2016-11-20, 14:50
Medlem
En popupruta bad mig svara på en enkel kundenkät för Telia. Man skulle kryssa i några rutor om hur man uppfattade servicen. Sedan fick jag veta att jag vunnit en avancerad mobiltelefon värd 8000 som skulle sändas till mig. Ok, jag uppgav namn och postadress och emailadress. Kanske även personnummer.
En ny popupruta påstod att jag skulle betala in några kronor (6:-) i något slags registeringsavgift. Nu ville man veta mina bankkortsuppgifter.
Här klickade jag bort erbjudandet utan att lämna några kortuppgifter. Istället googlade jag efter enkätföretaget, som kallade sig "Edum". Hittade inget sådant.
Sannolikt bedrägeri. Behöver jag spärra bankkontot i nuläget? Vad mer kan göras?
Citera
2016-11-20, 14:56
Medlem
TjejenMedLilaSkors avatar
Tror inte att du behöver spärra kortet då du inte uppgav bankuppgifter, men hur lyckades du falla för det?
Citera
2016-11-20, 15:00
Medlem
sasos avatar
Edum ?
konstig namn
men tur att du inte uppgav bankuppgifter
du kan nog inget göra
Citera
2016-11-20, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjejenMedLilaSkor
Tror inte att du behöver spärra kortet då du inte uppgav bankuppgifter, men hur lyckades du falla för det?

Såg nyligen en liknande popupruta med en enkel "enkät" följt av flotta erbjudanden. Väldigt proffsigt utförd.
Hur stor är risken att man får intrång i sin dator, när man klickar på "enkätens" frågerutor? Hur tar man reda på om intrång skett?
Senast redigerad av menelik 2016-11-20 kl. 15:15.
Citera
2016-11-20, 16:40
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morganat
En popupruta bad mig svara på en enkel kundenkät för Telia. Man skulle kryssa i några rutor om hur man uppfattade servicen. Sedan fick jag veta att jag vunnit en avancerad mobiltelefon värd 8000 som skulle sändas till mig. Ok, jag uppgav namn och postadress och emailadress. Kanske även personnummer.
En ny popupruta påstod att jag skulle betala in några kronor (6:-) i något slags registeringsavgift. Nu ville man veta mina bankkortsuppgifter.
Här klickade jag bort erbjudandet utan att lämna några kortuppgifter. Istället googlade jag efter enkätföretaget, som kallade sig "Edum". Hittade inget sådant.
Sannolikt bedrägeri. Behöver jag spärra bankkontot i nuläget? Vad mer kan göras?

Uppgav du inga bankuppgifter så är det ju ingen fara med det. Personnummer går ju att använda till ett och annat men dessa scams brukar bara göra det de utger sig för och inget annat så det händer sannolikt inget. Ett och annat oväntat mail på sin höjd borde bli resultatet.

Skanna igenom datorn med skannrarna i - STEP 1 - 5 - https://malwaretips.com/blogs/remove...edirect-virus/ - för att kolla upp att datorn är ok.
Senast redigerad av 1FF 2016-11-20 kl. 16:43.
Citera
2016-11-20, 16:45
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Såg nyligen en liknande popupruta med en enkel "enkät" följt av flotta erbjudanden. Väldigt proffsigt utförd.
Hur stor är risken att man får intrång i sin dator, när man klickar på "enkätens" frågerutor? Hur tar man reda på om intrång skett?

Onödigt hyffsat stor om du har dåliga skydd och om "hotet" var utformat att kunna göra det.

Kolla upp datorn genom att uföra STEP 1 -5 enligt post #5.
Senast redigerad av 1FF 2016-11-20 kl. 16:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in