2016-11-13, 12:46
Medlem
Svenskodlats avatar
Har ett billån, tänker göra extra inbetalning.

Såhär står de på nätet.

Ja, du kan betala in en extra amortering när du vill, vilket innebär att vi i normalfallet minskar din månatliga betalning. Vill du ha en kortare amorteringstid än den ursprungliga skriver du bara det i meddelandefältet så räknar vi om lånetiden med de nya förutsättningarna. Det kostar inget extra. Du ser aktuellt lånebelopp (exkl. ränta) som inloggad på Mina sidog.

Vad hade ni valt? Minska amorteringstiden eller minska månadsbeloppet? Vad är smartast, förutom att vara smart nog att inte ta ett billån?
Citera
2016-11-13, 12:58
Medlem
RostigHinks avatar
Om man betalar en fakturaavgift eller liknande så är kortare amorteringstid att föredra.
Citera
2016-11-13, 13:03
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskodlat
Har ett billån, tänker göra extra inbetalning.

Såhär står de på nätet.

Ja, du kan betala in en extra amortering när du vill, vilket innebär att vi i normalfallet minskar din månatliga betalning. Vill du ha en kortare amorteringstid än den ursprungliga skriver du bara det i meddelandefältet så räknar vi om lånetiden med de nya förutsättningarna. Det kostar inget extra. Du ser aktuellt lånebelopp (exkl. ränta) som inloggad på Mina sidog.

Vad hade ni valt? Minska amorteringstiden eller minska månadsbeloppet? Vad är smartast, förutom att vara smart nog att inte ta ett billån?

Om du är bekväm med den nuvarande månadsavgiften skulle jag rekommendera att minska tiden. Alltid skönt att bli av med ett lån snabbare.

Edit: banken vill ju att du minskar månadsbeloppet eftersom de går in mer ränta på det jämfört med en kortare amorteringstid. Ekonomiskt bäst för dig är kortare amorteringstid.
Senast redigerad av Beaver14 2016-11-13 kl. 13:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in