2016-11-13, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det gör även The Post:

https://www.washingtonpost.com/news/post-politics/wp/2016/11/13/donald-trump-names-reince-priebus-as-chief-of-staff-putting-an-establishment-figure-in-a-key-white-h ouse-post/

Bra val.

Preibus är en bra funktionär (uppenbarligen) och polare med Paul Ryan, så jag håller med. Det är lustigt hur ofta jag är ense med Bernad nu efter att primär- och presidentvalen avklarade. Men inte oväntat.

Bannon är så klart en bättre och större tänkare än Priebus så rollfördelningen är i det närmaste optimal. Ska man ta över ett parti gör man det med fördel genom att ta över viktiga funktionärer i partiet också.

Pöbeln i tråden verkar inte gilla det.

Lita på mig och Bernad.
Citera
2016-11-13, 23:02
Medlem
Savoys avatar
Vilka slutsatser som dras av ett enda val...nu är ju inte jag någon Trumpboy men detta är givetvis det bättre valet om han vill kunna genomdriva beslut på lång sikt och ha GOP samlat bakom sig. Att göra revolution från dag 1 med ett gäng relativa amatörer är ett bra sätt att göra sig till en parentes i historieböckerna.
Citera
2016-11-13, 23:05
Medlem
Bajsfacistens avatar
Reince Priebus blev stabschef.

Steve Bannon blev chefsstrateg och rådgivare i Trumpadministrationen.

https://www.greatagain.gov/news/president-elect-donald-j-trump-announces-senior-white-house-leadership-team.html
Citera
2016-11-13, 23:16
Medlem
Trump måste ju också få igenom sina förslag d v s ha partiet med sig och att då ha en samlande kraft som Priebus i den rollen är ett smart val. Priebus bör nog känna ganska mycket lojalitet även med Trump då han jobbat med honom under kampanjen. Att som en del hoppas på att man helt skall dränera träsket är nog ganska naivt. Man måste ha träskvarelserna med sig annars får man inget gjort. Jag tycker nog att det är ett ganska bra val. Den enda risken är väl att trojkan Pence, Priebus och Ryan kan få ganska mycket att säga till om och då Trump säkerligen inte är intresserad av att grotta ned sig i detaljer så kommer de säkert att försöka lobba in ganska många saker i framtida förändringsförslag. Om han är smart så slår han sönder maktbalansen genom att se till att Ryan byts ut.
Citera
2016-11-13, 23:57
Medlem
Stabskaptens avatar
Corey Lewandowski lämnar CNN, av allt att döma för att tillträda en tjänst i Trump-administrationen:

http://money.cnn.com/2016/11/11/media/corey-lewandowski-resigns-cnn/index.html
Citera
2016-11-14, 00:05
Medlem
Stabskaptens avatar
Twitter exploderar just nu i indignation över att Bannon utses till "Chief Strategist and Senior Counselor". Men vad är det för befattning? Det låter som en fluffig, oklart definierad tjänst som kan innebära lite vad som helst. Jag misstänker att det här är en ren symbolåtgärd för att blidka alla dem som vill se träsket rensas.
Senast redigerad av Stabskapten 2016-11-14 kl. 00:08.
Citera
2016-11-14, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Twitter exploderar just nu i indignation över att Bannon utses till "Chief Strategist and Senior Counsel". Men vad är det för befattning? Det låter som en fluffig, oklart definierad tjänst som kan innebära lite vad som helst. Jag misstänker att det här är en ren symbolåtgärd för att blidka alla dem som vill se en träskrensning.

Vad för mening lägger ni i ordet träskrensning? Det är väldigt oklart för mig. Vad är det ni tänker er? Jag skulle gärna vilja se en tydlig förklaring på detta.

Se på hur valet gick i delstaten Virgnia. Trump ledde bra länge, detta innan rösterna i Fairfax county röstade. Det är det county som ligger närmast DC och är ett av de rikate, om inte det rikaste i hela landet. Vi talar om hundratusentals personer. Liknande dynamik i delstaten Maryland - fast rejäl Clintonmarginal i den.

Med Drain the Swamp tänker jag omedelbart på att alla dessa som livnär sig på politiken (hundratusentals personer) kommer att få det jobbigt nu.

Ni verkar lägga en helt annan innebörd i Drain the Swamp. Jag vill veta vad det är ni pratar om.
Citera
2016-11-14, 00:27
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Vad för mening lägger ni i ordet träskrensning? Det är väldigt oklart för mig. Vad är det ni tänker er? Jag skulle gärna vilja se en tydlig förklaring på detta.

Se på hur valet gick i delstaten Virgnia. Trump ledde bra länge, detta innan rösterna i Fairfax county röstade. Det är det county som ligger närmast DC och är ett av de rikate, om inte det rikaste i hela landet. Vi talar om hundratusentals personer. Liknande dynamik i delstaten Maryland - fast rejäl Clintonmarginal i den.

Med Drain the Swamp tänker jag omedelbart på att alla dessa som livnär sig på politiken (hundratusentals personer) kommer att få det jobbigt nu.

Ni verkar lägga en helt annan innebörd i Drain the Swamp. Jag vill veta vad det är ni pratar om.

"Drain the swamp" syftar inte bara, eller ens främst, på att göra nedskärningar. Det handlar framförallt om att byta etablissemang, att ta in personer som står för en annan politik än den som drivits tidigare.

Trump har beskrivit vad det handlar om så här:

Citat:
Our movement is about replacing a failed and corrupt political establishment with a new government controlled by you, the American people.

The establishment has trillions of dollars at stake in this election.

For those who control the levers of power in Washington and for the global special interests, they partner with these people that don’t have your good in mind.

The political establishment that is trying to stop us is the same group responsible for our disastrous trade deals, massive illegal immigration and economic and foreign policies that have bled our country dry.

The political establishment has brought about the destruction of our factories and our jobs as they flee to Mexico, China and other countries all around the world.

It’s a global power structure that is responsible for the economic decisions that have robbed our working class, stripped our country of its wealth and put that money into the pockets of a handful of large corporations and political entities.

The only thing that can stop this corrupt machine is you. The only force strong enough to save our country is us.

The only people brave enough to vote out this corrupt establishment is you, the American people.

I’m doing this for the people and the movement and we will take back this country for you and we will make America great again.
Senast redigerad av Stabskapten 2016-11-14 kl. 00:30.
Citera
2016-11-14, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Twitter exploderar just nu i indignation över att Bannon utses till "Chief Strategist and Senior Counselor". Men vad är det för befattning? Det låter som en fluffig, oklart definierad tjänst som kan innebära lite vad som helst. Jag misstänker att det här är en ren symbolåtgärd för att blidka alla dem som vill se träsket rensas.
Det är nog snarare en befattning för att blidka Bannon. Man kände sig nog tvungen att ge honom någon hög befattning och dessutom peka ut att han var jämbördig i hierarkin med Priebus. Eftersom man antagligen inte ville ge honom någon operativ roll med personalansvar där han kunnat skapa kaos så återstod detta.
Senast redigerad av sacramento 2016-11-14 kl. 00:33.
Citera
2016-11-14, 02:10
Medlem
PK-befriads avatar
David Duke som mediarådgivare.

Clint Eastwood som försvarsminister kanske. Skulle ha ett visst symbolvärde. Inget land vill tjaffsa med Clintan.
Senast redigerad av PK-befriad 2016-11-14 kl. 02:13.
Citera
2016-11-14, 02:16
Medlem
cryozos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
David Duke som mediarådgivare.

Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Vilka profiler vill ni se i Trumps administration runt honom?
Förhoppningsvis inga religiösa imbeciller åtminstone. De flesta i det republikanska partiet verkar tillhöra den kategorin. Optimalt vore att föra in nytt blod, frågan är om Trump är tillräckligt kompetent för att navigera genom det politiska träsket, för att utröna vilka som är pålitliga och välinformerade.
Senast redigerad av cryozo 2016-11-14 kl. 02:18.
Citera
2016-11-14, 02:26
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cryozo
Han behöver ju luska ut vilka som har en tendens att lägga näsan i blöt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in