta upp så de måste ha en intern diskussion som inte är att leka med, snacka om
syntax error å ena sidan gapar de om alla likas värde och å andra sidan är de proislamister.
Citera
2016-11-21, 08:50
Medlem
SoWasteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Själv har jag ännu inte hittad nån muslimsk apologet, som jag anser vara "bra" enligt mina värde-kritierier (som i första hand är verklighets-relation).

Jag håller med dig, och det gör jag inte pga mitt ogillande av Islam.
Jag förhåller mig neutral när jag lyssnar, just för att försöka förstå människor som jag inte delar uppfattning med.

Tycker ni att jag har fel, när jag påstår att kristna apologeter är mer nogranna med historiska bevis, än muslimska?
Citera
2016-11-21, 09:20
Medlem
Citat:

Islam betyder att du ska ge din kropp och själ för gud utan att fråga varför.

Tron på Islam betyder att du ska tro på Gud,hans profeter, hans änglar, hans budskap, hans böcker, domedag och ödet och bestämmelse utan bevis.

Då är det omöjligt att hitta islamapologeter tror jag
Citera
2016-11-21, 12:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idkidkidk
Islam betyder att du ska ge din kropp och själ för gud utan att fråga varför.

Tron på Islam betyder att du ska tro på Gud,hans profeter, hans änglar, hans budskap, hans böcker, domedag och ödet och bestämmelse utan bevis.

Då är det omöjligt att hitta islamapologeter tror jag

Japp, islams blinda underkastelses-teologi gör det ju oerhörd svårt för islams apologeter att presentera annat än pådyvlande PREDIKANDE.

Hurvida det är helt omöjligt att hitta islam-apologetik som är annat än predikande kan jag för min del inte uttala mig om. Det blir en fråga om hurvida muslimer kanske kan komme på en verklighets-relaterande korantolknings-metodologi.
Citera
2016-11-21, 13:02
Medlem
SoWasteds avatar
Shabir Ally är väl eg den enda som är lite ödmjuk i sitt debatterande.
Det verkar tom som att han ibland faktiskt lyssnar på vad sin motståndare säger.
Man kan väl säga att med förutsättningarna som han har att jobba utifrån, så sköter han sig ok.
Det ska erkännas, att det måste ses som en omöjlig uppgift att försvara Islam.

Adnan Rashid är en brittisk muslims apologet, som är ganska påläst,
men avväpnas ganska enkelt av Ateister och Kristna apologeter.

Zakir Naik. Beundrad av miljoner av Indier och Pakistanier för sin kunskap.
Hans grej är att rabbla verser snabbt. Från både bibel och koranen.
Och till sin fördel har han också att hans publik har noll kunskaper.
En riktig pajas i västliga ögon.

Achmed Didat, mannen som startade den apologerande islam.
Lever inte längre, men beundrades av miljoner, på samma grunder som Zakir Naik.

Fast Bogomil har rätt, med dagens Islamska metodik kan man nog inte bli en bra muslimsk apologet.
Citera
2016-11-21, 18:12
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Har nog sett och deltagit i många hundra kanske mer religiösa debatter och har inte träffat på en enda riktigt bra religiös debattör. Låter kanske förmätet men så är det. Med det sagt så finns det inte så många bra ateistiska dito heller. Men detta är givetvis endast subjektivt tyckande och baseras på vad jag tycker en debattör skall förmedla.

Sätter man standarden till Christopher Hitchens nivå som jag tycker i mångt och mycket var en briljant debattör så saknar han motsvarigheter på den religiösa sidan med hästlängder och har ytterst få som ens i sina bästa stunder kommer upp till hans nivå från den ateistiska sidan.

Jag har haft och sett många intressanta och givande diskussioner om religion med religiösa men det är en annan sak och har en annan form än debattformatet.

Sedan kan du inte diskutera religionens validitet utifrån rationella argument så det är en hopplös sak oavsett vilken större religion du väljer att försvara.
Citera
2016-11-21, 19:35
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Har nog sett och deltagit i många hundra kanske mer religiösa debatter och har inte träffat på en enda riktigt bra religiös debattör. Låter kanske förmätet men så är det. Med det sagt så finns det inte så många bra ateistiska dito heller. Men detta är givetvis endast subjektivt tyckande och baseras på vad jag tycker en debattör skall förmedla.

Sätter man standarden till Christopher Hitchens nivå som jag tycker i mångt och mycket var en briljant debattör så saknar han motsvarigheter på den religiösa sidan med hästlängder och har ytterst få som ens i sina bästa stunder kommer upp till hans nivå från den ateistiska sidan.

Jag har haft och sett många intressanta och givande diskussioner om religion med religiösa men det är en annan sak och har en annan form än debattformatet.

Sedan kan du inte diskutera religionens validitet utifrån rationella argument så det är en hopplös sak oavsett vilken större religion du väljer att försvara.

Hitchens?? Också en snygg rollmodell. Söp och rökte ihjäl sig, därför att det gjorde det lättare för honom att stå ut med andra människor.

https://www.google.fi/amp/s/jackhudson.wordpress.com/2011/01/31/christopher-hitchens-and-the-edge-of-boredom/amp/?client=ms-android-samsung

Så vad är nu egentligen det rationella valet av livsstil?
Citera
2016-11-22, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Hitchens?? Också en snygg rollmodell. Söp och rökte ihjäl sig, därför att det gjorde det lättare för honom att stå ut med andra människor.

https://www.google.fi/amp/s/jackhudson.wordpress.com/2011/01/31/christopher-hitchens-and-the-edge-of-boredom/amp/?client=ms-android-samsung

Så vad är nu egentligen det rationella valet av livsstil?
Vem påstår sig ha Hitchens som rollmodell ?
Jag har inte sett någon påstå det, men motbevisa gärna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in