2016-11-19, 10:55
Medlem
Drapåtrissors avatar
Ett mycket fult rån då dom två männen förutom mannens telefon även stal hans glasögon och hans blindkäpp. Mannen blev även knivskuren i handen.
http://expressen.se/kvallsposten/syn...ist-pa-empati/
Citera
2016-11-19, 10:55
Moderator
v50s avatar
Lite citat

Citat:
Offret var på väg till sitt hem i centrala Ystad vid 22-tiden på fredagskvällen, när han blev konfronterad av två män på Vintergatan.
De knivbeväpnade männen tvingade till sig offrets mobiltelefon. De tog sedan även med sig glasögon och blindkäpp som tillhörde den drabbade mannen.

[.......]

Rånarna knivskar även sitt offer.
– Han blev skadad i ena handen och fick sy nio stygn, säger Stephan Söderholm.

Citera
2016-11-19, 11:00
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Denna gång reagerar jag inte på bristen på signalement.

Stackars man.

Det är annars en vanlig åldringsrånarteknik att välja synskadade offer just för att försvåra igenkänning. Till exempel åldringen i Landskrona som blev rånad i hemmet tre gånger innan han dog för ett par år sedan. GM är fortfarande på fri fot.
Citera
2016-11-19, 11:59
Medlem
Har polisen gett upp? De tycker tydligen att man kan nöja sig med att sno mobilerna från folk.

Citat:
– Det är så jäkla onödigt, kunde de inte nöja sig med att ta mobilen? Att även plocka med sig hans hjälpmedel är att visa total brist på empati, säger Stephan Söderholm på polisens ledningscentral.
Citera
2016-11-19, 12:15
Medlem
"På grund av 54-åringens synnedsättning har han inte kunnat lämna ngt signalement mer än att de två männen pratade svenska med brytning. En av rånarna hade en röd keps"

Kopierat från polisens rss, kan inte länka dit i mobilen
Citera
2016-11-19, 12:22
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Makita-
"På grund av 54-åringens synnedsättning har han inte kunnat lämna ngt signalement mer än att de två männen pratade svenska med brytning. En av rånarna hade en röd keps"

Kopierat från polisens rss, kan inte länka dit i mobilen

Tydligt nog anser jag. Fast brytning kommer nog ersättas med dialekt längre fram. Man vill ju inte måla ut någon.
Citera
2016-11-19, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Det är känt att muslimer har låg empati för handikapp. Dom anser att det är ett straff från Gud.
It is known! Synd bara (för dig) att du har fel: (FB) Muslimers syn på handikappade?

Jag tror att du är ett straff från gud. Tyvärr.
Senast redigerad av zorigo 2016-11-19 kl. 14:48.
Citera
2016-11-19, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eleakim
Alla som haft svenskt medborgarskap i mindre än 10 år borde utvisas omedelbart vid minsta brott.
Jag delar din avsky mot denna typ av brott (eller alla brott för den delen) men det skulle bli för rättsosäkert att utvisa medborgare. En medborgare är en medborgare, oavsett när hen fick sitt medborgarskap. Däremot kan man ha åsikter om att det ska ta längre tid/ställas högre krav för att bli medborgare och att utvisningar av kriminella invandrare därmed kan ske i större grad, eftersom färre hinner bli medborgare innan de begår brott. Men det har givetvis massa andra effekter som kan vara icke önskvärda.

För min del hoppas jag att dessa svinen inte hunnit bli medborgare så att de kan utvisas.
Citera
2016-11-19, 21:56
Medlem
Jag tycker att svensk medborgare blir man efter en lång och hederlig period. 10 år låter bra.
Citera
2016-11-22, 22:36
Medlem
Citat:
I fredags kväll blev en synskadad man rånad och knivskuren i handen i centrala Ystad. Många har reagerat på det fega dådet.
YA har träffat mannen, som under omständigheterna mår bra.

Citat:
Många har reagerat på det fula överfallet, inte minst på sociala medier, och även poliser har uttalat sig i ovanligt skarpa ordalag.

Johan själv har ett annat budskap.

– Det viktigaste som jag vill att du skriver är att jag inte kommer att vara rädd för att gå ut efter det här. Det har ändå gått några dagar nu och jag känner att det kommer att gå bra.

http://www.ystadsallehanda.se/ystad/...r-om-rankvall/
Citera
2017-01-03, 11:34
Medlem
runkepelles avatar
Samma gärningsmän?

http://www.ystadsallehanda.se/ystad/...-hundpromenad/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto