• 1
  • 2
2005-12-14, 15:25
Medlem
evolutes avatar
För mig framstår det inte som särskilt tillfredsställande att jobba inom reklam. Man spenderar majoriteten av sin tid på att producera halvlögner som ska sälja en produkt som man antagligen inte tror på och som ingen behöver.

Exempel: Hur ser de som skapade Merci-reklamen på sitt arbete. Är de stolta? Eller 'skinka och bladspenat'-folket, inser de att alla hatar deras reklamfilm?

Är det så att man till slut inte tänker i termer av bra och dålig utan endast effektiv och ineffektiv?

Måste man vara väldigt cynisk för at klara sig? Siden-Carlsson är egentligen den sista människa jag skulle förvänta mig att jobba inom reklam eftersom han verkar vara ganska trevlig.

Ok, det var mina fördomar. Vad säger ni?
Citera
2005-12-14, 15:31
Medlem
catlands avatar
De flesta vill väl från början ge utlopp för någon slags kreativitet, men slutar i ett kokainmissbruk då de ska komma på 114 olika coola slogans per dag och alltid vara lika hippa...
Citera
2005-12-14, 15:43
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Det gläder mig att du har så höga tankar om mig, Evolute.

Jag personligen tycker att reklamyrket är bland det roligaste man kan hålla på med. Det är varierande, utmanande och fruktansvärt allmänbildande. Just nu arbetar jag till exempel med ett projekt om yttrandefrihet, ett där jag kränger köttdelikatesser och ett tredje projekt för en livsmedelskedja. Alla tre kräver att jag läser på i ämnet och vet vad jag snackar om, och oftast är det saker som jag aldrig hade ens tittat på innan.

Visst är det ett horjobb. Inte bara för att de flesta människor hatar reklam, kunderna är ofta fega mellanchefer som sällan gör det man vill och det känns ofta som att man kastar pärlor för svin när man presenterar sina idéer för dem. Därför blir reklamen ofta en kompromiss också. Som reklamare kan man ju bara rekommendera en lösning, det är alltid kunden (alltså min kund) som är den ansvariga utgivaren.

När det kommer till merci, Riesen och Ajax så görs sådan reklam aldrgi i Sverige. I det här landet har vi en ganska hög kreativ standard och svenskarna som folk ser hellre ICA-reklamen och Iprenmannen än Toffiefe. Att dessa, ofta tyskproducerade, filmer ändå sänds här beror på att generalagenten helt enkelt inte har råd att göra svenskanpassad reklam. Pengarna i sjön att sända skiten, om du frågar mig.

Belöningen är ju när man lyckas göra en kampanj som både gör kunden nöjd och som folk faktiskt uppskattar. Det är svårt och händer inte så ofta, men det händer.

Att jobba med reklam är skitkul på ett bra ställe med hög integritet och kreativitet och skittråkigt om man jobbar på ett dåligt. Precis som i så många andra jobb.
Citera
2005-12-14, 15:53
Medlem
evolutes avatar
Ok. Jag accepterar att det är ett roligt och intressant jobb men...

... har du någonsin skrivit copy som du anser är lögn? Det behöver inte vara en allvarlig lögn utan bara ex. 'denna tvättsvampen har bäst uppsugningsförmåga.'

... har du någonsin jobbat för ett företag vars produkter du anser vara skit?

... har du någonsin känt att din skrivartalang går till spillo och att du borde skriva manus, böcker, artiklar istället?

... du verkar ju ha en svag dragning åt vänster (eller så verkar det bara så på flashback). Känns det fel att uppmuntra folk att köpa saker de inte behöver eller som rent ut sagt är skadliga?

Edit: Ibland (läs ofta) läser jag facktidningar inom tillämpad fysik. Där känns reklamen mycket ärligare. Ofta är den av typen: 'Vi introducerar vår nya modell X 2000 som har följande prestanda: A, B, C. Vill ni prata med en säljare ring detta nummer eller titta på vår hemsida.' Tråkigt att producera men uppfriskande att läsa.
Citera
2005-12-14, 16:14
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Ok. Jag accepterar att det är ett roligt och intressant jobb men...

... har du någonsin skrivit copy som du anser är lögn? Det behöver inte vara en allvarlig lögn utan bara ex. 'denna tvättsvampen har bäst uppsugningsförmåga.'

... har du någonsin jobbat för ett företag vars produkter du anser vara skit?

... har du någonsin känt att din skrivartalang går till spillo och att du borde skriva manus, böcker, artiklar istället?

... du verkar ju ha en svag dragning åt vänster (eller så verkar det bara så på flashback). Känns det fel att uppmuntra folk att köpa saker de inte behöver eller som rent ut sagt är skadliga?

Edit: Ibland (läs ofta) läser jag facktidningar inom tillämpad fysik. Där känns reklamen mycket ärligare. Ofta är den av typen: 'Vi introducerar vår nya modell X 2000 som har följande prestanda: A, B, C. Vill ni prata med en säljare ring detta nummer eller titta på vår hemsida.' Tråkigt att producera men uppfriskande att läsa.

Nej jag har aldrig skrivit copy som jag anser vara en lögn. Jag vågar påstå att du hittar fler lögner i första bästa tidning än i annonserna i den tidningen. Reklambranschen har ögonen på sig från både konsumenter och annat håll, lagstifningen för vad man får och inte får göra i reklam är mycket omfattande och hård. Däremot har jag haft kunder som velat överdriva sin produkts förträfflighet, och då har det varit min plikt att vägra.

Ja, jag har jobbat för företag som jag anser vara skit. Nu senast ett slags sockerstint mellanmål som kändes omodernt och fel. Det var inte kul. Tack och lov kommer den skitprodukten självdö eftersom folk har mer vett än att köpa sådan skit.

Jag kände förr att jag egentligen borde skriva något vettigt, att jag slösade min skrivartalang, sedan insåg jag att jag inte har någon skrivartalang. Jag saknar både inspiration och självdisciplin att skriva på egen hand. Min talang är nog reklamen, på gott och ont.

Jag har en dragning åt vänster och har visst haft funderingar att jobba i kapitalismens frontlinje. Men jag har på olika sätt lyckats försvara mitt yrke inför mig själv. Idag har jag accepterat att detta är mitt jobb och jag gör det bästa av det.
Citera
2005-12-14, 16:16
Medlem
evolutes avatar
Ok, bra svar.

Du har åtminstone dödat några av mina fördomar om reklamare.
Citera
2005-12-14, 19:19
Medlem
Lord Loves avatar
Tyvärr är det svårt att hitta något bra att använda kunskaper i kommunikation till. Som man kan leva på.
Citera
2005-12-14, 19:35
Medlem
tweek_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Text

Härligt att höra!

Har även jag planer på att i framtiden pyssla med reklam i någon form, känns som ett yrke där jag kan få utlopp för min kreativitet. Läser juridik nu men tänker hoppa av. Vore kul att höra vad du har för utbildning, hur du "slog dig in", vad du arbetar med mer specifikt etc..
Vad jag förstått är konkurrensen om jobben stenhård och att det är frilans som dominerar, åtminstone i början av karriären. Ta ett yrke som copywriter, måste man läsa någon av de speciella cw-utbildningarna eller räcker det att ha gått någon media/kommunikationsvetenskaplig högskoleutbildning för att sedan ta sig in från ett annat håll?
Citera
2005-12-14, 20:17
Medlem
Mesharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Att dessa, ofta tyskproducerade, filmer ändå sänds här beror på att generalagenten helt enkelt inte har råd att göra svenskanpassad reklam. Pengarna i sjön att sända skiten, om du frågar mig.

Njäääee, om multidraken velat så hade de garanterat gått in med ett fett marknadsstöd till generalagenten. Men de tror inte på att svenskanpassa filmerna därför att deras främsta syfte är inte att väcka sympati för varumärket, utan att med all kraft DUNKA in det i skallen på folk.

Slaget om kunden står som du säkert vet, i butiken. Du har som kund möjlighet att generellt sett hålla 5 varumärken i skallen, utifrån vilka du sedan gör ditt val.

Dunka-dunka-dunka-dunka, förstår du Så att säga att det är att slänga pengarna i sjön är helt fel, för faktum är att det funkar och det visar varenda mätning också. Däremot kan jag förstå att man som kreatör känner sig lite ur balans när man slagit knut på sig själv för att kläcka en begåvad idé, och man blir omsprungen av någon dubbad tyskfilm
Citera
2005-12-14, 20:31
Medlem
Mesharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mesharry

Slaget om kunden står som du säkert vet, i butiken. Du har som kund möjlighet att generellt sett hålla 5 varumärken i skallen, utifrån vilka du sedan gör ditt val.
Om nu någon inte förstod vad som menades med ovanstående.

Palle står framför kemtekniska avdelningen, ditskickad av sin Stina för att köpa tvättmedel. Tvättmedel...

Ööööh, vilken massa tvättmedel det fanns här då, tänker Palle. Ja uj, det här blir svårt.....Ajax...hmmm, AJAX!!! JA, Ajax känner jag igen, det är bra, det tar vi.

Sedan får man göra skillnad på varumärken som arbetar globalt, de är numero uno för dem att i första hand trycka in varumärket. Dunka in skiten i skallen på dig. Ponera att du står i den lilla livsmedelsaffären i Spanien, du ska köpa tandkräm. Bland en rad inhemska märken ser du en tub Colgate. Hur väljer du?
Citera
2005-12-14, 20:45
Medlem
Mesharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tweek_
Ta ett yrke som copywriter, måste man läsa någon av de speciella cw-utbildningarna eller räcker det att ha gått någon media/kommunikationsvetenskaplig högskoleutbildning för att sedan ta sig in från ett annat håll?
Utan någon av de CW-utbildningarna som finns är du ganska chanslös, oavsett vad du arbetat med tidigare. Undantaget är om du är bra på ekonomi, kanske f.d revisor, och kan skriva ekonomisk information. Det finns byråer som har just detta som sin specialitet faktiskt.

Till varje copyjobb som utlyses så är det sällan under 200 sökande och därför kan man vara kräsen och sortera bort de utan erfarenhet. Har du dessutom ingen CW-utbildning har du ungefär samma chans som en snöboll i helvetet.

Bästa sättet att få in en fot är just som frilans, räkna dock med att du får arbeta en hel del gratis för att bygga upp din mapp. Med gratis menar jag att du fiskar i bekantskapskretsen, hjälper deras företag att skriva, exempelvis hemsidor, broschar och lite annonser.

Till topic. Varför man vill jobba i reklambranschen? Tja, troligen för att man gått på mytbilden av att det är ett flashigt jobb. Dessvärre är det till 95% transpiration, resten, de återstående 5 % kan anses som "flashiga", dvs då man går i mål med ett upplägg, en idé och ser att det bär hela vägen. Men som sagt, mycket slit och skitgöra på vägen dit.

Edit: kom på ett undantag till, om du är jävligt, vi snackar överjävligt bra på engelska så har du hyggliga möjligheter. Men då måste du som sagt vara överjävligt bra, många nyanser vid översättningar går förlorade om man inte till fullo behärskar språket.
Citera
2005-12-14, 22:07
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tweek_
Härligt att höra!

Har även jag planer på att i framtiden pyssla med reklam i någon form, känns som ett yrke där jag kan få utlopp för min kreativitet. Läser juridik nu men tänker hoppa av. Vore kul att höra vad du har för utbildning, hur du "slog dig in", vad du arbetar med mer specifikt etc..
Vad jag förstått är konkurrensen om jobben stenhård och att det är frilans som dominerar, åtminstone i början av karriären. Ta ett yrke som copywriter, måste man läsa någon av de speciella cw-utbildningarna eller räcker det att ha gått någon media/kommunikationsvetenskaplig högskoleutbildning för att sedan ta sig in från ett annat håll?

Själv är jag målare från början!

Omskolade mig dock för elva år sedan. Sökte RMI-Berghs (nuvarande Bergs School of communication) och kom in på deras copy-utbildning som var ett år på den tiden. Sedan dess har jag jobbat som copy, och jag har haft turen att få vara på riktigt bra ställen.

Som copy är det bara Berghs SOC eller Forsbergs skola du har att välja på om du vill ha en traditionell utbildning i Sverige. Vill du hellre arbeta som art director så finns dessutom Konstfack och Beckmans.

Personligen tycker jag att de svenska skolorna känns rätt trista nuförtiden och hade jag själv funderat på att plugga idag så hade jag nog gjort det utomlands. En skola jag kommer på på rak arm som har ganska gott rykte är Miami Ad School i Tyskland.

En media/kommunikationsutbildning skulle du kunna tillgodogöra dig lättare om du vill arbeta som projektledare, planner eller produktionsledare. På den kreativa sidan är det bara slutresultatet, alltså den färdiga annonsen, som räknas och därför har alla skolor många moment med arbetsprover i ansökningsprocessen.

Hade jag inte varit copy så tycker jag att planning är ett mycket spännande område. Kanske är det min nästa karriär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in