Citat:
Ursprungligen postat av
HenrikN96
Hej,
Tack för bra svar!
Jag tänker lite så också, om man väl håller sig till ämnet och förklarar hur man tänker på ett filosofiskt sätt så kan det rimligtvis inte bli helt fel? Kan jag tycka iaf.
Jag kände när han sa: "tänker ni sähär så är ni fel ute" att jag inte riktigt var rätt haha. För jag tänkte lite i de banorna han senare sade var fel. Om jag nu skriver mina åsikter med bra argument på nästkommande prov, har en dålig känsla för det. Och som du säger som tips, det kan bli lite "kontroversiellt" som jag kanske ska hålla mig undan ifrån.

Japp, håll dig till det som är ämnet. Typiskt -- är det inte typiskt så säg -- så är det mening att du ska lära dig något med den exercis du fått i famnen. Här är en grov beskrivning av det vi förväntar oss hända i en lärande situation:
A) Mekaniskt inlärande; typ lära sig årtal och länder på en karta.
B) Metodiskt lärande; typ att lära sig matematiska formler och hur man växlar mellan dem.
C) Meta lärande; att från tidigare kunskaper om "A" och "B" dra nya slutsatser.
Det spelar ingen roll vilken akademisk nivå du befinner dig på, om du är i lågstadiet, gymnasiet eller universitet förväntar vi att du kan "A" och "B". Men du är inte en fri människa, du kan inte hoppa iväg som ett rådjur på is och göra din egen grej ... du måste göra "C" för att bli godkänd.
Det är därför vi har skolor. Om du är fantastiskt begåvad och kreativ så att sömmarna brister måste du ändå uppfylla A, B och C. Ja.. jag hoppas du fattar ... det här är inte en lek.