• 1
  • 2
2016-11-19, 20:02
Avstängd
I Oslo skall en välkänd och prisbelönt Norsk författare, tillsammans med en redaktör och en 3:e person tillsammans ha våldtagit en kvinna

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/k...kt/a/23851219/

Den Norska författaren Ari Behn skiljde sig tidigare i höst från Prinsessan Märtha Louise
Senast redigerad av maallgan 2016-11-19 kl. 20:06.
Citera
2016-11-19, 21:09
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Mycket snygg ihopkoppling av dig även om det så klart inte behöver stämma.

Citat ur artikel:

Citat:
En anerkjent forfatter og en redaktør, begge i 40-årene, er tiltalt for å ha voldtatt en kvinne. Det skal ha blitt tatt bilder av overgrepene.

Også en tredje mann i 40-årene er voldtektstiltalt i saken, ifølge den ferske tiltalen fra Statsadvokatembetet i Oslo.

Voldtekten skal ha funnet sted i en Oslo-leilighet natt til 21. mars i fjor.

Forfatteren og tredjemannen forgrep seg etter tur på kvinnen, mens redaktøren tok bilder av overgrepene, ifølge tiltalen.

Citat:
Kvinnen var ute av stand til å motsette seg handlingen fordi hun var beruset og/eller sov, ifølge tiltalen.

Citat:
Rettssaken starter i Oslo tingrett i april neste år.

Senast redigerad av Mogna-Meloner 2016-11-19 kl. 21:11.
Citera
2016-11-19, 21:33
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Det stå att författaren mottagit ett stort pris, men jag hittar varken på svenska eller norska Wikipedia att Ari mottagit ett pris. Hans första bok gavs ut 1999. Däremot fick Knausgård (47 år) pris på 90-talet. Erlend Loe likaså (47 år. Vad finns det för fler kända norska författare i 40-årsåldern?

Citat:
Den tiltalte forfatteren har gitt ut flere bøker og mottok på 1990-tallet en svært anerkjent pris for sitt forfatterskap. Både han og den andre voldtektstiltalte er kjente ansikter i kulturlivet i Oslo, skriver VG.

http://www.aftenposten.no/norge/Forf...k-609420b.html

Citat:
Den tiltalte forfatteren i 40-årene er anerkjent og har gitt ut flere bøker. Han er også belønnet med en høythengende litteraturpris i Norge for et av sine verk.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/k...kt/a/23851219/
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2016-11-19 kl. 21:41.
Citera
2016-11-19, 21:46
Medlem
Är inte tillräckligt bekant med stureplansmotsvarigheterna i Norge för att komma med en gissning, däremot noterade jag att en person som idag är i 40-årsåldern måste varit en väldigt ung mottagare av ett erkänt litteraturpris. Det kan ju vara en utgångspunkt för ett sökande.

Tyvärr visade en snabb sökning att Norge har oväntat många litteraturpris och jag vet inte vilka som kan sägas vara tjusiga och välbekanta. Känner till några få, men hittade inga lämpliga kandidater där.
Citera
2016-11-19, 21:56
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Är inte tillräckligt bekant med stureplansmotsvarigheterna i Norge för att komma med en gissning, däremot noterade jag att en person som idag är i 40-årsåldern måste varit en väldigt ung mottagare av ett erkänt litteraturpris. Det kan ju vara en utgångspunkt för ett sökande.

Tyvärr visade en snabb sökning att Norge har oväntat många litteraturpris och jag vet inte vilka som kan sägas vara tjusiga och välbekanta. Känner till några få, men hittade inga lämpliga kandidater där.

Ja, definitivt en ung författare på 90-talet, men sen är frågan hur tidningen tänker när de säger 40-årsåldern. Knausgård med sina 47 år kan ju vara både i 40-årsåldern eller 50-årsåldern beroende på hur tidningen vill vinkla det. Den som är 45 år idag, var 28 år 1999. Väldigt ungt, men inte helt omöjligt att få ett stort pris.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2016-11-19 kl. 21:59.
Citera
2016-11-19, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, definitivt en ung författare på 90-talet, men sen är frågan hur tidningen tänker när de säger 40-årsåldern. Knausgård med sina 47 år kan ju vara både i 40-årsåldern eller 50-årsåldern beroende på hur tidningen vill vinkla det. Den som är 45 år idag, var 28 år 1999. Väldigt ungt, men inte helt omöjligt att få ett stort pris.

Ja, tidningarnas åldersuppgifter när de försöker vara så där lagom vaga är en historia för sig. Dock tror jag väl att personen är 4x år gammal, om vi säger så. Och Knausgård fick väl inga priser på 90-talet såvitt jag kunde se.

Jag menar bara att för den som kan sin moderna norska litteratur borde urvalet kanske begränsats rejält av åldern. Mina kunskaper är tyvärr enastående föråldrade ...
Citera
2016-11-19, 22:10
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Ja, tidningarnas åldersuppgifter när de försöker vara så där lagom vaga är en historia för sig. Dock tror jag väl att personen är 4x år gammal, om vi säger så. Och Knausgård fick väl inga priser på 90-talet såvitt jag kunde se.

Jag menar bara att för den som kan sin moderna norska litteratur borde urvalet kanske begränsats rejält av åldern. Mina kunskaper är tyvärr enastående föråldrade ...

Knausgård fick enligt Wikipedia

1998 – Kritikerpriset för Ute av verden
1999 – Bjørnsonstipendet för Ute av verden

Jag kan ärligt talat inte många norska författare, men som du säger åldern på den åtalade begränsar ju urvalet.
Citera
2016-11-19, 22:19
Medlem
Baalzamons avatar
Ari Behn lär det inte vara, det skulle vara på löpsedlarna världen runt om det var han
Citera
2016-11-19, 22:45
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Ari Behn lär det inte vara, det skulle vara på löpsedlarna världen runt om det var han
Samma bör väl gälla Knausgård? Så grundligt som han lustmördade "cykloperna" häromåret skulle väl den svenska låtsasparnassen slåss om att få hänga ut honom
Citera
2016-11-19, 22:47
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Ja, man tycker ju det borde slås upp mer då. Undrar om det är en författare som bara är känd i Norge och inte för allmänheten i Sverige?
Citera
2016-11-19, 22:48
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Samma bör väl gälla Knausgård? Så grundligt som han lustmördade "cykloperna" häromåret skulle väl den svenska låtsasparnassen slåss om att få hänga ut honom

Sant, sant. Så då har vi räknat bort 2 författare i rätt ålder.
Citera
2016-11-19, 22:54
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Sant, sant. Så då har vi räknat bort 2 författare i rätt ålder.
Jag tror inte man kan utesluta någon för att hans namn inte står på löpsedlarna ännu. Fallet har precis uppmärksammats och tidningarna vill väl inte hänga ut någon fullständigt om det skulle visa sig vara falsk anklagelse. Jag skulle inte säga att de brukar publicera namn i sådana här sammanhang allt för lättvindigt, däremot tycker jag de redan gett rätt mycket ledtrådar, bara snäppet under ett offentliggörande av identiteten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in