2016-11-18, 19:24
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Nej, det är sant. Flynn vill inte inleda ett krig med Iran. Flynn anser att USA redan befinner sig i krig med Iran.

Han menar naturligtvis inte ett riktigt krig, det måste du väl begripa? Detta handlar om retorik. Flynn anser att det pågår ett krig mellan Islam och västvärlden (dit han pliktskyldigt räknar in Israel så det behöver du inte börja babbla om).
Senast redigerad av MrSkargard 2016-11-18 kl. 19:27.
Citera
2016-11-18, 19:30
Medlem
baggebo1s avatar
Ganska intressant om Flynns son som hardcore Infowarssupporter och konspirationsteoretiker:

http://edition.cnn.com/2016/11/17/politics/kfile-michael-flynn-social-media/index.html

Jag tror familjen Flynn "vaknade" när pappa upptäckte att USA stötte IS och Al Qaida. Mitt intryck av Flynn är att det är en hederlig och ärlig amerikan, men som många hederliga och ärliga människor något naiv. Särskilt naiv inför judefrågan. Jag tror hela den här Irangrejen är helt och hållet något han fått itutat sig av folkmördaren Michael Ledeen som han samarbetar med. En självständig Flynn kommer kunna bidra med mycket till administrationen.

Sessions och Flynn är strålande val.

Stabskapten har fått en blackpillknäpp. Ignorera honom tills han kommer tillbaka till sitt sunda nyktra jag.
Senast redigerad av baggebo1 2016-11-18 kl. 20:12.
Citera
2016-11-18, 19:30
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Det är tyvärr fullt realistiska synpunkter på den kommande Trump-regimen som framförs i den här artikeln på The American Conservative:

Trump’s Hawkish Advisers and Iran

http://www.theamericanconservative.com/larison/trumps-hawkish-advisers-and-iran/

Det framstår som sannolikt att Trump kommer att ställa till med krig mot Iran, helt i linje med sina löften till judelobbyn. Det innebär i sin tur att USA hamnar på fortsatt kollisionskurs med Ryssland.

Blir Trump presidenten som gick till val på fred och avspänning, men kom att utlösa ett tredje världskrig?

Kanske kommer vi snart att längta tillbaka till Obamas tid vid makten.

Låt oss inte förhasta oss här nu. Att Flynn skulle få en topposition kan ju omöjligen komma som en överraskning för de som följt Trumpkampanjen. Om man bortser från Flynns fantastiska konspirationsteori så har han en på det hela taget sund syn på mellanöstern. Iran tror jag mest handlar om republikanskt missnöje med själva avtalet som tydligen kostar USA flera miljarder USD. Sen får vi se vem Trump utser till utrikesminister.
Citera
2016-11-18, 19:33
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Ganska intressant om Flynns son som hardcore Infowarssupporter och konspirationsteoretiker:

http://edition.cnn.com/2016/11/17/politics/kfile-michael-flynn-social-media/index.html

Jag tror familjen Flynn "vaknade" när pappa upptäckte att USA stötte IS och Al Qaida. Mitt intryck av Flynn är att det är en hederlig och ärlig amerikan, men som många hederliga och ärliga människor något naiv. Särskilt naiv inför judefrågan. Jag tror hela den här Irangrejen är helt och hållet något han fått itutat sig av folkmördaren Michael Ledeen som han samarbetar med. En självständig Flynn kommer kunna bidra med mycket till administrationen.

Sessions, Flynn och Pompeo kommer nog visa sig vara strålande val.

Stabskapten har fått en blackpillknäpp. Ignorera honom tills han kommer tillbaka till sitt sunda nyktra jag.

Hur ser din bedömning av Pompeo ut utifrån det som framkommit i tråden?
Citera
2016-11-18, 19:37
Medlem
baggebo1s avatar
Hahaha. Nu verkar det som Trump kommer sätta Mike Huckabee som ambassadör till Israel. Bara nån dag efter att Huckabee anklagades för antisemitism för att ha kommit på "judiska liberaler" med att begå hate-hoaxes.

http://www.breitbart.com/2016-presidential-race/2016/11/18/report-donald-trump-pick-mike-huckabee-ambassador-israel/

http://www.nydailynews.com/news/national/king-huckabee-false-facebook-post-undermines-real-hate-crimes-article-1.2876009
Citera
2016-11-18, 19:42
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
MrSkargard skrev

Vad gäller Mike Pompeo så är det viktigt att komma ihåg att Donald Trump inte kan välja vilken CIA-chef han vill utan han måste välja en CIA-chef som Senatens majoritet kan tänkas godkänna. Stabskapten och andra FB-medlemmar får gärna nämna bättre personer än Pompeo som kan tänkas godkännas av Senaten.

Både Sessions och Pompeo måste godkännas av Senaten.
Citera
2016-11-18, 19:51
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:

Sessions, Flynn och Pompeo kommer nog visa sig vara strålande val.

Jag är fullkomligt nykter. Min slutsats att Flynn är galen baserar sig på att han skriver och säger galna saker. Din slutsats att allt är frid och fröjd baserar sig på att du "tror" att han är en helylleamerikan som råkat hamna i dåligt sällskap, men att allt nog kommer att bli bra i alla fall på något vis. Trump är i full färd med att fylla sin regering med krigshetsande hökar som vill bomba Iran. Kanske är det så enkelt som att Trump menade varje ord han sade när han talade på AIPAC i våras?
Citera
2016-11-18, 19:52
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Mr B skrev

Jag delar oron på honom , vad jag förstått var han en stark kritiker av Clinton under Benghazi skandalen, något som Trump nämnt otaliga ggr. Men han verkar vara väldigt insnöad på Iran, vilket Trump till viss del också är, tycker bara att det är Saudi arabien som är boven i att fostra islamistiska terrorister inte Iran. Nåväl, Trump brukar ta galna beslut som visar sig vara korrekta.

Ha, ha. Insnöad? Det är ingen nyhet att Donald Trump är emot Iran dealen.

Irans President Hassan Rouhani var direkt ute och sa när Donald Trump hade vunnit:

"He added that Iran's nuclear deal with six world powers has been reflected in a United Nation Security Council resolution and cannot be dismissed by one government."

Citera
2016-11-18, 20:09
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Jag är fullkomligt nykter. Min slutsats att Flynn är galen baserar sig på att han skriver och säger galna saker. Din slutsats att allt är frid och fröjd baserar sig på att du "tror" att han är en helylleamerikan som råkat hamna i dåligt sällskap, men att allt nog kommer att bli bra i alla fall på något vis. Trump är i full färd med att fylla sin regering med krigshetsande hökar som vill bomba Iran. Kanske är det så enkelt som att Trump menade varje ord han sade när han talade på AIPAC i våras?

Jag har redan förklarat att Michael Flynn förespråkar att USA ska kriga mot terrorislamister, däremot har han mig veterligen aldrig förespråkat krig mot specifika stater. Läs detta:

Citat:
(T)he authors are not really arguing that America should be in a shooting war with all of the countries that don't like America, and with radical Islam. Instead, they call for a kind of two-track approach. On the battlefield, they call for more tactical alliances with regional countries against the Islamic State and al Qaeda. But another component is a political war. Specifically, they say the next president should wage an ideological campaign to discredit both radical Islam, but also the dictatorships that oppose the west.

Citat:
Flynn argues there’s a category of despot that should be excluded from his principle, the “friendly tyrants” like President Abdel-Fatah el-Sissi in Egypt and former president Zine Ben Ali in Tunisia. Saddam Hussein should not have been toppled, Flynn argues, and even Russia could become an “ideal partner for fighting Radical Islam” if only it would come to its senses about the threat of “Radical Islam.” Taken alone, these arguments would make Flynn realist, not a neocon.

The book thus offers two very different views of how to exercise American power abroad: spread democracies or stand with friendly strongmen. Neither is a sure path to security. Spreading democracy through the wrong means can bring to power regimes that are even more hostile and authoritarian; standing with strongmen risks the same. Absent some principle higher than just democracy or security for their own sakes, the reader is unable to decide between Flynn’s contradictory perspectives and judge when their benefits are worth the risks.

It’s strange to find a book about strategy so at odds with itself. Perhaps the dissonance is due to the co-authors’ divergent views (Ledeen is a neocon and Flynn is comfortable dining with Putin.)

Mina fetningar.

Vad gäller snacket om en stor allians mellan islamister och USA:s traditionella fiender (Ryssland, Nordkorea, Kina osv) så ska det inte tolkas bokstavligt:

Citat:
But all of this raises questions about the central theme of "Field of Fight," that countries like Russia are in an alliance at all with radical Islam. If the Russians have fought ineffectively against jihadis, are we also to believe they are in an alliance with them? When I spoke with Flynn over the weekend, he said why he chose to call it an alliance: "It was a simpler way to explain the relationships."

So what binds these countries and movements together, then? The authors say the countries and revolutionary movements in this alliance share a fondness for totalitarianism, and perceive America as their chief threat. In this sense it's similar to how Stalin and Hitler had a brief pact in World War II.

"The countries and movements that are trying to destroy us have worldviews that may seem to be in violent conflict with one another," they write. "But they are united by their hatred of the democratic West and their conviction that dictatorship is superior."

Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Ha, ha. Insnöad? Det är ingen nyhet att Donald Trump är emot Iran dealen.

Irans President Hassan Rouhani var direkt ute och sa när Donald Trump hade vunnit:

"He added that Iran's nuclear deal with six world powers has been reflected in a United Nation Security Council resolution and cannot be dismissed by one government."

Han syftade på Mike Pompeo
Citera
2016-11-18, 20:10
Bannlyst
Det va Flynn som blåste visselpipan på Clinton och Obamas vapensmuggling till Libyeen och Syrien bl.a, det säger mig att han är en riktig amerikan
Citera
2016-11-18, 20:13
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Hur ser din bedömning av Pompeo ut utifrån det som framkommit i tråden?
Jag tog bort mitt påstående att han nog skulle komma att bli ett "strålande val", efter att ha läst på lite. Verkar vara en korkad dussinrepublikan som tycker precis som korkade dussinrepublikaner tycker i de flesta frågor. Orosmoment: Han stödde Rubio i primärvalen och är starkt antiputinsk.

Här pratar han om Putin. Han pratar som en renodlad dåre, faktiskt:

https://www.youtube.com/watch?v=kLVVr6dmzzw
Senast redigerad av baggebo1 2016-11-18 kl. 20:22.
Citera
2016-11-18, 20:24
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jag tog bort mitt påstående att han nog skulle komma att bli ett "strålande val", efter att ha läst på lite. Verkar vara en korkad dussinrepublikan som tycker precis som korkade dussinrepublikaner tycker i de flesta frågor. Orosmoment: Han stödde Rubio i primärvalen och är starkt antiputinsk.

Han vill också avrätta Snowden för landsförräderi:

Lawmaker: 'Traitor' Snowden deserves death penalty

http://www.washingtonexaminer.com/lawmaker-traitor-snowden-deserves-death-penalty/article/2583023

Rep. Mike Pompeo, R-Kan, said Thursday morning that he's hopeful that Edward Snowden can return to the U.S. and get the death penalty for revealing secrets about the U.S. domestic surveillance program.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in