2016-11-09, 00:47
Medlem
Hej!

Är i 20 årsåldern och ska för första gången åka på en konsert i hela mitt liv, dessutom själv eftersom ingen av mina nära har intresset för den typen av musik. Det gäller

The Weeknd - 17 februari, Ericsson Globe, Parkett Ståplats Vänster

Problemet är att jag verkligen inte har någon aning om hur det nu fungerar när man är på en konsert, alltså verkligen 0 koll. Så jag har lite funderingar/frågor om det hela, kommentera gärna egna tankar/erfarenheter!

Det står att insläpp börjar 18:15 medan spelningen börjar 19:30. Bör jag komma långt innan 18:15 eller räcker det att komma i tid?

När jag väl är inne, kommer "min plats" vara avgränsad på någotvis? eller kan folk från andra platser tränga sig in till mig? Och på tal om trängas, kommer folk knuffas runt för att få så bra platser som möjligt? Finns det mycket vakter där inne?

När man ska släppas in, visiterar vakter en? och i sådana fall hur noga? Handlar det mest om att kolla i en eventuell väska eller går de igenom vartenda ficka man har??

Vad skulle hända ifall man tänder en cigarett (eventuellt en joint) under spelningen? Skulle någon reagera?

Detta är bara några spontana tankar jag har om det hela, men kommer ständigt på massa annat... Uppskattar all erfarenhet om det här!
Citera
2016-11-09, 01:14
Medlem
Det enklaste är väl att helt enkelt följa flödet av folk när du ska in, observera vad dom gör och häng på. No big deal direkt
Dom gångerna jag har varit på spelningar så har jag alltid "muddrats", har man med tjej i sällskapet som har en väska så kan den kollas igenom.

Vet inte vilka "The weeknd" är och vad för typ av musik dom spelar. Är det metal så kan det bli lite stök på golvet längst fram och i mitten med mosh pits, be till gud att du slipper en wall of death för då kommer ingen undan (Dock jävligt skoj om man diggar att eventuellt få spö)

Tända en joint eller cigg är väl inte så smart, särskilt inte när det är inomhus, du lär få problem.
Citera
2016-11-09, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnmnmnmn
Det står att insläpp börjar 18:15 medan spelningen börjar 19:30. Bör jag komma långt innan 18:15 eller räcker det att komma i tid?
Det borde räcka med att komma i tid för insläpp, att det skulle vara över en timmes kö skulle jag inte kunna tänka mig. Dock vet jag inte hur populär The Weeknd är eller hur snabba de är på globen.
De spelningar jag burkar vara på är mest på t ex Debaser och då räcker det att komma 30-45 minuter innan artisten går upp på scen.

Citat:
När jag väl är inne, kommer "min plats" vara avgränsad på någotvis? eller kan folk från andra platser tränga sig in till mig? Och på tal om trängas, kommer folk knuffas runt för att få så bra platser som möjligt? Finns det mycket vakter där inne?
Inte vart på globen på senare tid men tror inte att ståplatser är avgränsade, så de som kommer först får väl stå närmast scenen om de så önskar. Inte varit med om att folk skulle trängas heller, det kan säkert förekomma lite smått, men inget jag skulle ha varit orolig över.

Citat:
När man ska släppas in, visiterar vakter en? och i sådana fall hur noga? Handlar det mest om att kolla i en eventuell väska eller går de igenom vartenda ficka man har??
Räkna med att de tittar in i/går igenom eventuella väskor lite kvickt samt en snabb muddring.

Citat:
Vad skulle hända ifall man tänder en cigarett (eventuellt en joint) under spelningen? Skulle någon reagera?
Dum ide, i bästa fall så är det enda som händer att du blir utsläng. Det är ju inomhusarena för bövelen. Rök innan eller efter ifall du måste.
Citera
2016-11-09, 09:30
Medlem
BillHicksHOLLOGRAMs avatar
Rök inte överhuvud taget ät en browni istället
Citera
2016-11-09, 10:16
Medlem
Ha mobiltelefonen i en innesluten ficka med dragkedja som innerfickan på jackan så att ingen stjäl din mobiltelefon/kontokort. Detta har hänt för jättemånga jag känner och polisen brukar inte bry sig då det blir svårt att utreda.

Vilken musik handlar det om?
Citera
2016-11-09, 10:52
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G99G99G
Ha mobiltelefonen i en innesluten ficka med dragkedja som innerfickan på jackan så att ingen stjäl din mobiltelefon/kontokort. Detta har hänt för jättemånga jag känner och polisen brukar inte bry sig då det blir svårt att utreda.

Vilken musik handlar det om?
Dansant R'n'B-pop kanske man kan kalla det.

Tre av de största hitsen, nästan 2 miljarder visningar totalt för de tre klippen 2015-2016:

The Hills: https://www.youtube.com/watch?v=yzTuBuRdAyA

Can't feel my face: https://www.youtube.com/watch?v=KEI4qSrkPAs

Starboy (ihop med Daft Punk) https://www.youtube.com/watch?v=34Na4j8AVgA
Senast redigerad av emma80 2016-11-09 kl. 10:54.
Citera
2016-11-09, 11:17
Medlem
Geomeisters avatar
Jag drog mig på att gå på konsert själv för att "det är mobbat" (nej, det är det inte.. Det är kan vara mycket trevligt) och att jag inte riktigt visste hur det gick till. Det ångrar jag idag.. Hade gärna gått på min första riktiga konsert flera år tidigare, vilket jag var nära på att göra flera gånger.

Det kan visserligen skilja sig från konsert till konsert, men ingen jag har varit på har begärt att man ska vara där flera timmar i förväg för att få en rätt bra plats. Vill man ha bästa platserna måste man vara rätt snabb och beredd att vänta.. Men då snackar vi allra längst fram. Den största mängden människor kommer EFTER den utsatta 18:15 tiden. Ganska 20-30 % kanske kommer strax innan konsert ska börja. DÅ 18:15 - 17:30 inte är SÅ farligt lång tid skulle jag prova att gå 18:15.. Sen kanske gå senare om du tycker det var för tidigt nästan gång.

Du går till arenan, sedan är det någon typ av säkerhet.. Antagligen muddring. Sedan visa biljetten. Sedan är du inne. Innan själva lokalen kan du ofta köpa merchandise (t-shirts, koppar, väskor osv.) och/eller dryck.

Därefter går du direkt in mot arenan för att stå och vänta. Det är jäkligt drygt. Speciellt om man ska stå ett bra tag, sedan något förband (som ofta är ganska ointressanta) och sen kanske bandet är lite sena. Det här är största anledningen att sittplats kan vara bättre. Annars är det roligare att stå.

Försök vara så social som möjligt. Alla är där för att ha trevligt! Första gången kan det vara svårt att veta "hur man ska göra". Det är givetvis upp till dig, men det blir roligare om man anstränger sig lite med händer upp i luften, ropa grejer, upp med tändare (om det blir tillfälle), sjunga med osv. Att bara stå med armarna i kross och tänka "Jag är mer värdig än alla som fjantar loss" tycker jag är helt fel attityd. Då lär du inte få kontakt med någon om du nu skulle vilja det.

Att röka eller så är ingen bra idé. Varken vanliga eller "mer avancerade grejer".

Ha så kul!
Citera
2016-11-09, 13:16
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Jag drog mig på att gå på konsert själv för att "det är mobbat" (nej, det är det inte.. Det är kan vara mycket trevligt) och att jag inte riktigt visste hur det gick till. Det ångrar jag idag.. Hade gärna gått på min första riktiga konsert flera år tidigare, vilket jag var nära på att göra flera gånger.
Jag går hellre ensam på en konsert än inte alls, då ångrar man bara sig i efterhand. Been there, done that. Det gör jag gärna inte om, alltså bommar en spelning bara för att ingen annan i umgänget är intresserad, såvida konserten är i relativ närhet av där jag bor.

Jag skrev lite om konserter i filmforumet, därför den biten är inom spoiler.

(FB) Är det skamligt att gå ensam på bio?
Citera
2016-11-09, 14:13
Medlem
Tampiss avatar
Var där när dörrarna öppnas! Gå in i lugn och ro, lämna in dina ytterplagg i garderoben, sen köper du dig nåt gott att dricka (öl, vin, läsk, vad fan som helst), därefter sätter/ställer du dig nånstans och bara tittar på folk och filosoferar.
Det är så jävla underskattat att ”bara vara” Inte en käft kommer märka att du är ensam och dessutom så kommer ingen jävel att bry sig. Så bara njut!

Om du har ståplats så kommer du garanterat stöta på någon som tränger sig förbi lite klumpigt (och kanske nån långis som ställer sig precis framför dig), men överlag så är folk på konserter glada och trevliga. Har själv sett runt 150 artister live men har bara trevliga historier att berätta.
Står du längst fram blir det givetvis tight och trångt emellanåt. Ju längre bak på ståplats desto mer ”luftigt” blir det.

Har du numrerad sittplats så är den platsen din. Punkt.

Ibland blir jag visiterad vid konserter, ibland inte. Allt som oftast är det dock en fullständigt värdelös visitation (klassikern ”känna lite på armarna och två korta vidrörningar på midjan"). Skulle lätt kunna smuggla in en bomb, två pistoler och ett halvt kilo kokain.
Ibland har jag haft med mig en väska till spelningarna, och har man förberett väskan genom att öppna den och hänga ut eventuella tomma fickor, så skiter de oftast i att visitera en över huvudtaget eftersom vakterna tar för givet att man är en ängel när man förbereder väskan på det viset.
Så att ta in en joint kommer inte ens vara en utmaning, bara lägg den i ett ciggpaket eller ha den i din sko eller nåt. Ingen kommer märka det.
Dock är det ju ingen bra idé att tända på den inomhus Bättre att du redan är stenad när du träder in i lokalen. Dock lär det ju finnas en rökruta någonstans, men det kan vara risky att tända på den där.

Sjukt bra beslut att gå på konserten trots att du inte fick med någon polare! Du kommer ha jävligt roligt. Hoppas du blir biten av konsertflugan och ger dig iväg fler gånger, för konserter kan vara helt jävla magiska, oavsett om man har sällskap eller ej
Citera
2016-11-09, 21:30
Medlem
Vill du stå nära scenen bör du vara långt fram i kön, de brukar spärra och ha kravallstaket ett tjugometer från scenen när det blir fullt på den ytan. Om det inte finns Golden Cirlce eller liknande svammel, då spelar det ingen roll.

Röka får man nog inte göra inne om man inte spelar i bandet Såg Pearl Jam i globen 2012, och då rökte iaf eddie vedder några cigg på scenen. Glöm inte att det kan vara rätt segt att ta sig till en toalett också.
Citera
2016-11-14, 12:00
Medlem
frantiks avatar
Det mesta är väl redan sagt. Men att gå på konsert själv är jättehärligt om det är ett band/en artist man verkligen tycker om. Jag har gått två gånger själv på mitt favoritband, varav den ena gången sa jag till att jag ville gå själv till vänner eftersom det var väldigt skönt att styra tiden och hur man ville uppleva konserten. För mig var det väldigt viktigt eftersom dom inte var "riktiga" fans utan bara hört enstaka låtar, och jag ville inte ha någon i min närhet som inte "fattade" grejen eller för den delen inte tyckte om det.
Det skulle handla om min upplevelse.
Sen underlättar det om man känner att man vill styra tiden. När man ska börja ta sin plats. När man ska ta tåget in till stan. Hur länge man sitter i baren. Allt det där styrde jag själv. Det vart inga diskussioner och således ingen stress.
Sen att själva konserten vart mycket bättre är ju en bonus. Jag slapp tänka på vad mina vänner tyckte eller hur nöjda dom var. Utan jag kunde fokusera på min upplevelse.
Sen är jag också en sån där jag vill att alla ska trivas i min omgivning. Så det är ju på mig det ligger. Nästa gång ska dom få följa med dock, för nu vill jag att dom ska fatta varför jag tycker Ghost är bästa som finns.
Så att gå själv kan tvärtom vara en väldigt positiv upplevelse.

Ett allmänt tips är att var där i tid. Ta ett tidigare tåg/tub/buss hellre än senare om du har möjlighet till det. Då slipper du stressa. Är du där för tidigt, ja men ta en öl/läsk/join då. Det är inte hela världen att vänta. Men det är däremot mycket jobbigare att stressa.
Var ute i god tid är mitt tips. Det finns många barer/restauranger i Globenområdet. Så är entrén inte öppen är det bara att sitta där och ta det lugnt.

Din plats tar du om du har ståplats. Det är sällan folk flyttar på en bara sådär. Visst det kan förekomma trängsel. Du kanske flyttar på dig någon meter per automatik. Men är det inget problem så är det inga problem.
Folk kan vara fulla och jobbiga. Men det är som med allt annat. Skiter du i dom. Skiter dom i dig.

Planera eventuella toabesök. Var försiktig med dryck innan. Eller planera dina dryckesintag. Det är jättejobbigt att springa och kissa under en pågående konsert. Framförallt i Globen.
Drick hellre vin än öl när tiden för konserten närmar sig om du vill bli lite salongs innan konserten. Vin, för min del, skapar mindre tryck på blåsan.
OBS: drick inte för mycket, det är inte roligt att vara svinfull på en konsert. Det är bortkastat. Salongs är bäst.

Rök inte en joint inomhus. Det är vakter överallt samt poliser. Utan ta det utomhus. Eller baka brownies.

I början på konserten brukar det generellt vara ett mer tryck i publiken, dvs mer rörelse, mer tryck bakifrån. Så var beredd med att stå stadigt. Ramlar du får du garanterat hjälp av någon. Sånt där är folk hjälpsamma med.
Men sen brukar det lugna ner efter några låtar.
Placera saker och ting smart så att du inte tappar dom. Annars finns det garderober där du kan hänga in din jacka. Brukar vara placerade vid entréerna. Dock brukar det vara en väldigt lång kö efter konserten.

Visitation förekommer. Men den är inte grundlig. Mer en snabbkoll. Det är många som ska in.

Det blir varmt i publikhavet. Så tänk på vad du ska ha på dig. Var smart.

Känner du att du vill bli lite buzzed under konserten så köp med små jägerflaskor och göm dom i kalsongerna eller i en väska. Dom är perfekta om man vill fortsätta vara salongs under konserten. Det kommer vara svårt att gå till en bar om du har ståplats. Dessutom så serveras bara mellanöl i kioskerna. Vill du vara nykter fungerar naturligtvis det också. Detta är bara lite hur jag resonerar vis större konserter.

Beroende på din ålder så råder jag dig att sitta så länge du kan inför konserten, du kommer förmodligen se en massa människor helt random sitta bland folk som står upp men dom är smarta, för det är jobbigare än vad man tror att stå upp i plus två timmar.

Köp öronproppar innan, dessa brukar stå och sälja lite varstans kring Globenområdet. Du måste inte använda dom, men det är bra att ha till hands ifall att ljudet är obekvämt eller för högt.

Köp INTE merch av dom brittiska försäljarna kring Globenområdet. Dom merchen är fake. Ska du köpa merch så köper du dom i Globen av artistens egna folk.
Givetvis får du välja själv.

Generellt kan jag väl säga att folk är där för att ha kul så humöret är på topp och folk är generellt sociala.
Det är en häftig upplevelse med konserter.

Jag baserar dock mina erfarenheter på hårdrockskonserter och liknande. Men stora konserter brukar fungera likadant tänker jag mig.

Hoppas du får roligt, återkom gärna och berätta hur det var!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in