2016-11-08, 18:07
Medlem
Hej!

Vill gärna köpe en bostad jag har fått erbjudande om.

Bostadens pris: 2 150 000
Kontantinsats: 322,500 (som jag har, arv)

Fast inkomst/arbete 340 000 /år

3 barn som jag har 100%, underhåll och barnbidrag.

Inga övriga skulder/lån

När jag gör bankernas kalkyler på "hur mycket får jag låna" så får jag upp allt mellan 500-1 000 000, men inte mer, trots 322,500 i kontantinsats.

Ringde även upp SBAB och Bluestep som menar på att "kalkylen inte håller".

Är det så att man som ensamstående inte kan låna mer än max 1 mille i bolån?
Citera
2016-11-08, 18:35
Medlem
John-Pauls avatar
Har du 340 000 kr netto om året i lön, ska stå ensam på bolånet och ansvar för 3 barn så blir det nog svårt att få låna mer än dryga miljonen om du vill ha en normal boränta.
5*nettoårslön är en annan mycket grov måttstock, dra av lite för ensamstående och ansvar för 3 barn.
Citera
2016-11-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Har du 340 000 kr netto om året i lön, ska stå ensam på bolånet och ansvar för 3 barn så blir det nog svårt att få låna mer än dryga miljonen om du vill ha en normal boränta.
5*nettoårslön är en annan mycket grov måttstock, dra av lite för ensamstående och ansvar för 3 barn.

Tack för svar.

Nej faktiskt 340.000 brutto Sedan har jag ca 9000:- netto i månaden i underhåll/barnbidrag.

Har förstått nu att det inte går att låna mer än max 1 mille....(får man inte ens ett garage för i sthlm) När jag räknar ut kostnad för br-avgift/amortering/ränta etc i bankernas kalkylprogram så hamnar det på ca 9000/mån totalt för boende vilket jag absolut har råd med, men bankerna har ju andra kalkyler....
Citera
2016-11-08, 20:13
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anyday
Har förstått nu att det inte går att låna mer än max 1 mille....(får man inte ens ett garage för i sthlm) När jag räknar ut kostnad för br-avgift/amortering/ränta etc i bankernas kalkylprogram så hamnar det på ca 9000/mån totalt för boende vilket jag absolut har råd med, men bankerna har ju andra kalkyler....
Njae, nu tror jag att du överdriver lite. Räknar man med normalränta som skulle kunna vara runt 5% så hamnar du på 7500 per månad i bara ränta. Räknar du med 7% vilket många banker kräver så hamnar du på 10500 i bara ränta.

Sedan tillkommer bostadsrättsavgift, amortering, el, övriga boendekostnader plus alla dina andra levnadskostnader och dina 21000 efter skatt är väldigt tight. Du vill väl också åka på solsemestrar som alla andra svenskar eller?
Citera
2016-11-08, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Njae, nu tror jag att du överdriver lite. Räknar man med normalränta som skulle kunna vara runt 5% så hamnar du på 7500 per månad i bara ränta. Räknar du med 7% vilket många banker kräver så hamnar du på 10500 i bara ränta.

Sedan tillkommer bostadsrättsavgift, amortering, el, övriga boendekostnader plus alla dina andra levnadskostnader och dina 21000 efter skatt är väldigt tight. Du vill väl också åka på solsemestrar som alla andra svenskar eller?

Ok, då kan vara så att banken räknar med högre ränta än den faktiska som den är just nu(vilket är bra). De räknar kanske inte heller underhåll och barnbidrag utan endast lönen.
Citera
2016-11-08, 22:19
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ok, då kan vara så att banken räknar med högre ränta än den faktiska som den är just nu(vilket är bra). De räknar kanske inte heller underhåll och barnbidrag utan endast lönen.
Japp, såklart banken räknar med högre ränta än det är idag. Det är ju en historisk låg ränta som föreligger.
Nej, underhåll och barnbidragen ska ju gå till barnen.
Citera
2016-11-08, 22:22
Medlem
Citat:
Japp, såklart banken räknar med högre ränta än det är idag. Det är ju en historisk låg ränta som föreligger.
Nej, underhåll och barnbidragen ska ju gå till barnen.

Då förstår jag att jag inte får bolån.
Citera
2016-11-08, 22:23
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Du får se till att skaffa dig en partner så blir det lättare.
Citera
2016-11-08, 22:29
Medlem
Citat:
Du får se till att skaffa dig en partner så blir det lättare.

Lånemässigt ja
Citera
2016-11-10, 10:05
Medlem
Lillemannens avatar
Citat:

Barnbidrag räknar bankerna med, underhåll kan också räknas om man uppger att man har detta. Dock räknar man med en kalkylkostnad/barn som är högre än verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in