• 2
  • 3
2017-07-06, 11:19
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Är 30 någonting och vill börja göra mindre avsättningar till pensionspar. Finns det något tips vad man bör och inte bör satsa på?
Enkel fråga som tarvar komplicerat svar då det enklaste svaret är "det beror på".

Om du har tjänstepension från arbetsgivaren så är en näve indexfonder i ett ISK hos en nätmäklare enklaste vägen att gå. Vilka fonder man ska ha finns föreslaget i andra trådar i ekonomidelen här.

Om du inte har tjänstepension så skulle åtminstone jag skaffa ett ISP hos någon nätmäklare och spara med avdrag för att efter pension plocka ut innehavet med inkomstskatt. Anledningen till att jag skulle göra så är att man kan få högre avkastning om man låter skattedelen av innehavet följa med i tillväxten. I ett ISP kan man ha nästan samma saker som i en vanlig värdepappersdepå. En näve indexfonder t.ex.

Själv har jag tjänstepension men även ett ISP som jag satte in i ett par år då min inkomst låg över värnskattegränsen, då 55%. Detta var innan avdragsrätten försvann för de med tjänstepension.
Citera
2017-07-06, 13:17
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Ni som pensionssparar i ISK, hur mycket lägger ni in per månad? Själv räknar jag inte med att få så mycket pension ö.h.t. av staten när det börjar dra ihop sig (är strax under 30) så sparar ungefär 2k i månaden med detta syfte. Känns detta mycket eller lite tycker ni? Kan tilläggas att jag har ett högavlönat yrke.

Hurvida det är mycket eller lite är en smaksak. Personligen lägger jag av 6000 kr i månaden i min ISK och 5000 på ett vanligt sparkonto.

Men om du har ett högavlönat yrke så kanske det lönar sig att lägga en extra tusenlapp eller två sparhögen. Ger stora effekter över tid.
Citera
2017-07-06, 13:34
Medlem
rotherys avatar
Citat:
Är 30 någonting och vill börja göra mindre avsättningar till pensionspar. Finns det något tips vad man bör och inte bör satsa på?
Det du kan börja med direkt är att börja få in en vana med att "spara pengar" som i att "lägga undan pengar" månadsvis - det finns inget att vänta på för att komma igång med detta. Sedan kan du sätta dig in i börsen etc sakta men säkert och börja placera. En näve indexfonder i ett ISK hos Avanza/Nordnet/dylikt som det tipsades om ovan är en enkel standardväg att gå som man sen kan fixa o trixa, justera och förfina med tiden (har gjort detsamma själv).

Ett vanligt problem verkar vara att man tror att man måste ha SUPERKOLL på precis varje liten vrå av börsen och investerandet och göra perfekta placeringar för att det ska va "värt" att spara - och så skiter man i att ens börja lägga undan en enda krona innan allt detta är uppfyllt.

Är själv 35 och började för prick ett år sen från scratch. Tog ett par dagar på semestern för att starta ett ISK, bakade ihop en fondportfölj med 10-12 fonder med tips uteslutande från RikaTillsammans, och den är nu uppe ganska exakt standardmässiga 10% på ett knappt år. Hade säkert gått att klämma ur nån mer procent, men jag är nöjd med den lilla tid jag lagt ner.

Så: börja direkt med en typ 87%-ig lösning som du sen sakta jobbar vidare med uppåt, istället för att skita i allt vad sparande heter tills du hittar nåt som är "perfekt" och superoptimerat från början.
Citera
2017-07-06, 13:56
Medlem
rotherys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
(...)så sparar ungefär 2k i månaden med detta syfte. Känns detta mycket eller lite tycker ni? Kan tilläggas att jag har ett högavlönat yrke.
Sparande i absoluta siffror säger inte så mycket. Det som är intressant är hur stor sparsumman är relativt dina genomsnittliga månadsutgifter, alltså hur stor % av lönen du sparar. 2k i sparande om du får ut 15 är ju bra mycket bättre än om du får ut 30. Ja, helt enkelt dubbelt så bra, som i att sparpengarna räcker dubbelt så länge. Vad som är "mycket" är ju personligt, men själv skulle jag bara kalla 2k för mycket om du fick ut låt säga.. <13k netto.
Citera
2017-07-06, 15:34
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rothery
Det du kan börja med direkt är att börja få in en vana med att "spara pengar" som i att "lägga undan pengar" månadsvis - det finns inget att vänta på för att komma igång med detta. Sedan kan du sätta dig in i börsen etc sakta men säkert och börja placera. En näve indexfonder i ett ISK hos Avanza/Nordnet/dylikt som det tipsades om ovan är en enkel standardväg att gå som man sen kan fixa o trixa, justera och förfina med tiden (har gjort detsamma själv).

Ett vanligt problem verkar vara att man tror att man måste ha SUPERKOLL på precis varje liten vrå av börsen och investerandet och göra perfekta placeringar för att det ska va "värt" att spara - och så skiter man i att ens börja lägga undan en enda krona innan allt detta är uppfyllt.

Är själv 35 och började för prick ett år sen från scratch. Tog ett par dagar på semestern för att starta ett ISK, bakade ihop en fondportfölj med 10-12 fonder med tips uteslutande från RikaTillsammans, och den är nu uppe ganska exakt standardmässiga 10% på ett knappt år. Hade säkert gått att klämma ur nån mer procent, men jag är nöjd med den lilla tid jag lagt ner.

Så: börja direkt med en typ 87%-ig lösning som du sen sakta jobbar vidare med uppåt, istället för att skita i allt vad sparande heter tills du hittar nåt som är "perfekt" och superoptimerat från början.
Det där kan jag redan, tack ändå. Men jag är ute efter ett riktigt pensionssparande.
Citera
2017-07-07, 15:37
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:

Mitt tips är att starta ISK på Avanza och spara i Avanza Zero. Det finns säkert massa bättre än det men AZ går stadigt uppåt över tid och är gratis (förutom schablonbeskattning på ditt ISK vilket är skitlite).
Citera
2017-07-23, 09:55
Bannlyst
Jag var företagare från slutet av -90 talet å dryga 7 år framåt. Jag började pensionsspara 2000 kr i månaden, som var det belopp man råddes ta. Det blev total 140K som jag betalade in totalt. Då pengarna är på ett sparkonto hos fondbolaget (Folksam) så äre inget man ser dagligdags. Därför så hade jag glömt bort den fram till nu när Folksam skickade ut en utvecklingsrapport. Under dessa år så har värdet ökat fem falt. Så idag när jag är 56 år så kan jag börja ta ut denna pension. Men jag väntar ytterligare 10 år, så får ungarna slåss om arvepensionen.
Citera
2017-07-23, 10:45
Medlem
Citat:
Det där kan jag redan, tack ändå. Men jag är ute efter ett riktigt pensionssparande.
Är väl sparande i fonder i en kapitalförsäkring då eller en trad. Kapitalförsäkring funkar i början ungefär som en ISK med schablonbeskattning och fondplaceringar men när man ska ta ut pengarna så väljer man på förhand när det ska börja betalas ut och under hur lång tid. Beroende på var du har den är det oftast en procentsats som man betalar i avgift.

Med en trad behöver du inte göra någonting annat än betala in pengarna och bestämma när du vill ha ut dem och under hur lång tid. Försäkringsbolaget sköter placeringarna och iallafall i SEB:s trad är du garanterad att få ut minst 80 % av det insatta beloppet till skillnad från en kapitalförsäkring där du inte har någon garanti alls.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in