2016-11-12, 21:41
Medlem
Hallå där,
Jag behöver hjälp och tips för att köpa ett objektiv till min kamera (Nikon d3200) när det kommer till att fotta fotboll.

- Även om jag ställer in kameran på "Sport" så blir det inte tillräckligt bra. Behöver ta ungefär 100 bilder för att kanske 10 blir "bra". Kan bli påfrestande.
Jag har när-surfat lite men vet inte riktigt vilken som är mest "legit".
Dvs, ett objektiv som stabiliserar bilden när dem springer/rör på sig hastigt.

Tack på förhand
Citera
2016-11-12, 22:01
Medlem
Vad använder du för shutter speed?
Citera
2016-11-12, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arb3n0
Hallå där,
Jag behöver hjälp och tips för att köpa ett objektiv till min kamera (Nikon d3200) när det kommer till att fotta fotboll.

- Även om jag ställer in kameran på "Sport" så blir det inte tillräckligt bra. Behöver ta ungefär 100 bilder för att kanske 10 blir "bra". Kan bli påfrestande.
Jag har när-surfat lite men vet inte riktigt vilken som är mest "legit".
Dvs, ett objektiv som stabiliserar bilden när dem springer/rör på sig hastigt.

Tack på förhand

Kolla dpreview.com
Citera
2016-11-12, 23:01
Medlem
sommarlovs avatar
Stabilisering hjälper bara mot DINA skakningar.
Att folk rör på sig får du fixa med en kortare slutartid.
Citera
2016-11-18, 17:28
Moderator
rotadents avatar
Så stor bländare som möjligt (lågt bländartal), vrid upp ISO och försök att komma ned i ordentliga slutartider. Åtminstone 1/500, helst ännu snabbare. Drar du på med ISO får du förstås brus, men det är oftast bättre med brus än för mycket rörelseoskärpa. Fotar du fotboll antar jag att det är dagsljus, det underlättar.

Du skriver inte vad du använder för optik i dag men antar någon form av tele? Ljusstarka tele (2,8 eller 4 i maxbländare) är dyra men hjälper förstås att hålla ned ISO.
Citera
2016-11-27, 09:10
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Svaret för min del enkelt men dyrt.
70-200 f/2.8 VR. Jag kör själv Canons gear o jag vill ha slutartid 1/640 minst för att få fin skärpa. Det kräver stor bländare o hög ISO oftast.
Citera
2016-12-05, 17:01
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninenSnuffe
Svaret för min del enkelt men dyrt.
70-200 f/2.8 VR. Jag kör själv Canons gear o jag vill ha slutartid 1/640 minst för att få fin skärpa. Det kräver stor bländare o hög ISO oftast.

Helt rätt. Ett begagnat 70-200 2.8 vr1 är dessutom överkomligt.

Till TS: lär dig förhållandet mellan ISO, bländare och slutartid, annars får du aldrig ordning på ditt foto, oavsett utrustning. Sluta använda olika "sport modes" och grejor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in