• 1
  • 2
2016-11-14, 00:25
Medlem
Segments avatar
Jag har kollat på lite olika kreditkort som jag tänkte införskaffa (främst Preem och Ikano bank) och undrar om det är möjligt att använda dessa kort utan att använda någon kredit. Det vill säga, jag sätter hellre in pengar på ett konto knutet till kortet och låter alla mina betalningar dras på en gång (snarare än att vänta på en faktura i slutet av månaden). Är det möjligt att göra såhär?
Citera
2016-11-14, 00:43
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Beror såklart på kortutgivaren, men man brukar kunna få kreditkort med 0kr beviljad kredit.
Då måste du förstås betala in pengar innan du kan handla med det.

Har du bra disciplin i din ekonomi kan du ju ha en liten kredit och stoppa in pengar, sen börja handla. Då har du en liten extrapeng utifall att något oväntat skulle hända.

Har man sämre disciplin så är detta förstås en dålig idé, men kreditkortet i sig ger ju ofta bonus på köp, en del extra försäkringar o.s.v., så det kan vara värt att ha ett kreditkort utan beviljad kredit.
Citera
2016-11-14, 05:23
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Jag har kollat på lite olika kreditkort som jag tänkte införskaffa (främst Preem och Ikano bank) och undrar om det är möjligt att använda dessa kort utan att använda någon kredit. Det vill säga, jag sätter hellre in pengar på ett konto knutet till kortet och låter alla mina betalningar dras på en gång (snarare än att vänta på en faktura i slutet av månaden). Är det möjligt att göra såhär?

hos Preem fungerar det så. du får även över 1% i ränta på det insatta belopp upp till 15 000kr dock allt över det får du 0 % på så ha inte för mycket där bara!
Citera
2016-11-14, 07:49
Medlem
wkus avatar
Jag har själv de två korten (Preem Mastercard och Ikano Visa). Har stundom använt korten på det sättet du efterfrågar och det fungerar bra!
Citera
2016-11-14, 09:22
Medlem
Jag har Preem och Norwegian och på båda korten sätter jag in pengar på kortet i början av varje månad för att slippa handla på kredit. Får ändå bonus. Betalar in pengarna till OCR-numret för respektive kort. Tar 2-3 bankdagar.
Citera
2016-11-14, 10:24
Medlem
Segments avatar
Tack för alla svar!
Citera
2016-11-14, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Segment

bara av nyfikenhet, vad är poängen med det förfarandet?
Citera
2016-11-15, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian

Att tjäna bonuspoäng eller ta del av andra liknande förmåner.

Tillägg:
En del erbjuder dessutom ränta på innestående pengar, så då har man i praktiken ett sparkonto med tillhörande betalkort. En klar fördel mot att ha en massa pengar på lönekontot med noll ränta.
Senast redigerad av torbear101 2016-11-15 kl. 12:46. Anledning: Tillägg
Citera
2016-11-15, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian

Utöver torbears svar kan jag även tillägga att dessa kort i många fall har 0kr årsavgift. Visst att 300kr per år inte är världens grej, men varför betala det när man kan få det gratis?

Jag och min sambo använder ett av dessa kreditkortslösningar för vårt matkonto och det fungerar utmärkt. Däremot har vi varsitt konto med kort och internetbank på annat håll för privata köp (fickpengar).
Citera
2016-11-15, 16:13
Medlem
Kör med ett bankkort då. Då dras ju pengarna direkt. Verkar vara det du är ute efter. ?

1. Bankkort/Betalkort. Dras direkt.
2. Kreditkort. Faktura i slutet av månaden.
Citera
2016-11-15, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torbear101
Att tjäna bonuspoäng eller ta del av andra liknande förmåner.

Tillägg:
En del erbjuder dessutom ränta på innestående pengar, så då har man i praktiken ett sparkonto med tillhörande betalkort.
Sparränta med kreditkort? Och varför tror du de
erbjuder det då? Jo för att folk köper på sig en massvis mer med skit, när de kan
handla på kredit. Så den där räntan är bara en morot för att göda ett
framtida skuldberg.
Citera
2016-11-15, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Sparränta med kreditkort? Och varför tror du de
erbjuder det då? Jo för att folk köper på sig en massvis mer med skit, när de kan
handla på kredit. Så den där räntan är bara en morot för att göda ett
framtida skuldberg.

Att de använder inlåningsränta som lockbete är mycket möjligt, men det är fortfarande en fördel tills dess att man då eventuellt skulle utnyttja krediten.

Är man ekonomiskt svagsint så att ett skuldberg är en risk, borde man kanske ansöka om minsta möjliga kredit om ens alls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in