• 1
  • 2
2016-11-11, 22:27
Medlem
japanskbruds avatar
Någon som vet hur man lättast kan bli uppsagd med omedelbar verkan? Utan att hamna på kåken alltså. Om jag säger upp mig själv så måste jag vänta med a-kassa 45 dagar eller ngt. Kommer bli krångel med kronofogdar och annat skit isf.
Kan omöjligt spara några pengar med den lönen jag har nu.. är luspank efter den 10:e i varje månad.

Ekonomin kommer givetvis bli ännu sämre, men jag behöver inte gå upp kl 06. Samt anstränga mig för ingenting och bara få skit för det.
Företagsledningars attityd i allmänhet är att man ska va tacksam för att man har ett jobb och "passar det inte så dra" . Dom är inte tacksamma för man gör deras plånbokar fetare och skapar fler nollor på deras bankkonton. Bara ständigt gnäll och bitterhet om att man är för långsam osv.
Orkar inte med den skiten längre.

Räcker det med att sno en rulle toalettpapper och råka "tappa" den framför nån chef på vägen hem? Missa att semestern va slut med en vecka?
Kom gärna med bättre förslag
Citera
2016-11-11, 22:30
Medlem
franges avatar
Ställ dig och upprepade gånger pissa på dörren till chefens kontor - och se till att bli påkommen var gång. Då lär du knappast få stanna särskilt länge på det företaget....
Citera
2016-11-11, 22:36
Medlem
Börja komma typ 1 timme försent varje dag och ta långa luncher, någon dag i veckan kanske du kan skita i att komma helt utan att höra av dig. Gör du dessa saker under en längre period så blir du nog sparkad efter ett par tillsägningar.

Men är det inte smartare att söka ett jobb och sedan säga upp dig när du hittar ett nytt?
Citera
2016-11-11, 22:47
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
Företagsledningars attityd i allmänhet är att man ska va tacksam för att man har ett jobb och "passar det inte så dra" .
Då så. Där har du ju svaret.

Jag är själv en del av en "företagsledning" och om du arbetat för mig och inte betett dig idiotiskt så skulle jag förstås kunna säga upp dig om du bara sa till mig något i stil med "Shamdon, jag är ledsen men jag passar inte in här. Det här var inte min grej. Det är inte riktat mot er egentligen, det har bara blivit fel. Kan jag få bli uppsagd?"

Vi är inte alla elaka idioter som hatar de som jobbar för oss.
Citera
2016-11-11, 23:27
Medlem
Raxbahns avatar
Citat:
Någon som vet hur man lättast kan bli uppsagd med omedelbar verkan? Utan att hamna på kåken alltså. Om jag säger upp mig själv så måste jag vänta med a-kassa 45 dagar eller ngt. Kommer bli krångel med kronofogdar och annat skit isf.
Kan omöjligt spara några pengar med den lönen jag har nu.. är luspank efter den 10:e i varje månad.

Ekonomin kommer givetvis bli ännu sämre, men jag behöver inte gå upp kl 06. Samt anstränga mig för ingenting och bara få skit för det.
Företagsledningars attityd i allmänhet är att man ska va tacksam för att man har ett jobb och "passar det inte så dra" . Dom är inte tacksamma för man gör deras plånbokar fetare och skapar fler nollor på deras bankkonton. Bara ständigt gnäll och bitterhet om att man är för långsam osv.

Räcker det med att sno en rulle toalettpapper och råka "tappa" den framför nån chef på vägen hem? Missa att semestern va slut med en vecka?

Det fetade. Du måste minska dina utgifter.
Egentligen finns också alternativet att öka dina inkomster men om du inte vill starta eget verkar din attityd inte vara något som ger en högre inkomst.

Som svar på din egentliga fråga; be chefen säga upp dig, som tidigare postare redan skrivit.
Citera
2016-11-11, 23:34
Medlem
8bitrages avatar
Kom ihåg att spärrtiden också hoppar in om du ser till att du blir sparkad genom att t.ex. arbetsvägra, bete dig som en idiot eller som ovan föreslagits pissar på chefens dörr.

Be chefen säga upp dig p.g.a. arbetsbrist. Då blir du av med jobbet lätt...
Citera
2016-11-12, 01:09
Medlem
caught.on.tapes avatar
Jag hade ett pissjobb (verkligen) där jag gick till chefen och sa till honom att han skulle säga upp mig på grund av arbetsbrist för att jag skulle slippa 45 karensdagar;; rakt ut!
Det är det bästa för det gick bra-- hittade ett mycket bättre arbete sen
Citera
2016-11-12, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logisksvensk
Börja komma typ 1 timme försent varje dag och ta långa luncher, någon dag i veckan kanske du kan skita i att komma helt utan att höra av dig. Gör du dessa saker under en längre period så blir du nog sparkad efter ett par tillsägningar.

Men är det inte smartare att söka ett jobb och sedan säga upp dig när du hittar ett nytt?

Det fetade: Jovisst, men TS skrev ju "jag behöver inte gå upp kl 06. Samt anstränga mig".

Bästa rådet till TS är nog att flytta hem till mamma och pappa och be att få stanna tills han/hon har blivit torr bakom öronen.
Citera
2016-11-12, 11:58
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byling
Det fetade: Jovisst, men TS skrev ju "jag behöver inte gå upp kl 06. Samt anstränga mig".

Bästa rådet till TS är nog att flytta hem till mamma och pappa och be att få stanna tills han/hon har blivit torr bakom öronen.
anstränger mig gärna, men inte för att ha samma kläder i 10 år, och leva på eldorados vita bönor. Samt ett liv som saknar innehåll, då man inte orkar göra något på fritiden.
Citera
2016-11-12, 13:25
Medlem
Citat:

Nu vet vi ju inte hur stort företaget är du jobbar pa? Och hurdan är personalomsättningen? Hur ofta har folk blivit uppsagda överhuvudtaget? Eller slutat självmant?

Din malsättning är alltsa att bli uppsagd p.g.a. arbetsbrist - pa det sättet naggas inte din a-kassa i kanten. Att du skulle kunna snacka med chefen och be honom säga upp dig med motiveringen arbetsbrist, tror jag inte pa. Risken är för stor, att du far en otrevlig reaktion i stil med "säg upp dig själv om det inte passar!".

Däremot kan du ju alltid sjukskriva dig för diverse pahittade akommor. Förkylning, kanske ryggbesvär - om du har lite fysiskt krävande arbetsuppgifter. Du kan se till att jobba alltmer ineffektivt - dock far du inte missköta dig sa grovt, att du riskerar bli avskedad, för det skulle skada din a-kassa. Om du kör pa den linjen jag föreslagit, skulle det möjligen finnas chanser att du sägs upp p.g.a. arbetsbrist. Inom ett antal manader.

Men, som sagt, berätta gärna mer om din arbetsplats.
Citera
2016-11-12, 13:28
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
anstränger mig gärna, men inte för att ha samma kläder i 10 år, och leva på eldorados vita bönor. Samt ett liv som saknar innehåll, då man inte orkar göra något på fritiden.

Aaah härligt det är att försörja denna generation snorungar som bara vill ha bidrag

Du kan ju annars säga att du "är utbränd", det verkar vara populärt bland 20-25 åringar. Det betyder nått is til med att man är lat och att det är synd om personen, och då ska man bli berättigad pengar.
Citera
2016-11-12, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Aaah härligt det är att försörja denna generation snorungar som bara vill ha bidrag

Du kan ju annars säga att du "är utbränd", det verkar vara populärt bland 20-25 åringar. Det betyder nått is til med att man är lat och att det är synd om personen, och då ska man bli berättigad pengar.

Ytterligare ett daligt rad! Man blir inte uppsagd p.g.a. utbrändhet. I bästa fall kan han bli sjukskriven, men numera är ju Försäkringskassan sa restriktiv att det nog blir problem att förlänga sjukskrivningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in