2016-11-17, 15:06
Medlem
WhaleMales avatar
Tja!

Jobbat en del som roddare. Man kan tydligen få traktamente för massa nätter som man sovit på annan ort. Tydligen skall det kunna begäras upp till 5 år efter arbetet. Jag har aldrig gjort detta. Inte en susning om hur man gör. Jag har datumen. Hur går man vidare? Skatteverket?
Citera
2016-11-17, 15:52
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Tja!

Jobbat en del som roddare. Man kan tydligen få traktamente för massa nätter som man sovit på annan ort. Tydligen skall det kunna begäras upp till 5 år efter arbetet. Jag har aldrig gjort detta. Inte en susning om hur man gör. Jag har datumen. Hur går man vidare? Skatteverket?
Du skriver en reseräkning till din arbetsgivare (om du är kvar).
Citera
2016-11-18, 09:10
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Du skriver en reseräkning till din arbetsgivare (om du är kvar).

Hmm, jag tror inte det är så jag skall göra. Nej, jag är inte kvar. De sa att man skulle få 220 om dagen för att man inte sov på hemorten. Det var inte fråga om något resande utan var borta i 5 veckor och sov på plats.
Citera
2016-11-18, 09:34
Medlem
Citat:
Hmm, jag tror inte det är så jag skall göra. Nej, jag är inte kvar. De sa att man skulle få 220 om dagen för att man inte sov på hemorten. Det var inte fråga om något resande utan var borta i 5 veckor och sov på plats.
Jo det är exakt så man gör. Det är din arbetsgivare som ska ersätta att du har extra kostnader för att du jobbar på annan ort.
Citera
2016-11-18, 09:36
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det vanligaste är nog att arbetsgivaren betalar ut traktamente till den anställde. Jag undrar varför detta inte gjorts?

Fick ni måltider av arbetsgivaren när ni låg borta? Det brukar väl roddare få om jag inte minns fel.
Citera
2016-11-18, 09:57
Medlem
Svenskodlats avatar
Du kan göra avdrag för detta på din deklaration, sök på traktamente på Skatteverkets hemsida.
Citera
2016-11-18, 16:33
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Jo det är exakt så man gör. Det är din arbetsgivare som ska ersätta att du har extra kostnader för att du jobbar på annan ort.

Min arbg. sa att jag skulle söka traktamente, men inte att jag skulle kontakta honom om det.
Det var ett tillfälligt uppdrag på 5 veckor. Det är enda gången han varit min arbetsgivare...
Citera
2016-11-18, 16:35
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det vanligaste är nog att arbetsgivaren betalar ut traktamente till den anställde. Jag undrar varför detta inte gjorts?

Fick ni måltider av arbetsgivaren när ni låg borta? Det brukar väl roddare få om jag inte minns fel.

Man fick någon måltid, ibland en gång om dagen, men är det skäl för att inte få traktamente?
Man skall väl ha rätt till en viss summa bara för att man inte är på hemort.
Citera
2016-11-18, 16:40
Bannlyst
Citat:
Man fick någon måltid, ibland en gång om dagen, men är det skäl för att inte få traktamente?
Man skall väl ha rätt till en viss summa bara för att man inte är på hemort.

Jovisst, men fria måltider ger avdrag på traktamente. Du får kontakta din forna arbetsgivare, exempelvis personal-/HR-avdelningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in