Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-16, 00:30
  #13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Borde inte lägenhetsköp i Sverige vara en minst lika god idé? Annars skulle jag satsa på att köpa lägenhet i Spanien eller Portugal nu, där är det en fin svacka. Dessa kan du också avvända själv lite också, det är inte så bökigt att ta sig dit om man vill ta en snabbsemester.
I Sverige är det ju inte vanligt att man kan köpa lägenheter på det sättet att man kan hyra ut. Köper man en bostadsrätt så äger man ju inte lägenheten och kan ju inte hyra ut den utan bostadsrättsföreningens tillåtelse. Ägarlägenheter finns visserligen men dom är ju ganska ovanliga. I så fall blir man snarare tvungen att köpa en hel fastighet och då pratar vi ju helt andra summor.
Citera
2016-11-16, 01:17
  #14
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
I Sverige är det ju inte vanligt att man kan köpa lägenheter på det sättet att man kan hyra ut. Köper man en bostadsrätt så äger man ju inte lägenheten och kan ju inte hyra ut den utan bostadsrättsföreningens tillåtelse. Ägarlägenheter finns visserligen men dom är ju ganska ovanliga. I så fall blir man snarare tvungen att köpa en hel fastighet och då pratar vi ju helt andra summor.
Men det går utmärkt att köpa fastighetsbolag på börsen. Eller byggbolag. Går att få exponering mot i princip alla sidor av fastighetsmarknaden. Inget illa menat till TS, men det finns gott om företag som är bättre hyresvärdar Speciellt i USA. Då slipper du allt krångel med skatter och annat. Sen kan TS tro att börsen är dyr just nu, men långsiktigt funkar det utmärkt. Sen är det ju otroligt dåligt att ha allt i samma korg.

Om man tar vårt grannland Norge så är det ju vanligt att köpa för att hyra ut.

Att sitta med en lägenhet och bara ha exponering mot den är ju inget vidare. Att då hantera hyresgäster är ju ännu värre. Vad göra om det blir en vattenläcka? Vad händer om diskmaskinen pajar? Hur göra med alla försäkringar? Vad göra om hyresgästerna är stökiga? Vad göra om hyran inte kommer in? Hur ska du hitta ny hyresgäst om den gamla flyttar? Hur skriver ni kontrakt vilket gör att TS kanske fysiskt måste vara på plats? (Vilket man måste för att skriva hyreskontrakt och köpa/sälja fastigheter i Sverige iaf), hur göra om det röks inomhus? Hur betalar man amerikansk fastighetsskatt? Otrolig juridisk djungel.

Sen är ju avkastningen inte fantastisk på hyra. Lägg därtill en kostnad för eventuella lån. Det är också en fråga, hur får du lån till att köpa lägenhet i USA? Knappast någon svensk bank som ger det. Inte heller en amerikansk.

EDIT: är ju bara att jämföra priset på att köpa och att hyra en likvärdig bostad. Verkar knappast som någon pengamaskin.

http://streeteasy.com/
__________________
Senast redigerad av Cosmo.Kramer 2016-11-16 kl. 01:22.
Citera
2016-11-16, 07:10
  #15
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
I Sverige är det ju inte vanligt att man kan köpa lägenheter på det sättet att man kan hyra ut. Köper man en bostadsrätt så äger man ju inte lägenheten och kan ju inte hyra ut den utan bostadsrättsföreningens tillåtelse. Ägarlägenheter finns visserligen men dom är ju ganska ovanliga. I så fall blir man snarare tvungen att köpa en hel fastighet och då pratar vi ju helt andra summor.

Aha, är det så praxis är i USA blir det mer logiskt. Men som jag förstått det så fungerar det på ungefär samma sätt i Spanein, alltså att man äger lägenheten som en äganderätt.
Citera
2016-11-16, 13:17
  #16
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Aha, är det så praxis är i USA blir det mer logiskt. Men som jag förstått det så fungerar det på ungefär samma sätt i Spanein, alltså att man äger lägenheten som en äganderätt.
Lägenheter med äganderätt brukar väl vara det vanliga utomlands. Utanför Sverige brukar ägarlägenheter (Condominiums) vara betydligt vanligare än bostadsrätt.
Citera
2016-11-16, 23:24
  #17
Medlem
Romanias avatar
Sett över tid kan det vara en bra investering om man tror på marknaden och beroende på hur insatt man är eller hur mycket kapital man kan investera. Men jag tror det kostar för mycket och skapar för mycket huvudvärk att ge sig in på någon uthyrarmarknad. Om man inte känner någon som bor i närheten av lägenheten och vara "värd", fixa med avtal med mera.

Men som sagt investeringsmässigt är det lite intressant. Jag läste för ett tag sedan en rapport där Stockholm räknades som en av de städer i världen med störst risk för bostadsbubbla för att priserna ansågs vara på tok för höga. I den rapporten låg Chicago lägst och bostadspriserna ansågs ligga nästan 20% under det värde som de borde ligga på.
Citera
2016-11-17, 00:36
  #18
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romania
Sett över tid kan det vara en bra investering om man tror på marknaden och beroende på hur insatt man är eller hur mycket kapital man kan investera. Men jag tror det kostar för mycket och skapar för mycket huvudvärk att ge sig in på någon uthyrarmarknad. Om man inte känner någon som bor i närheten av lägenheten och vara "värd", fixa med avtal med mera.

Men som sagt investeringsmässigt är det lite intressant. Jag läste för ett tag sedan en rapport där Stockholm räknades som en av de städer i världen med störst risk för bostadsbubbla för att priserna ansågs vara på tok för höga. I den rapporten låg Chicago lägst och bostadspriserna ansågs ligga nästan 20% under det värde som de borde ligga på.
Men grejen är att det är väldigt svårt att se hur Chicago kommer utvecklas de närmaste tio åren vilket är den kortaste horisonten när man ska köpa lägenhet som investering. Det är bra jävla svårt för oss svenskar att fatta på Stockholms bostadsmarknad, och alla storstäder är olika med helt olika förutsättningar. Så jag skulle vara mycket försiktig.

Köp en aktie med exponering mot bostadsrätter? Finns ju gott om det. Och då blir allt väldigt smidigt. Dessutom kan du gå in under en längre tidsperiod, en par år om du tycker börsen är för dyr just nu.
Citera
2016-12-08, 15:34
  #19
Medlem
Har köpt 2 Lägenheter, "Condos" i USA

Köpte första strax efter finanskrisen briserade i Florida, i princip mer än halva priset mot vad den såldes för innan krisen + en låg dollar kurs mot Sverige, en helt underbar investering jag varmt kan rekomendera! inte alls så krångligt som alla säger

En riktigt bra investering under åren så för ett par månader sen så köpte jag en till, lite dyrare för priserna har stigit men det är helt ok,

Hyr ut den första och har redan flera som hänger på låset till den andra, ska bara renovera upp den först (så jag kan höja hyran)

visst är det lockande att sälja och "casha" in men får ca 20.000kr in varje månad så varför skulle jag?
är sugen på en 3e/4e condo så man kan leva helt på den inkomsten teoretiskt då
Citera
2016-12-08, 20:50
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Broward-county
Har köpt 2 Lägenheter, "Condos" i USA

Köpte första strax efter finanskrisen briserade i Florida, i princip mer än halva priset mot vad den såldes för innan krisen + en låg dollar kurs mot Sverige, en helt underbar investering jag varmt kan rekomendera! inte alls så krångligt som alla säger

En riktigt bra investering under åren så för ett par månader sen så köpte jag en till, lite dyrare för priserna har stigit men det är helt ok,

Hyr ut den första och har redan flera som hänger på låset till den andra, ska bara renovera upp den först (så jag kan höja hyran)

visst är det lockande att sälja och "casha" in men får ca 20.000kr in varje månad så varför skulle jag?
är sugen på en 3e/4e condo så man kan leva helt på den inkomsten teoretiskt då

Räknat på ditt andra köp, hur många procent kommer du att dra in varje år på din uthyrning i förhållande din totala investeringskostnad (köp+renovering)?
Citera
2016-12-08, 20:54
  #21
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broward-county
Har köpt 2 Lägenheter, "Condos" i USA

Köpte första strax efter finanskrisen briserade i Florida, i princip mer än halva priset mot vad den såldes för innan krisen + en låg dollar kurs mot Sverige, en helt underbar investering jag varmt kan rekomendera! inte alls så krångligt som alla säger

En riktigt bra investering under åren så för ett par månader sen så köpte jag en till, lite dyrare för priserna har stigit men det är helt ok,

Hyr ut den första och har redan flera som hänger på låset till den andra, ska bara renovera upp den först (så jag kan höja hyran)

visst är det lockande att sälja och "casha" in men får ca 20.000kr in varje månad så varför skulle jag?
är sugen på en 3e/4e condo så man kan leva helt på den inkomsten teoretiskt då

Låter riktigt nice faktiskt.

Hur gick du tillväga i processen att hitta samt avsluta en sån affär?
Antar att du har amerikanskt medborgarskap eller liknande?

Vore intressant att höra mer specifikt hur det hela gick till.
Citera
2016-12-08, 22:47
  #22
Medlem
Gör ca 18% på den första efter renoveringskostnad, hyrde ut den i ett par år innan jag renoverade men så ville hyresgästen flytta så då passade jag på att fixa lite, Just nu renoverar jag den nyinköpta så vet inte var det slutar riktigt - kostnader för renovering har en tendens att gå över budget..

När jag köpte "nr1" så bodde jag i Sverige inget medborgarskap behövs eller så
kontaktade en mäklare och skannade av områden som verkade intressanta inte så hajpat där priserna drivs upp av hysteriska kineser typ - utan där stabila arbetstillfällen finns och en sund prisuppgång kunde tänkas finnas,

Har semestrat i Florida flera år så viss koll har jag - kontaktade mäklare som drog upp ett par förslag inom min budget sen så bokade jag biljett och åkte över och tittade på de 5 alternativ han föreslog
(hade US bank konto innan som jag fixat på en semester tripp året innan)

Efter titt och lite bollande så la jag ett bud på en under budget, men det visade sig att "föreningen" inte godkände andrahands uthyrning så då drog jag mig ur, så tar reda på det först!

Detta drog ut på tiden så jag åkte hem till Sverige och mäklaren tipsade om en annan condo så det blev den, köpte osedd men tittade på bilder och tog dit besiktningsman så jag prutade en del på lite fix,

la handpenning och dokument skrevs under med mail bara, inga konstigheter
mäklaren hittade sen hyresgäst som flyttade in efter 2 veckor sen trillar pengarna in på US kontot
(var extra trevligt sen när dollarn gick upp )

Nu bor jag här så lite lättare att kolla på objekt, kollade på South Beach Miami där kan jag rekomendera det händer mycket och priserna är fortfarand ok samt att det är lätt hyra ut

Hur som blev det en Condo i Ft Lauderdale i stället, ville inte bränna alla pengar man har
samma där- kolla- besiktiga- pruta-köpa

Blir inga jätte pengar kanske (än)men va fan man måste börja någonstans, har kört Aktier tidigare man var tvungen sälja allt när vi flyttade till usa så då blev detta ett bra alternativ
Citera
2016-12-09, 00:33
  #23
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broward-county
Gör ca 18% på den första efter renoveringskostnad, hyrde ut den i ett par år innan jag renoverade men så ville hyresgästen flytta så då passade jag på att fixa lite, Just nu renoverar jag den nyinköpta så vet inte var det slutar riktigt - kostnader för renovering har en tendens att gå över budget..

När jag köpte "nr1" så bodde jag i Sverige inget medborgarskap behövs eller så
kontaktade en mäklare och skannade av områden som verkade intressanta inte så hajpat där priserna drivs upp av hysteriska kineser typ - utan där stabila arbetstillfällen finns och en sund prisuppgång kunde tänkas finnas,

Har semestrat i Florida flera år så viss koll har jag - kontaktade mäklare som drog upp ett par förslag inom min budget sen så bokade jag biljett och åkte över och tittade på de 5 alternativ han föreslog
(hade US bank konto innan som jag fixat på en semester tripp året innan)

Efter titt och lite bollande så la jag ett bud på en under budget, men det visade sig att "föreningen" inte godkände andrahands uthyrning så då drog jag mig ur, så tar reda på det först!

Detta drog ut på tiden så jag åkte hem till Sverige och mäklaren tipsade om en annan condo så det blev den, köpte osedd men tittade på bilder och tog dit besiktningsman så jag prutade en del på lite fix,

la handpenning och dokument skrevs under med mail bara, inga konstigheter
mäklaren hittade sen hyresgäst som flyttade in efter 2 veckor sen trillar pengarna in på US kontot
(var extra trevligt sen när dollarn gick upp )

Nu bor jag här så lite lättare att kolla på objekt, kollade på South Beach Miami där kan jag rekomendera det händer mycket och priserna är fortfarand ok samt att det är lätt hyra ut

Hur som blev det en Condo i Ft Lauderdale i stället, ville inte bränna alla pengar man har
samma där- kolla- besiktiga- pruta-köpa

Blir inga jätte pengar kanske (än)men va fan man måste börja någonstans, har kört Aktier tidigare man var tvungen sälja allt när vi flyttade till usa så då blev detta ett bra alternativ
Tack. Shit va grymt

Har själv planer på att köpa nåt i USA. För att både kunna bo där samt hyra ut när jag känner för det. Rena drömmen.
Citera
2016-12-09, 14:37
  #24
Medlem
CASHFL0W Kör på bara!

Flera mäklare eller agenter på plats hjälper till med att hitta/göra backround check på hyresgäster samt tar hand om allt praktisk så du behöver inte tänka på praktikaliteterna, det är vanligen en liten fast avgift eller % på hyran som de tar- 3 mån deposition brukar man få dessutom av hyresgästen vid inflyttning

Har betalat mina condos cash men tänkte ev belåna den ena för att kunna köpa en tredje, Har vart till Houston, TX och kollat, det är en enorm boom där nu med mycket som händer och bra priser men visst var och en gör sin egen bedömning

Du kan få in mer hyra på ett semester uthyrande men slitaget är större och det krävs möbler/husgeråd
bättre en stabil hyresgäst för längre period tycker jag

En sista grej...Annonserna, det är inte som i Sverige med ljusa frächa stylade bostäder och perfekta foton... nej nej, mörka bilder, suddiga bilder på en vägg eller ostädat kanske smutsigt etc ser ut som du bara har tagit en random bild, riktigt oseriöst! men så är det under $500.000 typ

Det är sån enorm snurr på allt så ingen orkar bry sig riktigt, det säljs ändå!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback