Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-17, 22:02
  #169
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Oj vad många gånger du måste citera.

Jag förnekar inte det. Men det säger ingenting om man samtidigt utesluter allt annat som hundratals företag som inte gått i konkurs.

Du är en sån äcklig sanningsvridare. Ursäkta språket.
Stor ironi ändå när detta används av någon som försvarar Trump
Citera
2017-05-17, 22:06
  #170
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
När det kommer till privatekonomi är han ju inte heller någon enorm stjärna. Det finns ju säkert tusentals artiklar om hur Trump hade tjänat mer på att lägga sina pengar i en indexfond.

Från AP via Fortune, skrivet i augusti 2015: i

Han är en showman och en duktig säljare, men någon stor affärsman är han knappast heller - oavsett vad hans beundrare vill tro.

Visst. Men hela det argumentet går ju ut på att han trodde sig vara smartare än index så att säga.

Han har satsat på många nichade saker. Klart han hade kunnat indexinvestera om han ville. Men det gjorde han ju inte så vad har det med honom att göra?

Får man inte försöka uppnå sina drömmar bara för att index på sikt kanske är smartare? Har han pengar behöver han inrte bry sig om avundsjuka svenska bajsbossare.
Citera
2017-05-17, 22:07
  #171
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Stor ironi ändå när detta används av någon som försvarar Trump

Jasså. Varför då? För att BajsBoo nämner 8 företag men utelämnar hundratals andra? Var ligger merparten?
Citera
2017-05-17, 22:15
  #172
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Visst. Men hela det argumentet går ju ut på att han trodde sig vara smartare än index så att säga.

Han har satsat på många nichade saker. Klart han hade kunnat indexinvestera om han ville. Men det gjorde han ju inte så vad har det med honom att göra?

Får man inte försöka uppnå sina drömmar bara för att index på sikt kanske är smartare? Har han pengar behöver han inrte bry sig om avundsjuka svenska bajsbossare.
Nej det är klart han hade kunnat satsa på något han tycker är roligt. Men han har ju aldrig antytt att han tycker att fastighetsutveckling, hotellverksamhet etc är det han tycker är kul. Det han i stället har sagt är att han älskar att göra det han får möjlighet att göra men pengarna han tjänat, vilket då innebär att det han vill göra är att tjäna så mycket pengar med så lite arbete som möjligt. Det absolut lättaste sättet att göra det är ju att investera i indexfonder, även om det självklart är väldigt lätt att vara efterklok. Det var ju trots allt inte alls lika utbrett 1988 som det är i dag.

Slutsatsen blir ju dock att han hade tjänat mer på att låta någon annan förvalta pengarna medan han spelar golf eller gör något annat roligt. Nu har han i stället fått sämre avkastning både i sitt privatliv och på bankkontot.

En rolig detalj i sammanhanget är ju också jämförelsen med Buffett och Gates som tjänat långt mycket mer pengar under samma period och dessutom gett bort enorma summor till välgörenhet. Detsamma gäller också för i princip varje person i Bloombergs Billionaire index - där Trump för övrigt inte är med bland det 500 främsta vilket förmodligen stör honom något enormt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Jasså. Varför då? För att BajsBoo nämner 8 företag men utelämnar hundratals andra? Var ligger merparten?
Fattar man inte ironin i detta är all vidare diskussion onödig.
Citera
2017-05-17, 22:28
  #173
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du har inte lagt en enda länk som stöd för det då påstår.
Du måste va en av de mest korkade i denna forumsdel.

Länk för att bevisa att Trump har mer än de 8 företag som gått i konkurs? Om du verkligen inte tror på att han har fler än så kan jag ge en mer detaljerad lista imorgon när jag inte ligger i sängen med telefonen.

Du är en korkad vänsterfitta och jag vet att du stöter dig med många med ditt skitsnack. Se en liten del men blundar för det stora. Ser åtta konkade företag men blundar för hundratals andra. Herregud, hur vriden och partisk kan en person vara?

God natt.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2017-05-17 kl. 22:30.
Citera
2017-05-17, 22:37
  #174
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Nej det är klart han hade kunnat satsa på något han tycker är roligt. Men han har ju aldrig antytt att han tycker att fastighetsutveckling, hotellverksamhet etc är det han tycker är kul. Det han i stället har sagt är att han älskar att göra det han får möjlighet att göra men pengarna han tjänat, vilket då innebär att det han vill göra är att tjäna så mycket pengar med så lite arbete som möjligt. Det absolut lättaste sättet att göra det är ju att investera i indexfonder, även om det självklart är väldigt lätt att vara efterklok. Det var ju trots allt inte alls lika utbrett 1988 som det är i dag.

Slutsatsen blir ju dock att han hade tjänat mer på att låta någon annan förvalta pengarna medan han spelar golf eller gör något annat roligt. Nu har han i stället fått sämre avkastning både i sitt privatliv och på bankkontot.

En rolig detalj i sammanhanget är ju också jämförelsen med Buffett och Gates som tjänat långt mycket mer pengar under samma period och dessutom gett bort enorma summor till välgörenhet. Detsamma gäller också för i princip varje person i Bloombergs Billionaire index - där Trump för övrigt inte är med bland det 500 främsta vilket förmodligen stör honom något enormt.


Fattar man inte ironin i detta är all vidare diskussion onödig.

Nej jag förstår inte ironin med att jag nämner att Trump förmodligen inte försökte slå index genom att lansera ett brädspel med sitt egna namn.

Behöver jag det?

Lätt att sitta nu med facit i hand och säga att det ena och andra hade gett mer pengar i slutändan. Men bara någon som vill "take The piss" gör ju det.
Citera
2017-05-17, 22:41
  #175
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ser att du totalt tappat diskussionen och börjar kalla folk för fitta.
Finns inget mer patetiskt än Svenssons som kallar allt och alla för vänster, jag är och har alltid varit gammelmoderat men eftersom du kan noll om politik så vet du inte skillnaden och därför ödslar jag inte min tid på folk som försöker snacka politik som i själva verket inte vet ett skit... men får väl va glad för dagens garv när du kallade DN och SvD för vänstermedia

Vart det inte lika kul nu är andra precis som du börjat kasta ord omkring sig?

Jag tappar diskussionen? Du har inte svarar varför åtta konkade företag väger tyngre än hundratals andra i drift din sopa.

Du tar ju inte ens diskussionen för du vet själv vilken skitsnackare du är. Du är inmålad i ett hörn.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2017-05-17 kl. 22:46.
Citera
2017-05-18, 08:49
  #176
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Nej jag förstår inte ironin med att jag nämner att Trump förmodligen inte försökte slå index genom att lansera ett brädspel med sitt egna namn.

Behöver jag det?

Lätt att sitta nu med facit i hand och säga att det ena och andra hade gett mer pengar i slutändan. Men bara någon som vill "take The piss" gör ju det.
Ironin är att du anklagade BajsBoo för att vara "en sån äcklig sanningsvridare"...

Sen medger jag ju själv att det är lite skevt att jämföra med indexfonder. Därför blir jämförelsen med andra förmögna människor mer intressant. Donald Trumps förmögenhet har vuxit med 300% senaste 29 åren. Andra personer med liknande förmögenheter har sett sina växa med 1000+, ändå är Donald Trump en av få som går runt och skryter om hur mycket pengar han tjänar.
Citera
2017-05-18, 08:59
  #177
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Ironin är att du anklagade BajsBoo för att vara "en sån äcklig sanningsvridare"...

Sen medger jag ju själv att det är lite skevt att jämföra med indexfonder. Därför blir jämförelsen med andra förmögna människor mer intressant. Donald Trumps förmögenhet har vuxit med 300% senaste 29 åren. Andra personer med liknande förmögenheter har sett sina växa med 1000+, ändå är Donald Trump en av få som går runt och skryter om hur mycket pengar han tjänar.

Ja det anser jag han vara eftersom han handplockar saker som trump-vodka och trump-brädspel för att bygga upp sin bild av trump som en man i konkurs. Men att enstaka av ens satsningar går åt pipen betyder ju inte att man som helhet är en misslyckad person så att säga. Han försöker ju påstå att Trump som person har konkat vilket inte är sant.

Men håller du med något i min poäng då? Han har uppenbarligen inte satsat alla sina pengar efter vad som ger bäst avkastning på sikt utan att han gjort många saker för att han vill det. Och det är han väl helt fri att göra om han har pengarna till att följa sina drömmar istället för att investera allt i index och sitta på händerna i 29år.

Sen håller jag väl med om att många av dom sakerna han gjorde är lite konstiga. Vad tänkte han? Men som sagt, har man pengar och friheten så varför inte. Så kommer alla andra utan pengar och friheten och pekar finger.

Har han skrytit om hur mycket han drar in och siffrorna stämmer så håller jag väl med dig på den punkten. Då förtjänar han en smäll på fingrarna för det. Många av hans satsningar verkar inte ha varit särskilt genomtänkta. Men att han är en pajas som inte kan något om investeringar för att han försökte släppa ett brädspel på 80-talet är att försöka ta billiga poäng.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2017-05-18 kl. 09:08.
Citera
2017-05-18, 23:38
  #178
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Ja det anser jag han vara eftersom han handplockar saker som trump-vodka och trump-brädspel för att bygga upp sin bild av trump som en man i konkurs. Men att enstaka av ens satsningar går åt pipen betyder ju inte att man som helhet är en misslyckad person så att säga. Han försöker ju påstå att Trump som person har konkat vilket inte är sant.

Men håller du med något i min poäng då? Han har uppenbarligen inte satsat alla sina pengar efter vad som ger bäst avkastning på sikt utan att han gjort många saker för att han vill det. Och det är han väl helt fri att göra om han har pengarna till att följa sina drömmar istället för att investera allt i index och sitta på händerna i 29år.

Sen håller jag väl med om att många av dom sakerna han gjorde är lite konstiga. Vad tänkte han? Men som sagt, har man pengar och friheten så varför inte. Så kommer alla andra utan pengar och friheten och pekar finger.

Har han skrytit om hur mycket han drar in och siffrorna stämmer så håller jag väl med dig på den punkten. Då förtjänar han en smäll på fingrarna för det. Många av hans satsningar verkar inte ha varit särskilt genomtänkta. Men att han är en pajas som inte kan något om investeringar för att han försökte släppa ett brädspel på 80-talet är att försöka ta billiga poäng.
Håller helt med dig om att han har full frihet att själv besluta vad han vill lägga sina pengar på. Men då kan han åtminstone ha ryggrad nog att erkänna att han lattjat bort flera miljarder (inte alltid sina egna) på pet projects när han ska söka väljarnas förtroende. I stället har han blåst upp sitt eget cv för att vinna röster som en stor förhandlare som kommer #MAGA.

Allt han gjort hittills som president tyder på att han på sin höjd kommer genomföra hälften av de stora reformer han lovat. Dessa kommer sedan bli max 60% så omfattande som han vill, sannolikt mindre. Detta kan mycket väl räcka för att många av hans väljare ska bli nöjda. Men han har inte gjort tillräckligt ännu för att hans mandatperiod ska klassas som en framgång, och om jag inte missminner mig var det så hela den här diskussionen började.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback