• 1
  • 2
2016-11-20, 19:14
Medlem
perfas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av celsius100
Man ska vara försiktig med ica banken, det är inte fritt fram att sätta in utan att förklara vartifrån
pengarna kommer,

Fick själv ett brev hem där jag skulle förklara vartifrån jag fått pengarna inom 2 veckor.

Jaha, så icabanken lever under samma regelverk som alla andra banker gör alltså. intressant.
Citera
2016-11-23, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perfa
Jaha, så icabanken lever under samma regelverk som alla andra banker gör alltså. intressant.

Alla finansiella aktörer har skyldighet att ha rutiner för att motverka penningtvätt. Exakt hur kontrollerna genomförs är inget som är lagstiftat, utan det ska vara rimligt utefter verksamhetens omfattning etc. Lagen heter nämligen Lagen (2009:62) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. 1 kap 2 § dikterar vilka som lyder under lagen.

Det som granskas från myndighetshåll är alltså rutinerna och inget annat. Kan vara bra att veta när folk påstår att "insättningar över x kr måste kontrolleras enligt lag". Däremot har de flesta aktörer ett riskbaserat förhållningssätt där exempelvis belopp eller ursprung är viktiga faktorer.
Citera
2016-11-23, 18:19
Medlem
perfas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superfet
Alla finansiella aktörer har skyldighet att ha rutiner för att motverka penningtvätt. Exakt hur kontrollerna genomförs är inget som är lagstiftat, utan det ska vara rimligt utefter verksamhetens omfattning etc. Lagen heter nämligen Lagen (2009:62) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. 1 kap 2 § dikterar vilka som lyder under lagen.

Det som granskas från myndighetshåll är alltså rutinerna och inget annat. Kan vara bra att veta när folk påstår att "insättningar över x kr måste kontrolleras enligt lag". Däremot har de flesta aktörer ett riskbaserat förhållningssätt där exempelvis belopp eller ursprung är viktiga faktorer.

Uppenbarligen missade du den självklara ironin i mitt svar. Men ja, någon kanske har nytta av ditt svar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in