2016-11-19, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Kungsbacka är det naturliga befolkningscentrumet i norra Halland, och Halmstad borde väl vara det i söder, Falkenberg och Varberg är mer mitt i mellan. Det är i den norra delen befolkningen växer mest dock, Kungsbacka är ju en utpräglad pendlarkommun där en stor andel av befolkningen jobbar i Göteborg(eller t ex Mölndal), det är möjligt att även Varberg växer mer än Falkenberg och Halmstad pga närheten till Göteborgsregionens arbetsmarknad. I Kungsbacka byggs det ju en del, t ex Kolla Parkstad, vet ej hur det ser ut i de övriga tätorterna, i Halmstad finns det ju en del byggen iaf.

Kommunbefolkning 31 december 2005 / 2015 / % förändring

Falkenberg 39 605 / 42 949 / + 8%
Halmstad 89 325 / 96 952 / + 8%
Kungsbacka 69 817 / 79 144 / + 13%
Varberg 54 817 / 61 030 / + 11%

Jo, men Kungsbacka kommun tänker jag redan som "Göteborg" och där har det ju under lång tid byggts väldigt mycket, som jag har förstått det. Känns ju lite som Göteborgs svar på Stockholms "Nacka", fast det ligger i Halland. Varberg tänker jag mer som ett typ "Nyköping" eller "Enköping" i förhållande till Stockholm. Med reservation för att avstånden varierar.
Citera
2016-11-19, 16:47
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Fast om du och rätt många andra här sätter sig in i frågan så handlar det helt enkelt om det enorma behovet av nya bostäder. Vi har bostadsbrist. Man kan alltid förtäta städer till en viss gräns men till slut måste man bygga helt nytt. Det handlar inte om några städer i norrland där ingen vill bo, det handlar inte om några invandrarstäder för att kunna ta emot invandrare.

Det handlar om att bygga nya orter länga befintlig kollektivtrafik vid populära platser, dvs runt storstäderna. Såna här nya orter byggs redan idag. Jag kan tycka det är sjukt bra att det utreds och därmed planneras istället för att städer spontant breder ut sig på platser som kanske inte är helt optimalt miljömässigt.

Det har alltså inte ett dugg med invandring att göra, det har inte ett dugg att göra med att man vill bygga konstgjorda städer som tex Brasilia.

Bostadsbristen har en koppling till nivån på invandringen.

Jag tror inte att stråken mellan Stockholm och Uppsala eller Borås-Göteborg mm är optimalt byggande.

Det kan byggas nya stationer men inte hur många som helst. Det är också känt att utbyggnad av den här typen av orter oftast leder till ökat bilanvändande, trots att det finns kollektivtrafik.

Jämför begreppet ribbon development
https://en.wikipedia.org/wiki/Ribbon_development
Se även commuter town
https://en.wikipedia.org/wiki/Commuter_town

De där växande sovstäderna skapar mycket stora pendlingsbehov. Om miljöpartisterna för en gångs skull tänkte till så skulle de säkerligen ifrågasätta storskaliga sovstäder.
Senast redigerad av pudellus 2016-11-19 kl. 16:50.
Citera
2016-11-19, 17:57
Medlem
chilly_c_canes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zone37
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Komm...mningssystemet

Om vi tar bort det kommunala utjämningssystemet och stängslar in staden och gör det hela till en realityshow på SVT så är jag den förste att börja betala tv-avgiften.

Mmmm... Hunger games (som Homer Simpson skulle ha sagt det)
Citera
2016-11-19, 18:40
Medlem
Hoppas det händer snart, alla blattar kan då flytta till blatteköping , alla ägg i samma korg
Citera
2016-11-19, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Är det inte lättare att bygga en trumpmur i skåne som separerar det från resten av Sverige

Gärna för mig.
Men Trump kommer att befinna sig på Skånes sida när den är klar.
Citera
2016-11-19, 19:37
Medlem
hazzos avatar
En stad växer organiskt på en plats för att det finns ett behov. Bra läge för handelsplats, råvarutillgångar mm. Vissa städer skapades på1800-talet vid järnvägsknutar. Haparanda skapades då vi förlorade Torneå. I Generalplan 52 för Stockholm pekades ut en mängd new towns vars invånare skulle pendla in till Stockholm. En bra stad växer ut över lång tid annars blir det bara ytterligare en konform förort.
Citera
2016-11-19, 20:36
Medlem
Ska man bygga en ny stad så är det nog lättaste sättet att bygga en stad för riksdagen, alltså en ny huvudstad man skulle då kunna sälja flera byggnader i Stockholm och bygga billigt ute i bushen.
Citera
2016-11-19, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reffi
I helvete. De kan gott och väl ta Malmö eller Stockholm. Ge fan i Norrland.

Ge fan i Norrland? Varför? Röstar inte större delarna av Norrland ganska hårt på Socialdemokraterna?

Röstar ni på Socialdemokraterna så ska ni väl också ta ansvar för den socialdemokratiska migrantvurmande politiken?
Citera
2016-11-19, 21:35
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honungsgravling
Ge fan i Norrland? Varför? Röstar inte större delarna av Norrland ganska hårt på Socialdemokraterna?

Röstar ni på Socialdemokraterna så ska ni väl också ta ansvar för den socialdemokratiska migrantvurmande politiken?

Men nu får ni väl bestämma er, ena stunden bor nästan ingen i norrland och nu är det norrlänningars fel att asylströmmen kommer hit. Det är södra sverige som står för flest röster så det är de som sänkt skutan
Citera
2016-11-19, 22:24
Medlem
Man tittar på alla förorterna i Malmö, Göteborg och Stockholm - där det skjuts dagligen numera, polisen inte vågar sig in och det senaste modet verkar vara handgranater - och så tänker poliserna att mer av den varan känns som en bra idé.

Det är inte nog att polisen måste in i Rinkeby och Tensta gång efter annan utan vi bygger ännu fler områden av samma typ..
Citera
2016-11-19, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zone37
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Komm...mningssystemet

Om vi tar bort det kommunala utjämningssystemet och stängslar in staden och gör det hela till en realityshow på SVT så är jag den förste att börja betala tv-avgiften.

Jag tror på succéer som "Jagad av kaosblattar" och "Gift vid förstagonkastet - vad annars?"
Citera
2016-11-19, 23:46
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Håller med om att Sverige tagit emot alldeles för många och på fel grunder...Kulturerna är alldeles för olika. Jag behöver knappast tala om vilka folkgrupper/religioner vi pratar om , det förstår alla ändå.Många av de som kommit bör skickas hem , JA. Dock är det en bra ide átt bygga nära storstäder. Det kommer finansiera sig självt tack vara att många arbetslösa i småorter på landsbygden äntligen kan hitta bostad där jobben finns. Tyvärr är det ofrånkomligt att avfolkningsbygderna kommer avfolkas ännu mer och storstäderna växa ännu mer.

Varför bygga "nära" storstäder? Varför inte bygga vidare på själva storstäderna direkt? Har vi inte haft nog av Angered och Hallonbergen än? Låt stadskärnorna växa ut istället!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in