• 1
  • 2
2016-11-10, 16:25
Medlem
En kort titel för ett stort ämne som man tveklöst diskuterat hundratals gånger, inte bara på flashback utan också överallt.

Men frågan är väl egentligen enkel, vad innebär det att vara god?

Jag ska ger er bakrund: jag har alltid tyckt att altruism, storsinthet, överseende, givmildhet, vänlighet och alla andra attribut som man kan associera till "godhet" är tecken på svaghet, men ju mer jag filosoferar desto mindre tror jag det.

Jag har tänkt att godhet bara finns på film och historier, att i verkligheten så utnyttjas goda människor på ett mycket missbruksamt vis. Men samtidigt, en person som antingen tänker enbart på sig själv och att gynna sig själv utan en tanke på hur det påverkar andra eller en person som medvetet och avsiktligen vållar andra skada för sin egna njutning/vinning lever inte liv som är så mycket bättre, i min mening...

Jag känner mig kluven, å ena sidan vill jag vara god, osjälvisk, vänlig osv men å andra sidan vill jag inte bli utnyttjad utav människor som använder min samarbetsvilja för att gagna enbart sig själva... Och jag ska villigt erkänna att jag själv kan vara väldigt arrogant, självisk och småsint. Men jag har också självhat, och det jag hatar är att vara sådär arrogant och självisk.

Jag är intresserad av vad ni tycker om "godhet". mer specifikt:
vad är det? enkelt förklarat alltså
går det att vara det eller finns bara goda människor på film?
är det önskvärt att vara god i verkligheten, eller blir man utnyttjad?

om ni har något annat att säga om godhet, så gör det! (Jag är medveten om att jag inte nämnt hur komplext godhet kan te sig i olika situationer)
Citera
2016-11-10, 16:33
Bannlyst
godhet är att ge när själv vill , inte att ge för att få uppfattas som god .... sedan så är godhet en svag punkt helt klart där du som god kan utnyttjas av många med mindre goda agendor .
Citera
2016-11-10, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frifart
godhet är att ge när själv vill , inte att ge för att få uppfattas som god .... sedan så är godhet en svag punkt helt klart där du som god kan utnyttjas av många med mindre goda agendor .

Går det att undvika, eller är risk för utnyttjande en risk man tar om man väljer att i varje given situation försöka hjälpa andra före en själv?

försöker man ständigt hjälpa andra så kan man väl inte undgå att bli en people-pleaser och en sådan vill man väl inte vara?
Citera
2016-11-10, 16:46
Medlem
Vi är alla onda och fallna & förtjänar helvetet. Men Gud kom ner som människa i Jesu kropp och levde det perfekta syndfria livet och blev offer för mänsklighetens synders skull. Om du bekänner dina synder för Jesus blir du frälst och iklädd Kristus som är den ende gode.
Citera
2016-11-10, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av a9
Går det att undvika, eller är risk för utnyttjande en risk man tar om man väljer att i varje given situation försöka hjälpa andra före en själv?

försöker man ständigt hjälpa andra så kan man väl inte undgå att bli en people-pleaser och en sådan vill man väl inte vara?
jag tycker att man ska hjälpa andra när man känner att man kan , vist finns risk att bli utnyttjad alltid , men fördelarna med att vara god mot andra överväger det helt klart ................................... blir du en people-pleaser så har du fått mycket efarenhet av att vara god , tror då att du även får ett eget lugnare liv av alla de erfarenheterna du har fått av att lösa andras problem när du själv råkar ut för nått ................. sedan så har du nog också många vänner i ditt kontaktnät ....................... så jag anser att godhet alltid vinner i längden
Citera
2016-11-10, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Swedensmoker
Vi är alla onda och fallna & förtjänar helvetet. Men Gud kom ner som människa i Jesu kropp och levde det perfekta syndfria livet och blev offer för mänsklighetens synders skull. Om du bekänner dina synder för Jesus blir du frälst och iklädd Kristus som är den ende gode.
godhet har inget med gud eller religioner att göra det handlar om medmänsklighet
Citera
2016-11-10, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frifart
jag tycker att man ska hjälpa andra när man känner att man kan , vist finns risk att bli utnyttjad alltid , men fördelarna med att vara god mot andra överväger det helt klart ................................... blir du en people-pleaser så har du fått mycket efarenhet av att vara god , tror då att du även får ett eget lugnare liv av alla de erfarenheterna du har fått av att lösa andras problem när du själv råkar ut för nått ................. sedan så har du nog också många vänner i ditt kontaktnät ....................... så jag anser att godhet alltid vinner i längden

Det Du säger är intressant, jag har bestämt mig för att försöka göra det goda i alla lägen men jag har alltid varit ganska så dryg och arrogant under så stor del av mitt liv, tryckt ner de som varit svagare osv, någon people pleaser har jag aldrig varit, men jag har levt med föreställningen om att det är det man blir om man agerar osjälviskt, iallafall i den verkliga världen, kanske inte på filmen.

Men livet är ingen film, utan man måste anpassa sig till verkligheten...
Citera
2016-11-10, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av a9
Det Du säger är intressant, jag har bestämt mig för att försöka göra det goda i alla lägen men jag har alltid varit ganska så dryg och arrogant under så stor del av mitt liv, tryckt ner de som varit svagare osv, någon people pleaser har jag aldrig varit, men jag har levt med föreställningen om att det är det man blir om man agerar osjälviskt, iallafall i den verkliga världen, kanske inte på filmen.

Men livet är ingen film, utan man måste anpassa sig till verkligheten...
exakt , verkligheten och nuet vi lever i är det som gäller så testa att vara godhjärtad så ser du snabbt att livet blir lättare . lycka till TS
Citera
2016-11-10, 17:05
Medlem
johanjosefssons avatar
Att orsaka lidande i onödan. Dopamin är gratis.
Citera
2016-11-10, 17:32
Medlem
I stort sett vill människorna vara goda, men inte alltför goda och inte hela tiden.
George Orwell
Citera
2016-11-10, 17:44
Medlem
God är man bara om man är uppriktigt ärlig och har ett stort äkta hjärta för allt och alla.

Människor är av en speciell art, de är både goda och onda på samma gång. Sedan finns det få människor som är som människan borde vara, hur och ofta man träffar på en sådan händer ytterst sällan. Men det finns en framtid för aliens också, let's respect all for who they really are.
Citera
2016-11-10, 21:49
Medlem
En fråga som är mer konkret som jag vill ha svar på är:

Kommer det gagna mitt liv, mitt välbefinnande och min själ mer att
№1 vara arrogant och självisk, fokusera enbart på mig själv och göra det som känns bra utan att bry om det skadar andra?
№2 vara god, med allt som det innebär, men riskera att falle offer för andras nycker och utnyttjande utav min godhet?

Jag vill göra №2 men jag är rädd att mitt liv kan behöva stå tillbaka på sätt som jag inte vill om jag bestämmer mig för att bara göra gott...

Har någon läst "idioten" som handlar om en fullkomligt god människa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in