2016-11-15, 08:57
Medlem
Kör benspark när man sitter upp, dvs framsida lår. och även benspark när man ligger på mage och sparkar uppåt rumpan. Båda i maskin alltså.

Vad är ert ratio på dessa två övningar? dvs är ni också mycket starkare i framsida lår? När jag började med detta var min baksida på kanske 60% av min framsida och jag misstänker att detta är onormalt oproportionellt eftersom jag aldrig tränat baksida lår riktigt förut. Sedan har jag dock kört baksidan lite hårdare så nu är jag uppe i 80% av framsidan. Vad är egentligen normalt och proportionellt?
Citera
2016-11-15, 09:47
Medlem
Deamon113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lbxxman
Kör benspark när man sitter upp, dvs framsida lår. och även benspark när man ligger på mage och sparkar uppåt rumpan. Båda i maskin alltså.

Vad är ert ratio på dessa två övningar? dvs är ni också mycket starkare i framsida lår? När jag började med detta var min baksida på kanske 60% av min framsida och jag misstänker att detta är onormalt oproportionellt eftersom jag aldrig tränat baksida lår riktigt förut. Sedan har jag dock kört baksidan lite hårdare så nu är jag uppe i 80% av framsidan. Vad är egentligen normalt och proportionellt?

Man är starkare i lårets framsida då det dels är större muskler där, samt att de används betydligt mer i olika former av böj. Lårets framsida används i det vardagliga livet mycket mer vid ex gång i trappor än vad baksidan gör. Baksidan huvudsakliga uppgift är att bromsa benet excentriskt när vi går, därför har vi inte samma kraft där normalt. Sen kan man såklart öka styrkan om man känner för det. Det är inte alls konstigt att man är starkare i framsida. Någon normal ratio känner jag inte till. Tänk inte för mycket på det. Om jag var du skulle jag fokusera mindre på isoleringsövningar (benspark, bencurl) och lägga fokuset på benböj och ev benpress
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in