2016-11-09, 19:00
Medlem
15APRILs avatar
Stor miss och slarv från mig..

Alltid haft elen på autogiro men bytt bank och glömt bort totalt

För 3 veckor och 3 dagar sedan fick jag hem bl.a delgivning från vattenfall och krav på att betala 1661 kr för att undvika frånkoppling..

Till saken jag får pengar först om 2 veckor och det står att "efter betalningsfristens utgång stängs elen av inom 2 två veckor i normal fallet"

Soc hjälper inte till redan frågat där.

Till saken.
Jag har inte skickat in någon delgivning ännu- Stänger dom av elen ändå, menar måste de inte fått in delgivningen först? Vet mkt väl att de antagligen skickar ut en delgivningsman närsomhelst.
Citera
2016-11-09, 19:06
Medlem
Ring och pratat med el leverantören i stället för att få ett gissat svar här på FB
Citera
2016-11-09, 19:20
Bannlyst
Dom stänger strömmen ändå och du får pröjsa sjuhelvetes belopp för att starta den igen. Sälj vad som helst och skaffa en hållbar budget jävla skitunge
Citera
2016-11-09, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymkristenidiot
Dom stänger strömmen ändå och du får pröjsa sjuhelvetes belopp för att starta den igen. Sälj vad som helst och skaffa en hållbar budget jävla skitunge

TS måste bli delgiven innan de får stänga av elen.

Däremot...

Om TS ej skickat in sitt delgivningskvitto kommer delgivningsmannen knacka på dörren snart, och räkna med ett påslag på en tusenlapp. Försöker du gömma dig för denne kommer han efter ett par försök helt enkelt droppa av kvittot i din brevlåda eller liknande och utföra en "spikning", självklart med ytterligare kostnader pålagda.

Från det datum delgivning sker har TS 3 kalenderveckor på sig att erlägga en fullbetalning av sin totala skuld till elbolaget (datum för påskrift av delgivningskvitto som antingen du skickat in själv eller som delgivningsman tvingar dig skriva på, alternativt dagen han "spikar"). I detta skede har de rätt att kräva in de inkassokostnader och delgivningskostnader som uppstått.

Skulle de klippa elen tar de ut ytterligare en avgift för från och återkoppling, normalt runt ca 1000-1500kr. Självklart kommer de inte utföra en återkoppling innan varenda krona är betalad.

SÅ...

Mitt råd till dig TS är:

Ring vattenfall (eller inkassobolaget om de skulle använda sig av ett sånt) imorgon och berätta att du skickar in ditt delgivningskvitto omgående. Eftersom du säger att du får pengar om 2 veckor kommer du hinna slanta in innan de 3 veckorna gått.

Försök däremot inte blåsa dom genom att inte skicka in kvittot, och se för guds skull till att betala varenda krona de kräver istället för att försöka betala delar av det sista dagarna och bli arg om de kopplar från.
Senast redigerad av BengtGbg 2016-11-09 kl. 22:19.
Citera
2016-11-09, 23:20
Medlem
15APRILs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGbg
TS måste bli delgiven innan de får stänga av elen.

Däremot...

Om TS ej skickat in sitt delgivningskvitto kommer delgivningsmannen knacka på dörren snart, och räkna med ett påslag på en tusenlapp. Försöker du gömma dig för denne kommer han efter ett par försök helt enkelt droppa av kvittot i din brevlåda eller liknande och utföra en "spikning", självklart med ytterligare kostnader pålagda.

Från det datum delgivning sker har TS 3 kalenderveckor på sig att erlägga en fullbetalning av sin totala skuld till elbolaget (datum för påskrift av delgivningskvitto som antingen du skickat in själv eller som delgivningsman tvingar dig skriva på, alternativt dagen han "spikar"). I detta skede har de rätt att kräva in de inkassokostnader och delgivningskostnader som uppstått.

Skulle de klippa elen tar de ut ytterligare en avgift för från och återkoppling, normalt runt ca 1000-1500kr. Självklart kommer de inte utföra en återkoppling innan varenda krona är betalad.

SÅ...

Mitt råd till dig TS är:

Ring vattenfall (eller inkassobolaget om de skulle använda sig av ett sånt) imorgon och berätta att du skickar in ditt delgivningskvitto omgående. Eftersom du säger att du får pengar om 2 veckor kommer du hinna slanta in innan de 3 veckorna gått.

Försök däremot inte blåsa dom genom att inte skicka in kvittot, och se för guds skull till att betala varenda krona de kräver istället för att försöka betala delar av det sista dagarna och bli arg om de kopplar från.

Tackar! Så jag har alltså 3 v på mig att betala efter att jag skickat in delgivning?
Citera
2016-11-10, 00:48
Medlem
Eftersom du verkar ha sämst ekonomi ta ett SMS-lån och betala tillbaka det sen.

Varför har du inte ett sparkonto med nödpengar som en vuxen person?
Citera
2016-11-10, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15APRIL
Tackar! Så jag har alltså 3 v på mig att betala efter att jag skickat in delgivning?

Det stämmer, men som sagt det första du gör imorgon bör vara att kontakta dom för att försöka förhindra att de anlitar en delgivningsman, bara en jävligt onödig kostnad för dig.

Kolla också upp om det är någon ytterligare faktura som ligger obetald som inte inkluderades i delgivningen, då denna kan ha förfallit nu i månadsskiftet t.ex.
Citera
2016-11-10, 01:45
Medlem
DMONs avatar
Du har vetat om detta i 3 veckor men inte ringt till elbolaget och förklarat läget och försökt lösa det utan du väntar 3 veckor och ställer sedan frågor här på Flashback.
Citera
2016-11-10, 05:50
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15APRIL

varför tar du inte bara ett snabb lån. Finns ju tjänster som erbjuder ränte fria lån ifall man betalar tillbaka inom 2v och skullle du inte hinna det då får du väl betala en ränta på 10-12 % vilket bara är några enstaka 100 lappar på en summa på 1 600kr då behöver du inte oroa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in