2016-11-20, 14:39
Medlem
Jag gillar Anders Piltz (1943). Jag gillar Anders Piltz vldigt mycket. Han r professor emeritus i latin vid Lunds universitetet och katolsk prst och dominikanbroder i dominikanerorden. Jag frsker lsa det mesta han publicerar, vare sig det r i bokform eller i krnikor eller artiklar i dagspress. Vem frutom av Piltz kan man f en hnvisning till Thomas av Aquino i en krnika i GP? Han medverkar dessutom ofta i filosofiska- och teologiska rummet p Sveriges Radio. Jag har vid flera tillfllen hr p forumet sagt att han borde invalts i Svenska Akademien. Jag beklagar mig ofta ver att jag inte bor i Lund och kan bevista hans gudstjnster.

Han har den dr i dagens Sverige alltmer sllsynta bildningen som omfattar bde filosofi- och teologihistoria. Hans verblick ver kristendomens idhistoria hr i vst tycker jag r fantastisk. Medan det inte r ovanligt att svenska humanister idag har superkoll p Hegel och Foucault r det allt frre som kan frmedla vetandet frn den skolastiska traditionen och bertta fr oss okunniga om vad som frsiggick p medeltida universitet. Det r en tradition, ett vetande, som inte fr frsummas och glmmas bort. Bde den sekulra filosofiska traditionen och kristendomens idhistoria r de tv viktiga stommarna fr vrt intellektuella arv. Och detta menar jag r vsentligt ven om allt frre svenskar har en kristen tro. Detta drfr att trots att mngen svenskar glmt bort Gud s r allt det som tnkts inom ramen fr den kristna tron och inom ramen fr kyrkan s omfattande och djuplodande att det ocks r allmnt angelget fr alla intellektuella. Jag ser egentligen inte filosofi och teologi som tv motstridiga verksamheter, som inte har ngonting att lra av varandra. Jag ser dem som tv aspekter eller sidor av tnkandet, som stndigt korsbefruktar och griper in i varandra. Jag tror att det r vanskligt att tnka sig att, "h nu r Gud dd och d behver vi inte bekymra oss om kyrkans stora tnkare lngre". I sjlva verket har filosofer och teologer alltid lrt av varandra. Bde Heidegger och Spengler (som allts r filosofer) har med varsin liknande rad sagt om Augustinus (354430), en av kyrkohistoriens absolut viktigaste teologer (Doctor ecclesiae liksom), att "Augustinus r den ende som sagt ngonting av vrde angende tidens problematik". Filosofen Deleuze hmtar inspiration angende begreppet ontological univocity frn den store medeltida skolastikern Duns Scotus (12661308). Och omvnt har teologer alltid ltit sitt tnkande befruktas av filosoferna. Det behver vl knappast sgas att Thomas av Aquino (12251274) gjorde det till sitt livsuppdrag att frena det bibliska tnkandet med Aristoteles. Augustinus lrde sig i sin tur oerhrt mycket av Plotinus (204270) och nyplatonismen verlag.
Man mste allts hlla bda dessa traditioner borta frn glmskans gravkammare de r syskon som mr bst tillsammans. Piltz r en hjlte hr. Hrtill verkar han av radioprogrammen att dma vara en mycket ppenhjrtad och sympatisk mnniska. Hans samtal med Ulf Danielsson, professorn i teoretisk fysik, r ett vldigt fint samtal mellan tv dmjuka och gentemot varandra msesidigt intresserade personer.

Slutligen, hr kommer ett axplock av favoritstycken frn ett antal av hans bcker:
Hr skriver han vackert och gripande om sitt frhllande till kristendomen i Adam, var r du? (2005), i kapitlet "Kan man vara kristen?":

Tnkvrt om en gemensam nmnare fr Europa:

Hr skriver han insiktsfullt om Gudsbilden i Gamla Testamentet:

Igen om kristendomens betydelse:
Senast redigerad av Caesare 2016-11-20 kl. 15:25.
Citera
2016-11-20, 19:18
Medlem
Inledningen till Se ansiktet r verkligen vacker. Hur frnuftig han n ofta framstr, Piltz, och hur grna han n framhller att den kristna tron r rationellt underbyggd, genomsyras ocks hans skrifter av ett starkt pathos, det finns ett knslofrledande poetiskt drag i hans texters temperament jag uppskattar. Shr han kan skriva:

Eller raden ovan citerad: att i kristendomen s "kallas svikaren till ngot stort" (lite omkastad ordfljd). Finns ngot s storslaget vackert och mnskligt i den tanken.
Citera
2016-11-20, 21:25
Medlem
Vilken bok skulle du tipsa om att brja med nr det gller Piltz? Gillar det jag lser i citaten, speciellt det om den onbara gudsbilden. Har sjlv brjat intressera mig fr kristen andlighet, men vet inte riktigt vart jag ska brja, frutom det mest uppenbara s klart, Bibeln.
Citera
2016-11-21, 05:29
Medlem
lampross avatar
kristendomen lider verkligen av diverse -- av brist p mystik, av brist p djup.

Talar man med kristna om nglar, om Jesu srart, om nattvarden som gralsmysterium mts man av ofrstende. Implicit i dagens tro s finns inga nglar, Jesus var en tandls tiggare och nattvarden r en minnesmltid.

Ur den spekten kan Piltz' frsk att termystifiera kristendomen vara rtt vg. terupprtta teologin som gudsvetenskap och ej blott bibelkunskap.

- - -

Jesu budskap kommer inte att utplnas -- men -- dagens form fr kristnande r vissnat och sterilt. Nya vindar mste blsa in i kyrkorna.

Den strmlinjeformade PK-religiositeten r pensionsmssig. Mysteriet mste terupprttas.
Citera
2016-11-21, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
kristendomen lider verkligen av diverse -- av brist p mystik, av brist p djup.

Talar man med kristna om nglar, om Jesu srart, om nattvarden som gralsmysterium mts man av ofrstende. Implicit i dagens tro s finns inga nglar, Jesus var en tandls tiggare och nattvarden r en minnesmltid.

Ur den spekten kan Piltz' frsk att termystifiera kristendomen vara rtt vg. terupprtta teologin som gudsvetenskap och ej blott bibelkunskap.

- - -

Jesu budskap kommer inte att utplnas -- men -- dagens form fr kristnande r vissnat och sterilt. Nya vindar mste blsa in i kyrkorna.

Den strmlinjeformade PK-religiositeten r pensionsmssig. Mysteriet mste terupprttas.

Pratar du om Svenska kyrkan nu, eller r det din allmnna bild av de kristna kyrkorna? Jag r lite nyfiken p om mystiken mottas lika kyligt inom exempelvis den katolska kyrkan.
Citera
2016-11-21, 09:27
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Pratar du om Svenska kyrkan nu, eller r det din allmnna bild av de kristna kyrkorna? Jag r lite nyfiken p om mystiken mottas lika kyligt inom exempelvis den katolska kyrkan.
Svenska kyrkan, men jag anser att syndromet r allmnt.

Katolska kyrkan har p ett emotionellt plan bevarat viss mystik men konceptuellt r man lika frflackade som lutheranismen.

Att Piltz r katolik r dock inte oviktigt, det finns nog mer spelrum fr sdana andliga stormn inom katolicismen.
Citera
2016-11-21, 20:17
Medlem
Citat:
Vilken bok skulle du tipsa om att brja med nr det gller Piltz? Gillar det jag lser i citaten, speciellt det om den onbara gudsbilden. Har sjlv brjat intressera mig fr kristen andlighet, men vet inte riktigt vart jag ska brja, frutom det mest uppenbara s klart, Bibeln.

Vad gldjande att hra. Alltid roligt nr ngon fr upp ett intresse fr den kristna idvrlden och dess historia. Ja det beror lite p vad fr typ av bok du vill lsa. Piltz bcker spnner ju ver ett antal olika genrer. I Medeltidens lrda vrld (1978), dr han behandlar medeltidens filosofi och teologi, mer eller mindre det mesta som frsiggick p Europas universitet, skriver han som idhistoriker. ven i Mellan ngel och best (1991) skriver han som idhistoriker, dr han diskuterar de medeltida teologernas mnniskosyn, uppfattningen om mnniskan som en person och s vidare. I bcker som Adam, var r du (2005) och Se ansiktet (1999) skriver han frvisso ocks som idhistoriker, men nnu mer skriver han kanske som prst och frkunnare. Det finns ett beknnelsedrag hr, ett personligt tilltal, liksom prsten som talar infr en hrande frsamling och vill vcka hrarnas andliga sida till liv. Spren i djupet (1997) bestr av en rad mycket fina kommentarer till Psaltaren. Och s vidare. Som idhistoriker skriver han allts i egenskap av vetenskapsman, som prst och frkunnare skriver han mer som blott en mnniska som tror p Jesus.

Mina favoriter r nog nd hans personligt hllna bcker, som Se ansiktet och Adam, var r du? Piltz r grym nr han talar om den kristna tron utifrn en mer subjektiv erfarenhet. Han har uppenbarligen ett rikt knsloliv och i hans texter framtrder ett slags varsamt inknnande drag som tilltalar mig enormt. I dessa bcker visar han helt enkelt hur det r mjligt att som modern svensk, hur ett barn av upplysningen, fortfarande kan ha en djup och befst tro utan att frdenskull kasta frnuftet ver bord.

Sedan finns det ju mnga andra frslag p var man kan brja som skare eller som intresserad av kristendom i allmnhet. ven hr r frgan angelgen vilken typ av litteratur du sker. Vill du bli vertygad om att kristendomens ansprk r sanna? Vill du stta dig in i den historiska forskningen kring de bibliska texternas tillkomst? Vill du lsa teologiska tolkningar av evangelierna? Osv. Det finns, milt sagt, hur mycket skrivet som helst. En introduktion till den kristna tron jag uppskattar mycket r N T Wrights/Tom Wrights Simply Christian (typ, 2006?). Jag skrev shr om den i en annan trd:

En liknande introduktion r ju C S Lewis klassiska Mere Christianity (som jag nmner i inlgget). Bde Wright och Lewis r utmrkta p att uttrycka sig i krnfulla rader som sammanfattar s mycket. Ett exempel frn Lewis: "I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else."

Jag fredrar dock Wright, som inte bara r en duktig apologet, utan allts ocks en av vrldens namnkunnigaste bibelforskare. Han har en helt annan historievetenskaplig tyngd i sina texter, ven nr han skriver lttfattligt som i Simply Christian, n vad Lewis hade. Jag mste dock tillgga detta frbehll. Varken Wright eller Lewis kommer att f ngon med djupa tvivel att bli kristen. Det r inte riktigt detta som r deras styrka, tycker i alla fall jag. De fr dig s att sga inte ndvndigtvis ver trskeln till tron (ven om de kanske kan ge dig en knuff p vgen). Deras styrka ligger i att frmedla fljderna av vad det innebr att en mnniska kommit till tron. Dvs, de svarar inte p frgan: "Hur skall jag komma till tro?" men de svarar alldeles utmrkt p frgan: "Nu nr jag kommit till tro, vad innebr d detta?".
Om det r historisk forskning du vill stta dig in i kan jag rekommendera Jesus och de frsta kristna (om Nya Testamentet) och Gud och det utvalda folket (om Gamla Testamentet; bda p frlaget Verbum). N T Wright r en av mina favoritfrfattare verhuvudtaget och knner du dig manad mste jag bara fresl hans enormt omfattande bokserie i fr nrvarande fyra maffiga band Christian Origins and the Question of God hr skriver han allts som bibelforskare och exeget, inte som apologet. Wright gr till historien som en Bultmann fr vr tid.

Jag hoppas mitt inlgg gav dig ngonting! terkom grna med undringar och s. Med detta sagt s r jag ingen expert utan ger dig helt enkelt frslag utifrn sdant jag sjlv lst och uppskattat.
Senast redigerad av Caesare 2016-11-21 kl. 20:44.
Citera
2016-11-21, 20:32
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Svenska kyrkan, men jag anser att syndromet r allmnt.

Katolska kyrkan har p ett emotionellt plan bevarat viss mystik men konceptuellt r man lika frflackade som lutheranismen.

Att Piltz r katolik r dock inte oviktigt, det finns nog mer spelrum fr sdana andliga stormn inom katolicismen.

Jag har varken kunskap eller erfarenhet fr att tala om den svenska kristenheten i allmnhet. Men jag vet att det finns mnga med en levande klassisk kristen tro i Sverige. Det finns mnga som tar tron p allvar. Jag skulle sga att just det hr med andlighet faktiskt har ett uppsving i Sverige just nu. Aldrig tidigare har s mnga engagerat sig i ignatiansk andlighet till exempel.

Hoppas du inte lser mig som mstrande nu Magmunnen. Jag vet nmligen inte om mystik "mottas" av kyrkan. Mystiken vxer ju ur kyrkans egna erfarenhet.

Men som sagt, jag vet inte s mycket. Jag har sjlv bara brjat p denna resa. Jag vet inte vart den skall leda. Men hng grna p. Kanske skils vi t en bit in p resan. Kanske bestmmer vi oss bda fr att ka hem. Kanske nr vi bda mlet fr resan.
Senast redigerad av Caesare 2016-11-21 kl. 21:06.
Citera
2016-11-21, 23:00
Medlem
Fascinerande tankar, kunskap och insikter du ger uttryck fr Ceasare. Det kristna tankegodset knns som en enorm skatt, men samtidigt knner jag mig vldigt villrdig vart jag ska brja. Mere Christianity av C.S. Lewis och Se ansiktet av Piltz r i alla fall bestllda.

Kanske finns tillrckligt med intresserat folk hr p FB att rent av starta en bokklubb med inriktning kristen andlighet? Du skulle kunna, om viljan finns, bli den perfekta fixstjrnan att leda en sdan. Jag r p

Kanske ven den andlige stormannen Lampros hnger p?
Senast redigerad av Magmunnen 2016-11-21 kl. 23:05.
Citera
2016-11-22, 02:31
Medlem
lampross avatar
Citat:
Fascinerande tankar, kunskap och insikter du ger uttryck fr Ceasare. Det kristna tankegodset knns som en enorm skatt, men samtidigt knner jag mig vldigt villrdig vart jag ska brja. Mere Christianity av C.S. Lewis och Se ansiktet av Piltz r i alla fall bestllda.

Kanske finns tillrckligt med intresserat folk hr p FB att rent av starta en bokklubb med inriktning kristen andlighet? Du skulle kunna, om viljan finns, bli den perfekta fixstjrnan att leda en sdan. Jag r p

Tack fr omnmnandet. Jag kan nog inte g med i klubben men jag kan bidra med tips p andliga vgar.

Som hr -- men jag mste i s fall varna att jag inte bara hller mig till kristen mystik.

Men iaf, kristen mystik som leder vidare frn kyrkans blankntta ritualism -- r Rudolf Steiner. se hand utredning om JAG R-impulsen i "Johannesevangeliet" (boken heter s och behandlar detta evangelium.

Vidare i Steiner, Grunddragen om vetenskapen om det frdolda. "Secret history" frn Atlantis, mnniskohistoriens moraliska innebrd.

Fr vrigt r jag influerad av Indien -- ssom Glasenapp, Indiens religioner. Och Shri Dharma Pravartaka, The Dharma Manifesto (pro-Indien, anti-kristendom tyvrr). Och jag sjlv sammanfattar mitt credo i Borderline -- A Traditionalist Outlook for Modern Man (2015).

Men nr jag nd hller p och tipsar om andligheter s kan jag ven rekommendera De gnostiska evangelierna av Pagels, Stagnelius' lyrik (Plotinus, gnosticism), Upanishaderna i Ganstens versttning, Bhagavadgita av samme versttare eller i den kommenterade utgvan av Paramahamsa Yogananda (mindre stel och doktrinr n Prabhupadas versttning) -- och, till sist, vsterlandets perenniala tradition frn Plotinus ver Goethe till Schopenhauer och Ernst Jnger (Der Arbeiter).
Citera
2016-12-03, 16:39
Medlem
Citat:

Jag r smickrad. Men det r min rliga, och inte alls falskt dmjuka, uppfattning att jag r helt obildad. Jag kan blott papegoja lite av vad jag hrt andra som faktiskt kan nnting p allvar sga. Men trden r inte till fr att jag skall basunera ut mitt sjlvfrakt hehe. Jag r grna med p en sdan bokcirkel fr vrigt. Men i sdana fall framt vren eller s. Har hnderna p lite fr mnga olika saker fr tillfllet. Du tnker med andlighet som bestmt meditations/bninriktad litteratur eller? Grna fr min del. Har sjlv velat lsa bland annat Ignatius klassiska Andliga vningar, Makarios Homilier eller ngonting av Mster Eckhart. Finns p svenska alltihop. Annars kan man ju fr att finna uppslag blddra runt p hemsidorna fr frlagen Artos/Veritas/Verbum/Catholica et al.

Kul att du bestllde bckerna! Hoppas du fr ut ngot av dem.
Senast redigerad av Caesare 2016-12-03 kl. 16:46.
Citera
2018-11-13, 22:06
Medlem
Underbara ord om Psaltarens bner och ord av fader Anders Piltz. Han r bra i mnga sammanhang. Bst r han kanske i sina betraktelser ver Psaltaren i den ntta men ondligt vrdefulla boken Spren i djupet.

Citat:
"Vi fds med sngen i blodet, i mrgen. Vr civilisation fddes med Psaltarens snger. En liten bok, 150 snger. 150 etapper p vgen mellan dden och livet, mellan vrt uppror och vr underkastelse, mellan vr ddskamp och vr uppstndelse. Den r mer n en bok: den r en levande varelse som talar, lider, som stnar och dr, som str upp frn de dda, som sjunger, som br mig vidare. Snger som inte liknar ngot annat, som i tv eller tre tusen r funnits p vra lppar, som viskas, mumlas, ropas ut i tystnaden, i vardagens tristess, glittrande i liturgier, i klostrens avskildhet, i hyreskasernernas betongkuber, i bussar, i tunnelbanevagnar i jordens inlvor. Psalmernas bok med sin rytm, sina bilder, sina vldsamma knslor. Ett liv som kondenserats till bn, en historia som blivit kulthandling. En inbjudan att gra liv till bn.
Man hade vntat sig uppbyggliga texter, fina tnkesprk, fromma knslor, motsgelsefri lra. Men psalmerna r mnskliga, de r snger av stoftet som blir till stoft, vvda av ktt och blod, en spegel av vra uppror och vr underkastelse. De r bner utgjutna i hjrtats uppriktighet av mnniskor som inte fuskar med sitt mte med Gud. De kommer med hela sin otyglade passion, sitt elnde, sin trst efter krlek. De kommer med ett naket ansikte, med var dags kamp, med sitt obndiga hopp.

[...].

Mnniskan skiljer sig frn djuren genom att begrava sin dda och frrtta offer. Historien brjar nr offren brjar. Det finns inget civiliserat liv utan offer. Champagneflaskan vid btinvigningar r ett offer, ljusen som brinner p altaret, rkelsen som brnns till Guds ra. Man kan inte hlla fest utan att ta fram det finaste. Man offrar den bsta duken, fast man vet att den blir flckig. Man sklar med det bsta vinet. Vi vill frambra det finaste, den frsta frukten av vr anstrngning. Vi offrar nr vi ger bort en bukett blommor. Blommorna kommer snart att vissna. De var kanske dyra. De ges bort, de slsas bort, som tecken p uppskattning, tacksamhet, krlek. Skall offret vara kta, mste blommorna vara levande. Plastblommor och elektriska ljus p altaret vore en frolmpning. Offergvan r ingen nyttig handling. Men den r ndvndig. Jag vill ge ngot vackert, och det levande skna r det vackraste som finns. Offret brs fram som tack fr vad man redan tagit emot och som vlgngsnskan infr framtiden. Offret av lovsng r ett fullkomligt onyttigt stt att tillbringa sin tid, men den som inte fr utlopp fr sin lust till sng, till lovoffer, lever ett stympat liv.

Psalmisten utgjuter sig i onyttiga lovsnger. Han vet att mnniskan r skapelsens prst och sngare. Mnniskans strsta stund r inte nr hon anvnder tekniken i sin tjnst. Det r nr hon ger en onyttig, slsande gva av sng, nr hon offrar sitt bsta, sitt hjrtas orrda, frsta gva. Med sin tanke, sitt tal och sina hnder str hon p jorden och br fram universum som gva, som gengva till dess Skapare."
Anders Piltz, Spren i djupet. Om det gudomliga ordets makt (Artos 1997), s. 26-28.

Detta kan man lsa och samtidigt lyssna p Gloria in excelsis Deo ur Missa de Angelis. Inte en renodlad psalm ur Psaltaren frvisso, men fdd ur samma fromhet och gudsnrvaro: https://www.youtube.com/watch?v=JM6qmf_C7pU.

P.S. Jag saknar Magmunnen s mycket i forumet.
Senast redigerad av Caesare 2018-11-13 kl. 22:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in