• 1
  • 2
2016-11-04, 10:13
Medlem
Segments avatar
Jag har under den senaste tiden försökt att få koll på det här med vad som gäller för pension i Sverige. Nu har jag kommit till privat pensionssparande, och jag känner inte riktigt att jag har fått koll på allting ännu.

Är det någon idé att ägna sig åt privat pensionssparande idag om man har tjänstepension? Vad jag menar här är någon form av sparande där pengarna låses in och öronmärks för pensionen via någon typ av förvaltare (jag antar att det är det här som menas med privat pensionssparande). Såsom jag har förstått det så får man inte göra något skatteavdrag för detta länge man har någon tjänstepension från jobbet. Om man inte har detta så får man, såsom jag har förstått det, göra ett avdrag upp till 35% av sin månadsinkomst.

Dock är jag inte helt på det klara varför jag hellre vill beskatta mina pengar när jag går i pension snarare än idag och typ sätta in dem på en ISK istället. Är beloppet man måste skatta på pensionspengarna lägre än beloppet man måste skatta på förvärvsinkomst?

Min plan just nu är att spara pengar helt privat och bara se till att jag har en rejäl buffer till när jag slutar arbeta. Är detta en dålig taktik?
Citera
2016-11-04, 10:20
Medlem
Skit i att låsa in pengarna till en viss ålder. Vad händer om du absolut behöver pengarna ett eller två år innan? Så länge du har självdisciplin så är ISK det bästa alternativet. Köp indexfonder varje månad och lägg på ISK så kommer du ha ett bra pensionssparande utan en massa avgifter som äter upp avkastningen.
Citera
2016-11-04, 11:10
Medlem
Strunta i privat pensionssparande (IPS), det är helt värdelöst.
Om du absolut vill betala skatten efter pension, är det vanliga fonder eller aktier som gäller. Dock skulle jag föredra Kapitalförsäkring eller ISK (skatt under sparperioden), då är pengarna skattade och klara när du går i pension.
Senast redigerad av sk99 2016-11-04 kl. 11:12.
Citera
2016-11-04, 11:41
Medlem
Segments avatar
Tack för svaren! Jag är också inne på att ha full kontroll över mina pengar själv snarare än att låsa in dem.

Angående min egen fråga:

Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Dock är jag inte helt på det klara varför jag hellre vill beskatta mina pengar när jag går i pension snarare än idag och typ sätta in dem på en ISK istället. Är beloppet man måste skatta på pensionspengarna lägre än beloppet man måste skatta på förvärvsinkomst?

Jag kom på att det såklart (givet att man betalar samma procentuella skattesats och att pengarna har växt) är mer förmånligt att skatta på pengarna när man väl tar ut dem snarare än när man sätter in dem, även om man betalar mer skatt i absoluta mått. Jag antar att det är detta som är lockelsen med att pensionsspara och kunna göra avdrag för det.

I tillägg: Skiljer sig skattesatserna åt mellan förvärvsinkomst och pension?
Citera
2016-11-04, 11:43
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk99
Om du absolut vill betala skatten efter pension, är det vanliga fonder eller aktier som gäller.

Dock så måste jag ju fortfarande skatta på pengarna innan jag stoppar in dem på ett aktiekonto, eller hur? Detta kan jag väl (under vissa omständigheter) slippa om jag kör ett privat pensionssparande istället? Det vill säga, jag kan stoppa in ett större belopp i mitt sparande från första början.
Citera
2016-11-04, 12:47
Medlem
Citat:
Dock så måste jag ju fortfarande skatta på pengarna innan jag stoppar in dem på ett aktiekonto, eller hur? Detta kan jag väl (under vissa omständigheter) slippa om jag kör ett privat pensionssparande istället? Det vill säga, jag kan stoppa in ett större belopp i mitt sparande från första början.

Det är bara om du driver näringsverksamhet som det finns viss avdragsrätt för pensionsinbetalningar numera, om jag inte minns helt fel. Så om du är privatperson får du skatta två gånger i en pensionsförsäkring.
Citera
2016-11-04, 13:07
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk99
Det är bara om du driver näringsverksamhet som det finns viss avdragsrätt för pensionsinbetalningar numera, om jag inte minns helt fel. Så om du är privatperson får du skatta två gånger i en pensionsförsäkring.

Ja, jag har inte riktigt fått kläm på det där, men för min del så är det i alla fall uppenbart att jag inte får göra några avdrag i nuläget eftersom jag har tjänstepension. Så länge man har tjänstepension verkar det alltså helt meningslöst, ur alla ståndpunkter, att ägna sig åt formellt privat pensionssparande, om jag inte har missat något.
Citera
2016-11-04, 21:50
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ja, jag har inte riktigt fått kläm på det där, men för min del så är det i alla fall uppenbart att jag inte får göra några avdrag i nuläget eftersom jag har tjänstepension. Så länge man har tjänstepension verkar det alltså helt meningslöst, ur alla ståndpunkter, att ägna sig åt formellt privat pensionssparande, om jag inte har missat något.
Har man tjänstepension återstår endast sparande av skattade pengar. Det finns inga sätt att spara oskattat längre. Bankerna har hittat på nya dumheter för att snärja mindre vetande så det ska man inte gå på. Ett ISK man kontrollerar själv är vägen att gå.

Däremot kan man löneväxla om man har tillräckligt hög lön. Du får lägre lön och dryga skillnaden betalas in på en pensionsförsäkring. Det är win-win då både du och arbetsgivaren tjänar på det.
Citera
2016-11-04, 22:59
Medlem
DESKI fattar inte ett smack - varför skall man pensionsspara??????

Varför inte bara spara o inte röra pengarna förrän man får pension?

Förutom att köpa sommarställe i skärgården eller västkusten med
riktig sjötomt - dom sjunker inte på sikt

Eller en jättekåk med sjötomt i centralt läge som är för stor att bo
i som pensionär
Citera
2016-11-06, 08:26
Medlem
trottwells avatar
Länken nedan kan vara intressant läsning för den som vill se över sitt pensionssparande.

"Skippa de privata pensionsförsäkringarna

Privata pensionsförsäkringar är det inte längre någon vits att betala in till. Dels för att det inte längre är avdragsgillt och dels för att pensionsförsäkringar generellt sett är ett dåligt val av sparform. Det är låst så att man inte kommer åt pengarna förrän vid en viss ålder, trots att man kanske behöver pengarna innan dess. Utfallande belopp från en pensionsförsäkring beskattas dessutom högre än någon annan typ av inkomst – högre än både jobbinkomster och kapitalinkomster."

http://www.blinfo.se/foretagskunskap...sforbud__15599
Citera
2016-11-06, 11:24
Medlem
Scrofas avatar
Ni som pensionssparar i ISK, hur mycket lägger ni in per månad? Själv räknar jag inte med att få så mycket pension ö.h.t. av staten när det börjar dra ihop sig (är strax under 30) så sparar ungefär 2k i månaden med detta syfte. Känns detta mycket eller lite tycker ni? Kan tilläggas att jag har ett högavlönat yrke.
Citera
2016-11-06, 12:01
Medlem
Citat:
Jag kom på att det såklart (givet att man betalar samma procentuella skattesats och att pengarna har växt) är mer förmånligt att skatta på pengarna när man väl tar ut dem snarare än när man sätter in dem, även om man betalar mer skatt i absoluta mått. Jag antar att det är detta som är lockelsen med att pensionsspara och kunna göra avdrag för det.

I tillägg: Skiljer sig skattesatserna åt mellan förvärvsinkomst och pension?
Du får jobbskatteavdrag när du arbetar men inte när du är pensionär, så det är något högre skatt totalt sett om du tar ut pengarna som pensionsutbetalning.

Om du däremot betalar statlig skatt (dvs har skatt på > 50%) på de sista tusenlapparna av lönen, så var det tidigare billigare att sätta in dessa pengar i en pensionsförsäkring och sedan ta ut dem som pension (eftersom pensionen då kunde beskattas till 30%).

Men även om det är samma skatt före och efter pension, så kan det vara förmånligt att pensionspara. Du får ju ränta på ränta på hela beloppet tills du tar ut pengarna. Om du skattar pengarna idag så är det ju 70% av värdet du får ränta på ränta på fram till pensionen. Så redan från start behöver pengarna stiga i värde nästan 43% innan du är plus minus noll på storleken av fondinnehavet.

Fast det där är för sent nu, eftersom avdraget tagits bort för alla utom de som saknar tjänstepension (dvs de flesta har inte längre något avdrag). Därför skattar du idag när du sätter in pengarna och sedan igen när du tar ut dem. Det blir otroligt dyrt, och är inte något man ska syssla med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in