2016-11-12, 12:21
Medlem
1980 var snittpriset på ett paket cigaretter ungefär 10 kronor vilket motsvarar knappt 32 kronor i dagens pengavärde, eller 1,60:-/cigarett eftersom det var 20 stycken i paketen då. Idag är det 19 stycken och ett paket kostar ca. 55:- i snittpris eller 2,89:-/cigarett, alltså en uppgång på 55%.

Om man jämför detta men lössnus, så kostade en dosa samma år, i genomsnitt 8,50:- omräknat till dagens pengavärde. På den tiden var det dessutom 50 gram i dosorna så idag borde priset per gram ligga runt 17 öre eller 7kr 14 öre/dosa (ja, lägre pris eftersom de innehåller mindre).

Istället kostar en dosa ca 60kr och innehåller endast 42 gram vilket motsvarar ett pris på ungeför 1kr 43 öre/gram, alltså en uppgång på närmare 840 jävla %!

Anledningen till att snuset höjts så mycket jämfört med cigaretter är ganska uppenbar: snus får bara tillverkas och säljas i sverige och kan därför inte smugglas (annat än från båtarna men den vinsten är ju marginell) Höjs cigarettpriserna så minskar statens skatteinkomster pga. smuggling, Höjs snuspriserna så ökar skatteinkomsterna eftersom folk vant sig vid att ta den i röven och snällt betala.
(jag vet att man kommer undan billigare om man tillverkar själv men det är meckigt, luktar fan och smakar skit jämfört med riktigt snus.)

Är det inte dags att vi protesterar på allvar snart och kräver en sänkning till max 10 spänn/dosa typ? Fram med högafflarna så går vi man ur huse!
Citera
2016-11-12, 12:24
Medlem
Som sagt det var bättre för... tror inte vi kan göra så mycket mer än att sluta snusa, eller betala vad dem vill att vi ska betala.
Citera
2016-11-12, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 00a
.. text ..

Är det inte dags att vi protesterar på allvar snart och kräver en sänkning till max 10 spänn/dosa typ? Fram med högafflarna så går vi man ur huse!
Du har helt rätt och om du ställer upp som statsminister ska jag rösta på dig. Gå man ur huse, tror jag tyvärr inte kommer resultera i något. Staten och företagen bestämmer och man har 0 att säga till om.

När jag var ung kunde man köpa en stock snus i tax-free för 45 kr. Idag betalar man mer än 50 per dosa. Sverige är helt jävla sinnesrubbat på alla sätt och vis. Ur miljöperspektiv är det också helt jävla sinnesrubbat. Bra för staten om folk dör tidigare och snus kan ju knappast vara någon miljöbelastning. Kommer väl sluta med att folk gör som cannabis-entreprenörerna, och bygger små fabriker i gamla nedlagda gårdar, typ.
Håller med om att hemma-meckad snus är klart sämre.
Citera
2016-11-12, 19:18
Medlem
En dosa lös kostar enligt ditt exempel 60 kr. Själv åker jag en dagstur till Åland ibland och bunkrar. Då får man en dosa för cirka 30 kr om man köper flera stockar och får rabatt. Klart billigare än iland, samt att man heller inte böjer sig fram och drar ner byxorna=handlar i Sverige och betalar vår tobaksskatt.

Självfallet gör man likadant med starksprit där skatten också är bisarr. Själv har jag inte köpt whisky eller gin på Bolaget på flera år.

Då mina samlade taxfreeinköp ombord på båten blir ganska stora, får jag alltid kuponger som gör nästa båtresa gratis. Win-win.

Men jag förstår att alla inte kan göra så här, tyvärr. Handlar ju lite om var man bor i landet förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in