2016-11-15, 23:51
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
Eeexakt!! Mindes inte hela namnet i skrivande stund.
Deras andra varianter är förvisso också trevliga men den är bäst.
Citera
2016-11-16, 00:54
Medlem
NonPlusUltras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desecrated
Jag var sugen på en lite lätt middag idag och bestämde mig för att göra lite ugnspotatis.

Så, klyftpotatis i ugn med paprikapulver och chilipulver för färg och smak. (Och salt efter de var klara)
Sen gjorde jag bara en enkel sallad med tomater. Vinäger, olivolja och lite örter för att få nån smak.
En klick bearnaisesås som dressing.

Men sen då?
Hur får man maten att poppa ut ur tallriken och verkligen ha "impact". Lite riven lök? Nån speciell krydda ovanpå för att ge den där sista kicken?

Vi kan ta en ännu vanligare måltid så att ni verkligen förstår konceptet och vad jag är ute efter. Kött, potatis och sås.
Sen då?
Vad kan man göra för att få en ny smakupplevelse, få mera färg och slippa en endimensionell och tråkig måltid av husmanskost och enklare rätter?

Det är det man brukar kalla umami. Det har försökts hävdas vara en ny grundsmak, men det är det inte. Istället är det en smakkombination som lyfter maten.

Här är lite olika saker du kan slänga ner i maten för att få den att poppa:
Soja
Fish sauce
Shitakesvampar
Chili
Dijonsenap
Ansjovis

Inte heller ska man vara rädd för att använda "fel". Om man inte överdriver går det att ha ansjovis eller soja i nästan allt.
Citera
2016-11-16, 02:18
Medlem
christerys avatar
Lite fusk men MSG tex från Aromat gör maten godare. E621 (tror jag den heter) går väl att köpa ren åxå. Men Aromat funkar för mig.

Som nån nämnde tidigare, fett, en smakbärare av rang.

Peppar från Kambodja och chili i lite olika former från Thailand samt blairs starkare såser gör åxå sitt till.

Men smaka smaka smaka, det är nog det viktigaste.
Citera
2016-11-16, 03:55
Medlem
lockouts avatar
Du kan ju skippa bearneisesås och göra en kantarellsås med lite chili och vitlök i eftersom du redan har chili på potatisen

Och köttet måste ju få ligga till sig MINST ett dygn i en passande marinad så ska du se att det "poppar"

"Poppande mat" tar tid och kräver planering och omsorg
Citera
2016-11-16, 04:58
Medlem
flaskborstes avatar
Köp "ajino moto" = Monosodium Glutamate

Glutamat finns ex i aromat kryddan.. förstärker smaker i lagad mat.

Ta inte för mycket då det är giftigt i större mängder.

Ajino Moto är eg ett japanskt företag som tillverkar/säljer en glutamat blandning.

Glutamat används ex i grillkrydda, pulversoppor, pulversåser, snabbmat för att förstärka smak.

Använder det själv då jag lagar kina mat och såser. Finns i många asiatiska butiker i pulverform
Senast redigerad av flaskborste 2016-11-16 kl. 05:22.
Citera
2016-11-16, 05:20
Moderator
evilhoneys avatar
Lägg till en kontrasterande smak, nåt sött eller syrligt till ger oftast en ny dimension.

Vi är vana att ha tex pressgurka(syrligt) till köttbullar och potatis, rödbetor(syrligt) eller ketchup(sött) till pyttipanna, lingonsylt(sötsurt) till pannbiff osv men det finns ju fler tillbehör än dessa.
En god chutney eller pickles, en syrlig sallad osv.

Det går även att implementera dessa komponenter direkt i matlagningen, en klick gelé eller sylt i såsen osv.
Våga prova dig fram. =)
Citera
2016-11-16, 05:24
Medlem
Kohtalotars avatar
ghost pepper då "poppar" det garanterat
Citera
2016-11-16, 08:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Alla kockar vet hur man får en maträtt att smaka gott. Man slänger i en jävla massa smör. Eller möjligen grädde.
Dagens sanning.

Du kan också pröva att ha lite rå rödlök på sidan av tallriken. Det funkar bra till mycket och är ofta ett gott komplement
Citera
2016-11-16, 12:24
Medlem
pollenpers avatar
Rödbeta eller och sötpotatis är fint tillsammans med potatisen. Lite olika tider innan de blir klara tyvärr.
Klassiskt engelskt är ju fish and chips, där man vräker vinäger över alltsammans.

En mildare variant till vinäger är sommargurka.
Tunt skivad gurka
En skvätt ättika
Socker
Vatten
Salt
Ev peppar
Massor av hackad persilja.

Det passar för. Övrigt till nästan allting.
Citera
2016-11-16, 12:46
Medlem
Mitt förslag är pepparrot, går att använda och anpassa till de flesta rätter. Enda nackdelen skulle vara att den nödvändigtvis inte är utländsk och därmed inte går hem i de glassiga magasinen.
Citera
2016-11-16, 14:37
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Sweet Baby Ray´s Honey Chipotle ska det vara.

Amerikansk rökt hickoryträsylt. Har fattat att många gillar den här typ av BBQ-sås, älskade den själv för några år sedan, men nu mår jag nästan illa bara av tanken på den där sötsliskiga geggan som dödar allt den kommer i kontakt med. Möjligtvis har jag den på en färdigburgare, Gud själv förbjude att jag äter en sådan igen, men aldrig något av kvalitet. Visserligen är den god ovanpå kycklingvingar om den får "gratineras" i ugnen så att sockret karamelliseras men annars...

Gör din egen bbqsås från grunden istället! Enkelt, tar en halvtimme (fuck långkokshipsters) och blir helt överlägsen tjärsylten.

Till TS,
1. Sluta ät skräp
2. Våga vara lite pretto
3. Använd hjärnan
4. Laga allt från grunden upp, utgå från RÅvara så långt det går
5. Sno knep från andra som är bra
6. Fortfarande sämst, laga uteslutande thai, matlagning på easymode. Köpte en gång en burk med phad thaisåsbas för 20kr som jag använde till norra sthlms godaste thai i ett halvår. Easymode som fan, stek lite lök, vitlök och det köttet du vill använda i olja tills brynt, slå på en såsbasen, lite vatten, soya osvosvosvosv broccoli mot slutet så att den fortfarande har spänst, koriander som fan osvosv garnera med cashewnötter och koriander, kanske limeskiva etc -> asgod mat enligt alla, when you're a star they let you do anything
Citera
2016-11-16, 18:22
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Amerikansk rökt hickoryträsylt. Har fattat att många gillar den här typ av BBQ-sås, älskade den själv för några år sedan, men nu mår jag nästan illa bara av tanken på den där sötsliskiga geggan som dödar allt den kommer i kontakt med. Möjligtvis har jag den på en färdigburgare, Gud själv förbjude att jag äter en sådan igen, men aldrig något av kvalitet. Visserligen är den god ovanpå kycklingvingar om den får "gratineras" i ugnen så att sockret karamelliseras men annars...

Gör din egen bbqsås från grunden istället! Enkelt, tar en halvtimme (fuck långkokshipsters) och blir helt överlägsen tjärsylten.
Jag vill påstå att det beror lite på vad man använder den till. På enkel snabbmat som korv, hamburgare och liknande tycker jag att det är ett utmärkt komplement men det är klart oklart om jag skulle använda den när jag grillar en trevlig köttbit. Men jag är å andra sidan inte särskilt pretentiös i min matlagning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in