• 1
  • 2
2016-11-18, 12:57
Medlem
En pappa lämnade på torsdagskvällen in sin 19-åriga son och hans elpistol hos polisen. 19-åringen greps misstänkt för rån och rånförsök vid Värnhem och Södervärn. ”Jag skrek när jag såg hur stor hans kniv var”, säger offret för rånförsöket.
Citat:
Drogpåverkad och beväpnad med kniv och elpistol drev en 19-åring på torsdagskvällen genom centrala Malmö.
Vid 19.20 angrep han en jämngammal kvinna vid busshållsplatsen på Värnhemstorget.
Hon tog upp sin telefon när hon kände en kniv mot ryggen.
– Jag kände mig helt paralyserad. Först log han mot mig. Sedan sa han: ”rör du dig så dödar jag dig”, säger kvinnan. ”Jag skrek när jag såg hur stor hans kniv var”, säger offret för rånförsöket.

Sedan har 19-åringen rört sig vidare mot Södervärn. Klockan 20.45 på torsdagskvällen går larmet om att han, den här gången beväpnad med elpistol, har rånat en yngre kvinna på hennes telefon.

Citat:
Senare på kvällen kommer 19-åringen in till polis, i sällskap av sin pappa.
– Han var sjövild och verkade inte ha grepp om vad han gjorde, säger polisens presstalesperson Lars Förstell.
19-åringen hade med sig elpistolen när han kom till polisen, där han greps misstänkt för rån, försök till rån och misshandel. 19-åringen anhölls inte och kan på fredagen åter röra sig fritt.

Är det konstigt att förtroendet för rättsväsendet är obefintligt? Vapeninnehaven verkar vara ok i Malmö eftersom han inte bokfördes för dessa...

Någon som vet vem den sjövilde rånaren är?

http://www.sydsvenskan.se/2016-11-18...nturne-i-malmo
Senast redigerad av Sorbon 2016-11-18 kl. 13:02.
Citera
2016-11-18, 13:11
Medlem
Skånska dagbladet listar ett tredje överfall av mannen som sydsvenskan missade.

Först attackerade han en 20-årig kvinna på en busshållplats vid Kungsgatan klockan 19.30

20 minuter senare angrep mannen en 22-årig kvinna utanför en hamburgerrestaurang på Östra Förstadsgatan. Han slog och knuffade henne.

Strax innan klockan 21 agerade mannen igen och angrep en 17-årig tjej vid Södervärn.

http://www.skd.se/2016/11/18/408017/
Citera
2016-11-18, 13:30
Moderator
Chantres avatar
Finns väl ändå inga resurser hos malmöpolisen att utreda sådana här småbrott?

Enligt 24 Malmö hade han tydligen redan gripits av polisen tidigare på kvällen.

http://24malmo.se/2016/11/18/ranare-...ck-mot-kvinna/
Senast redigerad av Chantre 2016-11-18 kl. 13:34.
Citera
2016-11-18, 14:04
Medlem
Det har gått så långt nu att man bara skrattar åt eländet.

Beväpnad. Hotat och rånat folk. Drogpåverkad.
Och denne kille skickas alltså direkt hem.
Citera
2016-11-18, 14:15
Medlem
En eloge till pappan som försökte få stopp på sonens beteende genom att överlämna honom till polisen!
Tyvärr så var väl åklagarens åsikt av att han självmant anmälde sig och att fortsatt brott då inte förelåg.
Citera
2016-11-18, 16:09
Medlem
Guru-Gurus avatar
Beväpnad, våldsam och drogpåverkad - klart som fan att polisen inte vill ha honom hos sig. Tänk om han skulle klappa till eller skrämma och därmed traumatisera någon stackars polis nu när det är fredag och fredagsmyset väntar hemma.
Citera
2016-11-18, 16:21
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorbon

Är det konstigt att förtroendet för rättsväsendet är obefintligt? Vapeninnehaven verkar vara ok i Malmö eftersom han inte bokfördes för dessa...

Trist om du inte begriper det men att man släpps innebär inte att man är oskyldig, bara att det inte finns tillräckligt starka skäl för frihetsberövande. Det absolut mest sannolika i detta fall är alltså att han är fortsatt misstänkt för rån, rånförsök, brott mot knivlagen och vapenbrottet.

Ett rån är i sig inte häktningsgrundande ens för en person som fyllt 21 år eftersom straffvärdet normalt är kring fängelse 1 år. Det man kan fundera på i aktuellt fall är om dock om det inte funnits recidivfara med tanke på att personen missbrukar, har tillgång till vapen och dessutom verkar ha gjort sig skyldig till flera allvarliga brott i närtid. Men där har tydligen åklagaren redan gjort sin bedömning.

Stabilt gjort av pappan för övrigt.
Citera
2016-11-18, 19:29
Medlem
Universells avatar

Citat:
Trots att det var fullt på busshållsplatsen kände inte kvinnan att någon annan grep in för att försöka hjälpa henne.

http://malmo.lokaltidningen.se/pappa...kler/161119675

Citat:
Hur bör man agera?

– Det är svårt att ge råd om. Finns det flera personer i närheten är det bra att påkalla deras uppmärksamhet. På så vis kan man bli starka tillsammans

Just det, "starka tillsammans". Men i Malmö bryr sig folk inte om varandra när det väl gäller?

Citat:
polisen uppmanar nu folk att vara vaksamma.

Äntligen! ...
Senast redigerad av Universell 2016-11-18 kl. 19:31.
Citera
2016-11-18, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Universell

http://malmo.lokaltidningen.se/pappa...kler/161119675

Just det, "starka tillsammans". Men i Malmö bryr sig folk inte om varandra när det väl gäller?

Äntligen! ...

Nja, skulle jag vilja säga folk bryr sig nog när det väl kommer omkring och där finns en möjlighet att gå samman, men man drar sig såklart in i det längsta när en totalt sinnessjuk på droger står och viftar kniv. Dessutom i ding ding Sverige så har brottslingarna fler rättigheter en gemene ordningsamme medborgare däri ligger problemet. Hade det inte varit på det sättet så hade folk klippt dessa avskum tidigare, skulle jag tro.
Citera
2016-11-18, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Trist om du inte begriper det men att man släpps innebär inte att man är oskyldig, bara att det inte finns tillräckligt starka skäl för frihetsberövande. Det absolut mest sannolika i detta fall är alltså att han är fortsatt misstänkt för rån, rånförsök, brott mot knivlagen och vapenbrottet.

Ett rån är i sig inte häktningsgrundande ens för en person som fyllt 21 år eftersom straffvärdet normalt är kring fängelse 1 år. Det man kan fundera på i aktuellt fall är om dock om det inte funnits recidivfara med tanke på att personen missbrukar, har tillgång till vapen och dessutom verkar ha gjort sig skyldig till flera allvarliga brott i närtid. Men där har tydligen åklagaren redan gjort sin bedömning.

Stabilt gjort av pappan för övrigt.

Har jag sagt att han är oskyldig??? Läsförståelsen är inte på topp idag tydligen.

Jag tycker det är fel att denne mannen släpps iväg 2 ggr samma kväll trots att han angripit minst 3 kvinnor med olika vapen och är alldeles "sjövild". Risk för fortsatt brottslighet ter sig ganska hög. Trist om du inte begriper det...

Att han är misstänkt för rån, försök till rån och misshandel står tydligt i länken i första posten. Dock inte vapenbrott.
Senast redigerad av Sorbon 2016-11-18 kl. 19:48.
Citera
2016-11-18, 19:59
Medlem
Universells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorrymf
Nja, skulle jag vilja säga folk bryr sig nog när det väl kommer omkring och där finns en möjlighet att gå samman, men man drar sig såklart in i det längsta när en totalt sinnessjuk på droger står och viftar kniv. Dessutom i ding ding Sverige så har brottslingarna fler rättigheter en gemene ordningsamme medborgare däri ligger problemet. Hade det inte varit på det sättet så hade folk klippt dessa avskum tidigare, skulle jag tro.

Jo det e sant, klart att de här asen som e narkotikapåverkade är potentiellt mkt farliga jepp
Citera
2016-11-18, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
Beväpnad, våldsam och drogpåverkad - klart som fan att polisen inte vill ha honom hos sig. Tänk om han skulle klappa till eller skrämma och därmed traumatisera någon stackars polis nu när det är fredag och fredagsmyset väntar hemma.

Det är inte polisen som beslutar om huruvida någon ska fri eller inte, det gör jourhavande åklagare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in