• 1
  • 2
2016-11-10, 22:07
Hej!

Okej, började min kurs i filosofi i går (går i gymnasiet om det är relevant) och jag kom på en fråga som kanske är bäst att fråga läraren, men kör på här också.

Han sade att det finns rätt och fel tankesätt inom filosofi, som säkert stämmer. Han sade att ett bra tankesätt är när man kan säga varför det är bra, genom argument m.m. Sedan längre in i föreläsningen så sade han ett exempel och sedan sa: "tänker man såhär så är man helt fel ute". Då kom på en intressant fråga efteråt.

OM man nu tex på ett prov har ett lite speciellt tankesätt kring någonting och argumenterar angående den på ett bra sätt. Men om läraren anser att något annat är "mer rätt", kan han då sänka betyget? Är det individuellt för varje lärare, vad de anser är "bättre" sätt att tänka på inom filosofi?

Tack!
Citera
2016-11-10, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hej!

Okej, började min kurs i filosofi i går (går i gymnasiet om det är relevant) och jag kom på en fråga som kanske är bäst att fråga läraren, men kör på här också.

Han sade att det finns rätt och fel tankesätt inom filosofi, som säkert stämmer. Han sade att ett bra tankesätt är när man kan säga varför det är bra, genom argument m.m. Sedan längre in i föreläsningen så sade han ett exempel och sedan sa: "tänker man såhär så är man helt fel ute". Då kom på en intressant fråga efteråt.

OM man nu tex på ett prov har ett lite speciellt tankesätt kring någonting och argumenterar angående den på ett bra sätt. Men om läraren anser att något annat är "mer rätt", kan han då sänka betyget? Är det individuellt för varje lärare, vad de anser är "bättre" sätt att tänka på inom filosofi?

Tack!

Jag är inte din lärare och ingen auktoritet .. men ... alla frågor inom filosofi måste besvaras inom det område som frågan ställs. Och det här är speciellt viktigt om du läser ämnet som nybörjare.

Alla filosofi intresserade gillar människor som tänker annorlunda, men vi tycker inte om de som bryter mot reglerna. Om du vill bryta mot, eller böja på reglerna, måste du ge en beskrivning av "reglerna" och sen invändningar mot dem och ha en övertygande diskussion om varför reglerna ska brytas innan du bryter mot dem.

Om du gör det på ett formellt korrekt sätt och är övertygande skulle jag ge höga betyg.

Mitt råd är att hålla dig till ämnet, läsa litteraturen och inte göra något kontroversiellt.
Citera
2016-11-10, 22:25
Medlem
Du borde fråga din lärare och prata med honom om det istället. Men jag tror inte att ditt betyg kommer sänkas bara för att han inte tyckte att du tänkte "rätt" (vilket är konstigt sagt utav läraren förresten).
Citera
2016-11-10, 22:43
Citat:
Ursprungligen postat av Loyis
Du borde fråga din lärare och prata med honom om det istället. Men jag tror inte att ditt betyg kommer sänkas bara för att han inte tyckte att du tänkte "rätt" (vilket är konstigt sagt utav läraren förresten).

Får göra det. Ja han är lite speciell så att säga haha. Men han kan sitt ämne jäkligt bra tycker jag.
Citera
2016-11-10, 22:47
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Jag är inte din lärare och ingen auktoritet .. men ... alla frågor inom filosofi måste besvaras inom det område som frågan ställs. Och det här är speciellt viktigt om du läser ämnet som nybörjare.

Alla filosofi intresserade gillar människor som tänker annorlunda, men vi tycker inte om de som bryter mot reglerna. Om du vill bryta mot, eller böja på reglerna, måste du ge en beskrivning av "reglerna" och sen invändningar mot dem och ha en övertygande diskussion om varför reglerna ska brytas innan du bryter mot dem.

Om du gör det på ett formellt korrekt sätt och är övertygande skulle jag ge höga betyg.

Mitt råd är att hålla dig till ämnet, läsa litteraturen och inte göra något kontroversiellt.

Hej,
Tack för bra svar!

Jag tänker lite så också, om man väl håller sig till ämnet och förklarar hur man tänker på ett filosofiskt sätt så kan det rimligtvis inte bli helt fel? Kan jag tycka iaf.

Jag kände när han sa: "tänker ni sähär så är ni fel ute" att jag inte riktigt var rätt haha. För jag tänkte lite i de banorna han senare sade var fel. Om jag nu skriver mina åsikter med bra argument på nästkommande prov, har en dålig känsla för det. Och som du säger som tips, det kan bli lite "kontroversiellt" som jag kanske ska hålla mig undan ifrån.
Citera
2016-11-10, 23:22
Medlem
Missplacedgunks avatar
Använd dig av kurslitteraturen. Vad säger de olika filosofiska teorierna? Vad är etik och moral? Vad är pliktetik? Vad är konsekvensetik? Situationsetik? Omsorgsetik?
Citera
2016-11-10, 23:25
Medlem
Tänk på att rätt och fel tankar ser likadana ut vid sidan av utan innebörd.
Så forma dina tankar så som din lärare vill se dom.
Om du vill ha bra betyg.
Citera
2016-11-11, 00:54
Medlem
Kleops avatar
Så länge allt är logiskt och du gör din uppgift så är det lugnt. Lär dig vad deduktion är och använd det.
Citera
2016-11-11, 00:59
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Hej,
Tack för bra svar!

Jag tänker lite så också, om man väl håller sig till ämnet och förklarar hur man tänker på ett filosofiskt sätt så kan det rimligtvis inte bli helt fel? Kan jag tycka iaf.

Jag kände när han sa: "tänker ni sähär så är ni fel ute" att jag inte riktigt var rätt haha. För jag tänkte lite i de banorna han senare sade var fel. Om jag nu skriver mina åsikter med bra argument på nästkommande prov, har en dålig känsla för det. Och som du säger som tips, det kan bli lite "kontroversiellt" som jag kanske ska hålla mig undan ifrån.
Nej, skit det sentimentala. Om läraren gör som han ska kommer han inte bry sig om "kontroversiella" ämnen utan istället titta på om du har "tagit hänsyn till filosofiska teorier och perspektiv" och "fört utförligt och nyanserade diskussioner" om vad det nu är du pratar om.
Citera
2016-11-11, 01:32
Medlem
Citat:
Hej,
Tack för bra svar!

Japp, håll dig till det som är ämnet. Typiskt -- är det inte typiskt så säg -- så är det mening att du ska lära dig något med den exercis du fått i famnen. Här är en grov beskrivning av det vi förväntar oss hända i en lärande situation:

A) Mekaniskt inlärande; typ lära sig årtal och länder på en karta.
B) Metodiskt lärande; typ att lära sig matematiska formler och hur man växlar mellan dem.
C) Meta lärande; att från tidigare kunskaper om "A" och "B" dra nya slutsatser.

Det spelar ingen roll vilken akademisk nivå du befinner dig på, om du är i lågstadiet, gymnasiet eller universitet förväntar vi att du kan "A" och "B". Men du är inte en fri människa, du kan inte hoppa iväg som ett rådjur på is och göra din egen grej ... du måste göra "C" för att bli godkänd.

Det är därför vi har skolor. Om du är fantastiskt begåvad och kreativ så att sömmarna brister måste du ändå uppfylla A, B och C. Ja.. jag hoppas du fattar ... det här är inte en lek.
Citera
2016-11-14, 01:55
Medlem
siddharaapocalypses avatar
Glöm vad tidigare obskuranta bitches skrev
Det finns 3 frågor som skall ställas;
Vill du ha bra betyg?
Vill du lära dig filosofi?
Vill du Filosofera?

Första innefattar alltid en brun tunga. Andra att gapa stort. Tredje obegränsad handlingstankefrihet
Citera
2016-11-14, 10:43
Citat:
Ursprungligen postat av siddharaapocalypse
Glöm vad tidigare obskuranta bitches skrev
Det finns 3 frågor som skall ställas;
Vill du ha bra betyg?
Vill du lära dig filosofi?
Vill du Filosofera?

Första innefattar alltid en brun tunga. Andra att gapa stort. Tredje obegränsad handlingstankefrihet

Fattar ej, vill sjävklart ha bra betyg men samtidigt lära mig filosofi? Funkar inte det haha.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in