• 1
  • 2
2016-11-14, 18:56
Medlem
Vet ej om tråden ligger rätt, men jag provar här så får mod flytta tråden till rätt ställe.

Jag läser i dagsläget på universitetet och kämpar med lamslående nervositet under framföranden. Känner verkligen att inget hjälper... Öva öva öva, har jag hört hela livet, men sanningen är att jag hållit i några tiotals/hundratals framföranden nu under mitt 20-åriga liv. Resultatet är densamma, antingen får jag fram några ord, eller så bryter jag ihop helt och hållet och måste kliva av.

Finns det medicinsk eller annan professionell hjälp man kan få för just dessa tillfällen?

Vore surt att behöva hoppa av och gå till arbetsförmedlingen enbart för jag inte är någon talare, när jag presterar så väl på alla andra områden.

I skrivande stund så svartnar det nästan för ögonen på mig bara genom att tänka på skiten.
Citera
2016-11-14, 19:09
Medlem
Spliffmeisters avatar
Inderal...
Citera
2016-11-14, 19:27
Medlem
Betablockerare?
Citera
2016-11-14, 19:29
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spliffmeister
Inderal...
Japp, Inderal. Det är det många som använder. Skådisar, föreläsare mm.

Inderal förhindrar att hjärtat rusar och på så sätt skickar kroppen inga stressignaler till hjärnan. Prata med skolsköterskan om problemen är stora för dig.

Annars så är träning det bästa alternativet. För varje gång du inte ballar ur, så stärks du helt enkelt.
Citera
2016-11-14, 19:49
Medlem
japanskbruds avatar
betablockerare va kört att få utskrivet som student på 90-talet .. dom sa bara jag du för ung . det går att träna bort.. bullshit såklart..... Jag va faktiskt ganska smart och hade lätt för att lära mig saker,,,,till ingen nytta,,, men muntliga framträdanden sabbade allt....... nu jobbar jag på en stökig bullrig verkstad med skitkass lön och studieskulder som kommer va kvar livet ut ... gör samma sak år ut och år in som varje timme och dag. Livet känns tomt och innehållslöst. Blir mer bitter och vresig/tvär med stigade ålder.
Citera
2016-11-14, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Japp, Inderal. Det är det många som använder. Skådisar, föreläsare mm.

Inderal förhindrar att hjärtat rusar och på så sätt skickar kroppen inga stressignaler till hjärnan. Prata med skolsköterskan om problemen är stora för dig.

Annars så är träning det bästa alternativet. För varje gång du inte ballar ur, så stärks du helt enkelt.

Syftar du till studenthälsan? Kan de hjälp en med betablockare?
Citera
2016-11-14, 19:51
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
För varje gång du inte ballar ur, så stärks du helt enkelt.
Eller så blir det ännu värre. I många fall har chockterapi fått motsatt effekt.
Citera
2016-11-14, 19:56
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drainerx
Om du berättar om problemet så kan dom iaf guida dig till någon som kan ge dig hjälpen. Men dom kommer sannolikt att förespråka träning istället för preparat.
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
Eller så blir det ännu värre. I många fall har chockterapi fått motsatt effekt.
Fast att exponera sig under kontrollerade former är inte direkt att jämställa med chockterapi, även om jag förstår vad du menar.

Det allra bästa är att försöka konfrontera sig själv med det man tycker är obehagligt, för att på den vägen bygga upp en inre styrka. Och glöm inte att detta "problem" är ett av de vanligaste vi har bland folk. Det är nog inte många som älskar att stå och mässa framför en skara främlingar, eller ens bekanta.
Citera
2016-11-14, 19:56
Medlem
tarsiers avatar
Citat:
Betablockerare får du utskrivet av läkare väl? Fick jag iaf. Gå dit och säg att du har problem med hög puls i olika sammanhang så får du förhoppningsvis det utskrivet.

Betablockerare, andas med magen, presentera en massa. Du kanske aldrig blir av med det men bättre kan det väl bli.
Citera
2016-11-14, 20:00
Medlem
Mitt mål är inte att bli en föreläsare i världsklass, eller att bli av med nervositet öht (även om det varit trevligt). Syftet är att kunna framföra en redovisning utan att bli tårögd, skaka så man nästan svimmar och att ca 95% av innehållet försvinner. Typ att man ska få fram det man vill ha sagt.
Citera
2016-11-14, 20:25
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
kunna framföra en redovisning utan att bli tårögd, skaka så man nästan svimmar och att ca 95% av innehållet försvinner. Typ att man ska få fram det man vill ha sagt.
haha precis så va det för mig. Blev aldrig bättre. Finns heller inget som är drygare än att lyssna på ngn som låter extremt nervös och läser innantil från ett a4-block.
Citera
2016-11-14, 21:33
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Mitt mål är inte att bli en föreläsare i världsklass, eller att bli av med nervositet öht (även om det varit trevligt). Syftet är att kunna framföra en redovisning utan att bli tårögd, skaka så man nästan svimmar och att ca 95% av innehållet försvinner. Typ att man ska få fram det man vill ha sagt.

Varför känner du som du känner? Problem i barndomen? Nåt föredrag som gick snett? Mobbad som ung? Det brukar finnas en bakomliggande orsak, och inte då "jag tycker det är läskigt att prata framför folk" utan själva grundläggande orsaken. Det kan vara bra att börja där, försöka lösa den grejen först och sen sikta på att bli bättre på att föreläsa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in