Flashback bygger pepparkakshus!
2016-11-05, 15:02
Medlem
Som tittlen lyder.. Har en kompis som har börjat bli lite konstig o psykotisk, han har börjat prata som en Psykolog o frågar saker som innan har varit ointressant, han tror på allvar att folk vill sätta dit han o förklarar varför o i mina öron låter det ganska otroligt att så är fallet. Man märker alltså att han litar ganska mycket på sina tankar som egentligen låter ganska orimliga.

Jag skrev en hel del i den här tråden som jag nu tog bort för jag känner att det inte behövs, man behöver inte få en förklaring för o ge tips, han har garanterat psykotiska drag, o är förändrad, o det skedde över en natt i princip, (han har drogat mycket, ingen jätte tung drog men mycket och haft mycket stress på sista tiden) vilken är logiskt att det har utlöst vad det nu är.

Aja, rörig tråd. Men som sagt, ge gärna tips på hur man smidigast kan få iväg en psykotisk människa till sjukhus/psyk. Han verkar lita på dom närmsta väldigt bra än så länge, men man vill ju helst inte komma med konstiga frågar som får han o vända tankarna. Han har nämnt lite om att han har mycket ångest o tankar. Har tänkt då att man kanske kunde snubbla in lite med att: "Men ska vi inte åka då, o höra om du kan få ångestdämpande, så hjärnan får vila lite",, eller liknande. Något i den stilen borde kunna funka, så länge man låter trovärdig o menar det man säger så litar han på en, ungefär.

Vad tror ni? kom jätte gärna med tips! O ja, jag har ringt o försökt rådfråga, men dom har inte svarat ännu, men det kommer ske framöver. Tack //MVH.
Citera
2016-11-05, 15:35
Medlem
borrizs avatar
Detta är ingenting som du som glad amatör bör ge dig in på.

Du bör lämpligen ta kontakt med 112 som dels kan göra en bedömning av kompisens tillstånd, dels vet hur man skall sköta transporten utan risk (vare sig för dig eller för kompisen).
Citera
2016-11-05, 15:49
Medlem
Trashtextats avatar
Många drogare får psykoser. När drogen är borta så kan de återgå till normalt tillstånd.

Ring polisen. Du behöver nog mer handräckning än klarar av att lura in någon med psykos och paranoia på psyk.
Citera
2016-11-05, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Detta är ingenting som du som glad amatör bör ge dig in på.

Du bör lämpligen ta kontakt med 112 som dels kan göra en bedömning av kompisens tillstånd, dels vet hur man skall sköta transporten utan risk (vare sig för dig eller för kompisen).

"Detta är ingenting som du som glad amatör bör ge dig in på." Vad fick du "glad" ifrån? O "amatör" är väl lite onödigt starkt ord.

Jo, jag vet att jag borde kontakta hjälp, grejen är ju dock att om det kommer nån hit så lär han undra, o det är ganska svårt o förklara för polisen så dom kan göra en bedömning, han kan verka ganska normal för en utstående. Men du har helt rätt, det bästa är o kontakta någon o förklara så bra som möjligt hur det ligger till, tack.
Citera
2016-11-05, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trashtextat
Många drogare får psykoser. När drogen är borta så kan de återgå till normalt tillstånd.

Ring polisen. Du behöver nog mer handräckning än klarar av att lura in någon med psykos och paranoia på psyk.

Han har drogat i princip varje dag under en längre period nu, nu sista tiden har han trappat ner o vad jag vet, slutat. Så han tar ingen skit just nu o har inte gjort sen han blev som han är för tillfället. Så att sluta med droger har inte funkat än så länge.

Yes - får bli o kontakta hjälp! Stämmer, men grejen är ju lite också att han innan har haft kontakt om att få hjälp osv, pga drog-problem, så han vill ju ha hjälp o han vill "fixa livet", så jag tror han kan vara ganska öppen för o ändå "bli inlurad på Psyk". Men det betyder ju inte att jag ska försöka med det, får kontakta hjälp först! Tack.
Citera
2016-11-05, 16:48
Medlem
Overklighetss avatar
Ta det lugnt. Det går över. Psyket är ingen plats att vara på när man är psykotisk.
Citera
2016-11-05, 16:56
Medlem
Trashtextats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
Ta det lugnt. Det går över. Psyket är ingen plats att vara på när man är psykotisk.
Eeh, nähe och det är din professionella bedömning?
Citera
2016-11-05, 18:15
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilocybin99
"Detta är ingenting som du som glad amatör bör ge dig in på." Vad fick du "glad" ifrån? O "amatör" är väl lite onödigt starkt ord.
Är du legitimerad läkare, Psykolog eller Sjuksköterska så ber jag gladeligen om ursäkt.
Har du inte den träningen/uppbackningen som krävs, så finns risken att du kan göra mer skada än nytta.

Citat:
Ursprungligen postat av Psilocybin99
Jo, jag vet att jag borde kontakta hjälp, grejen är ju dock att om det kommer nån hit så lär han undra, o det är ganska svårt o förklara för polisen så dom kan göra en bedömning, han kan verka ganska normal för en utstående. Men du har helt rätt, det bästa är o kontakta någon o förklara så bra som möjligt hur det ligger till, tack.
Det bästa är nog om du börjar med att meddela socialen, att din kompis far illa och vägrar söka vård. Säga vad man vill om "socialkärringarna", men de har sett liknande fall tidigare och de har det kontaktnät som krävs för att få rätt vård i rätt tid.

Visst är det hedervärt att du vill ta hand om din kompis
Det finns gott om vårdpersonal, så bästa är om du finns som en engagerad medmänniska, någon som kompisen har för.
Citera
2016-11-05, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets

Det kan ju förvärra saker, garanterat. Men du kan ju även få ångestdämpande, antipsykotiska osv osv. Farligt för han o vara "fri" just nu, så han inte gör något han kommer ångra. Tankar kan ändras väldigt fort :O
Citera
2016-11-05, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Är du legitimerad läkare, Psykolog eller Sjuksköterska så ber jag gladeligen om ursäkt.
Har du inte den träningen/uppbackningen som krävs, så finns risken att du kan göra mer skada än nytta.

Det bästa är nog om du börjar med att meddela socialen, att din kompis far illa och vägrar söka vård. Säga vad man vill om "socialkärringarna", men de har sett liknande fall tidigare och de har det kontaktnät som krävs för att få rätt vård i rätt tid.

Visst är det hedervärt att du vill ta hand om din kompis
Det finns gott om vårdpersonal, så bästa är om du finns som en engagerad medmänniska, någon som kompisen har för.

Är inte läkare, Psykolog eller Sjuksköterska. Du har rätt! Men känslig som man är, (för ord) så tyckte jag bara att "amatör" lät drygt. Men du kan ju lika gärna ha skrivit det för att markera att jag verkligen inte ska försöka göra något själv, vilket isånnafall va bra! Just det ordet används aldrig i min krets eller vad man ska säga, så jag tänker väl till extra när jag ser/hör det.

Ja precis! Haha ja - finns ju vissa som inte skulle brytt sig. Aa, ska försöka finnas vid sidan av, är viktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in